• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp gevraagd bij uitgebreide formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vossie75

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
52
Goedendag,
Voor berekening van mijn minimale verkoopprijzen gebruik ik een formule zoals in bijgesloten bijlage.
Nu gaat er hier echter iets niet helemaal goed doordat 1 van de velden door mij altijd gedacht werd dat daarover nog BTW kwam maar al incl btw blijkt te zijn.
Wie kan er naar deze formule kijken en helpen om dit op te lossen zodat wel klopt (ik ben zelf alles behalve een excel expert).

Kolom A: advies verkoop
Kolom B: Mijn netto inkoop prijs (excl btw)
Kolom C: mijn bruto inkoopprijs (excl btw)
Kolom D: btw percentage voor dit product
Kolom E: dit wil ik minimaal op het product verdienen (excl BTW)
Kolom F: vaste vergoeding aan bol.com
Kolom G: Percentage over verkoopprijs incl. btw wat ik aan Bol.com moet betalen
Kolom H: bedrag aan commissie voor bol.com
Kolom F + kolom H maken samen dus wat ik in totaal aan bol.com moet afdragen. De uitkomst daarvan is inclusief BTW
Kolom I: verzendkosten die ik betaal voor verzenden van pakket naar klant
Kolom J: de kosten die ik gemiddeld kwijt ben aan verpakkingskosten (verpakkingsmateriaal + kosten arbeid voor inpakken en verzendklaar maken)
Kolom K: commissiepercentage die ik aan een marketingpartij moet betalen
Kolom L: Kolom K maar dan als uitgerekend bedrag (dit bedrag is excl BTW en moet ik dus nog btw over betalen (maar kan ik bij belastingdienst ook weer verrekenen)
Kolom M: uitgerekende Minimum verkoop excl BTW
Kolom N: btw percentage
Kolom O: berekend BTW bedrag
Kolom P: berekening van minimum verkoop prijs rekening houdende met alle kosten en de gewenste minimum verdienste.
Kolom Q: controle berekening of inderdaad het gewenste minimum bedrag over blijft.

Als ik nu echter goed heb wordt in berekening van kolom P nog eens extra btw toegevoegd aan de bedragen uit Kolom F en H terwijl die al incl btw zijn.
Iemand een idee of dat klopt en zo ja hoe ik dat zou moeten oplossen?
En of de rest van de formule wel goed is of dat daar nog andere fouten instaan?

Met vriendelijke groet

Daniel
 

Bijlagen

  • excel-berekening.xlsx
    10 KB · Weergaven: 80
In zekere zin klopt het dat er nog een keer BTW wordt gerekend, maar dat is ook onvermijdelijk. Zowel Bol als partij rekenen hun commissie over de verkoopprijs incl btw, maar er wordt niet echt BTW gerekend, het is alleen zo dat zij hun commissie bepalen over de prijs incl btw, maar voor jou zijn het gewoon kosten. Gevolg is dat ze effectief niet 15% en 3% provisie rekenen maar veel meer als je kijkt naar jou kostprijs incl orderkosten. Als je de provisie van BOL afzet tegen de kostprijs incl order kosten (18,50) kom je uit op 23,2% provisie en partij x op 4,641%. Hun provisie percentage tov van de kostprijs incl orderkosten is dus veel hoger. worden die provisiebedragen "incl btw" worden onderdeel van je kostprijs en na de winstopslag wordt dat je verkoopprijs ex btw en daarna moet je btw over dat bedrag rekenen en dan heb je je verkoopprijs.

Ik heb in het bestand een controle berekening gemaakt met de echte provisie percentages die ik hierboven heb genoemd en daarna een controle berekening dat dit inderdaad op 15% en 3% van de verkoopprijs uitkomt. Je formule die je nu gebruikt klopt dus, er wordt niet ten onrechte dubbel btw berekend worden. die dubbele berekening is onvermijdelijk omdat de partijen een vergoeding vragen over jou verkoopprijs incl btw.
 

Bijlagen

  • Controle excel-berekening-1.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 77
Hallo Roel,
Bedankt voor je reactie.
Wat ik met formule wil berekenen is dus de monimale verkoopprijs waarvoor ik product wil verkopen waarbij ik dus nog x winst maak.
Die x winst komt dus uit kolom E maar is niet per definitie 10%, dat is een toevalligheid hier. de winst die ik wil behalen bepaal ik aan de hand van de inkoopprijs via een bepaalde formule en varieert van 1 euro tot 15 euro.
Maar als er btw over de kosten van bol en andere partij wordt berekend en meegenomen in de minimale verkoopprijs dan krijg ik btw dus nog eens terug en is mijn werkelijke verdienste dus een stuk hoger.
Dat klink op zich mooi maar daardoor is de minimale verkoop prijs dus niet de werkelijke minimale verkoopprijs. die zou dus in werkelijkheid nog een stuk lager kunnen zijn.

Nu is de minimale verkoopprijs volgens berekening dus 28,62 euro. daarin zit dus 5,29 euro aan commissie voor bol.
Volgens berekening hou ik hier 1 euro aan over.
Maar van die 5,29 krijg ik nog 0,92 euro aan btw terug dus hou ik niet 1 euro over maar 1,92 euro. dat betekend dus dat ik het goedkoper zou kunnen verkopen want ik heb nog 0.92 euro ruimte om de prijs te verlagen.

en het gaat me er juist om dat ik rekening houdende met af te dragen en terug te krijgen btw de prijs bereken waarbij ik dus nog het bedrag uit kolom E daadwerkelijk over hou als winst na aftrek van alle mogelijke kosten uit dit document.

In dit voorbeeld gaat om 0.92 euro wat ik extra overhoud en dus kan verlagen, maar heb ook producten van enkele honderden euro's en kan ik soms de minimale verkoopprijs dus met tientallen euro's verlagen.
Door die fout waardoor ik dus niet de daadwerkelijke minimale prijs krijg kan ik dus met veel producten helaas niet concurreren op bol.com en van ik voor duizenden producten buiten het koopblok. is dus een verschil van wel of niet verkopen.

Overigens wordt niet alles daadwerkelijk voor de minimale verkoopprijs verkocht maar is dat de startpositie vanaf waar gekeken wordt hoe ver verhoogd kan worden om koopblok te behouden.
 
Ja die 10% was voor mij alleen om te testen met andere bedragen en het effect op percentages. En de provisie was dan een verkeerde aanname van mij.. Dat scheelt inderdaad flink dan.
Maar voor de 1 euro vaste kosten moet je dan uiteraard de kosten ex btw opnemen dus 0,83 ipv 1 euro. Ik neem aan dat al je andere prijzen ook excl btw zijn? is wel belangrijk!

Ik heb ook even op het BOL partnerplatform gekeken en naar de bemiddelingsbijdrage gezocht vind die percentages en bedragen ook terug. Daar worden wat andere percentages genoemd. o.a. dat de 15% ook incl hun btw is en effectieve provisie dus 12,4% over de verkoopprijs incl btw. Dat is een belangrijk detail

De berekening moet dus inderdaad iets aangepast (ik ga het niet helemaal uitschrijven want je verdwaald nogal snel in de percentages) middels een controle berekening toon ik aan dat de provisie van BOL op de genoemde 15% en 12,4% uitkomen.

Het komt erop neer dat je om van kostprijs voor provisie naar kostprijs incl provisie te komen moet rekenen met percentages onder het 100. daarbij stel je de kostprijs voor provisie op 82% (1-15%-3%) en rekent dan voor bol het bedrag naar 15/82*kostprijs. dan kom je precies op door hen genoemde percentages van de verkoopprijs incl btw.

Ik heb in jou voorbeeld zowel de oude berekening aangepast (methode 1) en ik heb ook een methode 2 eronder gezet. die uiteindelijk tot hetzelfde resultaat komt. Methode 2 is wat makkelijker te volgen denk ik daarin zie je namelijk terug dat alle kostprijs elementen worden opgeteld en dan de provisie wordt bijgeteld met het extra (noodzakelijke) rekenmethode om met percentage onder het honderd te rekenen.
Voor beide methoden geld dat het verstandig is altijd met een controle berekening te blijven werken.

Ik heb ook nog een tabblad gemaakt waar je wat meer kunt spelen met de prijzen. evenals een minimale prijs bij 0 marge. zodat je makkelijker ziet hoeveel ruimte je hebt om je winstmarge te knijpen. in dit voorbeeld kun je bij 1 euro winstmarge namelijk de verkoopprijzen incl btw met 1,47 laten zakken omdat bij lagere winstmarge ook de provisies en btw dalen.
 

Bijlagen

  • Controle excel-berekening-1.xlsx
    16,5 KB · Weergaven: 70
Hallo Roel,
Bedankt voor je reactie en moeite.
Ik ga het even heel goed bestuderen, als ik zelf berekening naast leg dan klopt het niet.
zit hem zo te zien in dat M nu ook als incl btw genomen is en daar de btw weer vanaf gehaald wordt.
Maar ga even bestuderen.
Bedankt en groet
 
dat zou kunnen. Ik heb de aanname gedaan dat die provisie dezelfde regels volgt. anders moet je even aangeven hoe die provisie berekend wordt of welk bedrag er volgens jou moet staan.
dan kan de berekening aangepast worden.
 
De commissie van bol (1,00 + 15%) is dus al inclusief btw.
De commissie van de 3de partij (3%) is dus excl btw

Nu werden die 2 wat ik zie bij elkaar opgeteld en dan gedeeld door 1,21.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan