If function lookup

Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
380
Beste helpers,

Ik heb query in access waarbij ik graag een zoekfunction wil gebruiken.

Tabel A: eerste kolom heeft 6 waarden, 2e kolom heeft de beschrijving.

Nu wil ik in de query gebruik maken van de 6 waarden. Als 1 van de waarden gevonden wordt, geef dan de beschrijving terug. Als deze niet gevonden wordt, geef dan "fout" terug.

Hoe doe ik dit ?
 
De vraag is niet helemaal helder; wat bedoel je met: eerste kolom heeft 6 waarden?
 
Tabel a ziet er zo uit:

Product 1 - auto
Product 2 -bus
Product 3 - fiets
Product 4 -motor
Product 5 - brommer
Product 6 - vliegtuig

Nu gaat het productnummer nog veel verder maar ik wil dat al hetgeen NIET product1-6 is "fout" komt
 
Je tabel ziet er (gelukkig) normaal uit; ik neem aan dat je het eerste veld ook nog een passende naam hebt gegeven ([Product] bijvoorbeeld) en het tweede veld zal dan wel [Omschrijving] o.i.d. heten. En nu wil je controleren of in het veld [Product] de namen "Product 1" t/m "Product 6" voorkomen?
 
Ja, het is inderdaad [product] en [description]

Wat ik wil doen is het volgende; Maandelijk krijg ik een data dump met allerlei informatie.
In deze dump staat ook [product].
1e gemis: Echter geen description
2e gemis: Er staat een grotere diversiteit in dan product 1 t/m 6. 7.8.9 etc etc... deze moeten allemaal "fout" worden.
 
Ik zou als ik jou was vermoedelijk (ik ken de situatie uiteraard verder niet) een andere oplossing kiezen. Die dump wordt vermoedelijk in je db geïmporteerd, maar je hebt dus maar een deel ervan nodig. Ik zou die tabel dan ook niet in zijn geheel in de productietabel opnemen, maar met een toevoegquery alleen de artikelen die voldoen aan het criterium "Product 1" Or "Product 2" Or "Product 3" etc. Op die manier heb je gelijk de goede data in je hoofdtabel, en wordt hij niet vervuild met gegevens waar je toch niks mee doet.
 
Ik heb hem op een andere manier opgelost.

Het eindresultaat van de query moest toch naar Excel worden gekopieerd dus heb het hier opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan