Hulp nodig bij samenstellen gaming/school pc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu heb ik dus ook een beetje een idee wat mensen van een budget van €800,- zouden gaan samenstellen. Al heb ik nog niet zo veel idee van specificaties van bepaalde hardware, maar laten we maar eens beginnen met de moederboord en processor, de belangrijkste componenten van de pc.

Waar moet ik zoal op letten bij de aanschaf van een moederboord en processor?
Nou heb ik dus het idee dat je je moederboord moet baseren op de eisen die je stelt van je pc, zoals: Wil je USB 3.0, 2.0, wil je één of meerdere PCI-e x16 (2.0 of 3.0) slots voor eventueel meerdere videokaarten en wat voor een processor socket/slot er past bij de processor? Zijn dit zoal de dingen waarbij ik moet opletten bij de aanschaf van een moederbord? Zijn er ook nog andere belangrijke punten waar ik naar moet kijken?

Nou kreeg ik dus ook veel advies over het aanschaffen van een Intel Core I5 processor (Ivy Bridge) voor een budget van €800,-. Nou zit ik dus met de vraag: Is Intel Core I7 over het algemeen niet beter? Of is de verhouding tussen prijs en kwaliteit verschil niet het geld waard?

Ook heb ik meegekregen van een contact, dat bij de keuze van een voeding, je moet kijken naar het TDM (Thermal Design Power) van de componenten van je pc, het aantal rails en de spanning die erover heen gaan, rekening houdend met overclocking?
Ik heb daarbij ook de tip gekregen om voor een processor evengoed te vergelijken of je met een "overgeclockde" (ja ik weet het, heel goed Nederlands ^^) processor, zelfde hoeveelheden resultaten kunt behalen met hetzelfde geld, dus wil ik waarschijnlijk wel degelijk goed kunnen overclocken(, mocht ik daarmee geld kunnen besparen).

Mocht ik geen antwoord op deze vragen hierover krijgen, maak ik wel een nieuwe topic aan op basis van mijn vragen, i.p.v. een samenstellings topic hier. :p
 
bij moederborden moet je kijken wat je wilt dit is ongeveer wat er is (van intel mobo's)
B75: genoeg voor een pc die niet overgeclocked wordt, zit voor de rest ook gewoon alles op (65 euro)
H77: is een B75 met als extratjes dat je je geheugen, videokaart en "hardeschijf"(raid) overclocken kunt (80 euro)
Z77: is een H77 mobo met als extratje dat je processor kunt overclocken (120 euro)

voor een niet overclock systeem kun je gewoon een B75 bordje nemen (ik raad aan ASrock B75 Pro 3 (65 euro))
en voor een processor voor een niet overclock systeem een i5 3470 (170 euro)

voor een overclock systeem raad ik dit moederbord aan: ASrock Z77 extreame 4 (120 euro)
en als processor een i5 3570k (200 euro)

tussen wel en niet overclocken scheelt het op CPU en MOBO zon 100 euro, nog niet over de voeding of koeling gesproken
kortom, denk waar je aan begint!

een i7 heeft te weinig verschil van een i5 om 60 euro extra voor te gaan betalen tenzij je echt een video editor bent en gebruik maakt van hyperthreading (soort doen alsof hij een 8 core is)
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb al aardig op Tweakers gezeten en er behoorlijk wat van geleerd. Ik weet nu precies hoe alles in elkaar zit en ik heb een pc samengesteld op basis van mijn behoefte. Ik had een budget opgezet puur op de hoeveelheid specificaties ik daarmee kon halen. Ik zit er misschien €120,- boven, maar dat heb ik er wel voor over, voor de komende tijd.

Dit zal waarschijnlijk mijn pc zijn:

Intel Core i5 3570K Boxed € 184,82

ASRock Z77 Extreme4 € 111,95

Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5 € 206,70

Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB € 55,90

Fractal Design Define R4 Pearl Black € 91,60

Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 € 24,89

Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 € 103,80

XFX Pro 550W € 52,20

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 97,90

Totaal bedrag: € 929,76

Bekijk collectie
Importeer producten
 
Laatst bewerkt:
neem een 650 watt voeding, is iets lekkerder als je gaat overclocken
 
Laatst bewerkt:
neem een 650 watt voeding, is iets lekkerder als je gaat overclocken

Hoe kom je daar bij dan? Ik weet dat er een berekening achter zit. Processor TDP + Grafa TDP + rest van mobo = totale TDP toch?
Dan blijf ik binnen de 550 watt. Maar als ik overclock, op hoeveel zou ik dan zitten dan? Blijf ik dan niet binnen de 550 watt of zit ik er dan vlak tegen aan?

Dus 77W (CPU) + 185W (GPU) + mobo etc. (onbekend, maar meestal niet hoger dan CPU/GPU :p) = 262W. Wat is de berekening voor overclocking?

262W * (3800 / 3400) * ( 1.25 / 0.95)^2 = 506.96W ?
Want OC formule is:
OC Wattage = TDP * ( OC MHz / Stock MHz) * ( OC Vcore / Stock Vcore )^2
?

Dan valt dit toch gewoon binnen mijn voeding? Of heb ik dit verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
77w is idle watt usage bij intel wordt dat zon 120-130 watt bij full load en 650 watt is ook gewoon lekkerder voor latere upgrades enz.
 
Je moet ook de idle watt usage invullen in de formule waarbij TDP het totale TDP (niet overgeklokt)?
Of heb ik dit verkeerd? ;x
Op Tweakers hadden forumleden daarvan, miij deze aangeraden. Kreeg overigens ook een hoge rating op hardware.info. Maar misschien heb je gelijk. Ik zal 't eens even horen.
 
600 watt zal ook wel genoeg zijn, net dat beetje meer kan je redden (stel dat) neem een corsair cx600 is zon 5 euro duurder
 
Die XFX Pro 550w is een zeer goede voeding, daar zou ik zeker bij blijven.
Verder is het een mooi systeem, maar als er nog een beetje meer geld afkan dan kan je voor een 2TB HDD gaan (kost maar 20 euro meer).
Voor de rest is hij eigenlijk perfect. Maar misschien moet je even nadenken over het overclocken.
De winst die je er uit haalt is in feite miniem bij gamen en imho is het het geld niet waard (tenzij je het gewoon leuk vindt).
Stof om over na te denken, je kan er 100 euro mee besparen en eventueel, als je dat geld nog graag spendeert kan je het steken in een betere cpu/gpu.
Een i7 3770 geeft toch wel wat prestatiewinst bij de dingen die jij er mee gaat doen, anders is een HD 7950 toch ook wel een excellente gpu.
 
Het is niet alleen dat ik eventueel zou willen overklokken, maar voor in de toekomst, mocht ik mijn pc willen upgraden, dan is dit toch zeker een mooie build? Of heb ik dit verkeerd? :p
Overigens had je het over een 2TB harde schijf voor maar €20,- meer?
 
Voor upgraden heb je geen overclock CPU nodig, een 3470 is ook heel goed.

Ja, je zou voor 2TB kunnen gaan maar ik persoonlijk gebruik nog niet eens 250GB, dus dat ligt er maar net aan hoeveel je nodig hebt. Als je veel films download etc. kan dit handig zijn. Als je alleen ermee gamet heb je dit helemaal niet nodig.

Als ik jou was zou ik het geld in een goede CPU steken. Zal je heel veel profijt uit halen i.v.m. het gamen.
 
@hasjenwiet, precies. De computer wordt weliswaar gebruikt voor schoolzaken (ICT opleiding, da's geen rechten dus er zal veel meer meegedaan worden dan alleen tekstverwerking) maar 2 TB lijkt mij overdreven. 1 TB is zat, ik denk dat 750 GB zelfs al genoeg is. Bovendien kan je een HDD altijd upgraden, mocht je ineens virtuele servers op je pc ofzo gaan draaien. Het geld hoeft niet in een betere CPU gestoken worden, behalve als de TS ook wil renderen waarbij hyper threading nodig is, dan is de i7 3770 aan te bevelen. Ik zou meer investeren in een betere GPU, deze bijvoorbeeld?: http://azerty.nl/8-3921-556542/club-3d-radeon-hd-7950.html
 
En het geheugen heb ik vervangen met een 8gb (C9 versie).

Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

Dat scheelt al weer in het bedrag en zit daardoor op €888,86

Ik denk ook dat ik aan 1TB meer dan genoeg heb en ik kan altijd nog een hardeschijf erbij doen of upgraden. Ik zit met de grafa geloof ik wel goed, al zal ik wel even een kijkje nemen.

De grafa heeft een hogere bandwidth van 384 bit dan de Sapphire met een bandwidth van 256 bit.
De kloksnelheid is minder hoog, maar heeft wel meer stream-processoren. Ik weet niet of dit een prijsverschil van €70,- goed maakt?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan