Is M-dvd op gewone dvd-speler afspeelbaar?

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
971
Ik bezit een externe LG brander die ook geschikt is voor M-dvd's (de lang houdbare discs) en die M-disks wil ik gaan gebruiken om gedigitaliseerde oude familiefilmpjes op te branden.
Er zijn M-discs met normale 4.7Gb capaciteit, maar ook met 25, 50 en 100Gb. Zijn die met de grotere capaciteit ook afspeelbaar op 'normale' dvd-spelers? Ik vind daar niets over. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Lijkt mij heel sterk; dvd spelers (bedoeld voor gebrand beeldmateriaal, neem ik aan, zoals films) hebben een bepaald format. Je hebt DVD en blu-ray, en daar houdt het volgens mij op. DVD’s hebben een enkele laag met 4,7 Gb, of het dubbele als ze een dubbele laag hebben. That’s it.
Daarnaast kun je dvd’s branden met data, die je op een computer kan bekijken. Dan is het afhankelijk van het type bestand wat je er mee kunt doen. Een dvd met 100Gb kun je dus bijna zeker niet als een film beschouwen. En vermoedelijk ook niet afspelen op een (blu-ray) dvd speler.
 
Ik vermoed dat er dan gebruik wordt gemaakt van meerdere lagen en/of laserkleuren. Maar dan zal er ook een speciale lezer voor nodig zijn.
 
Kijk sowieso in de handleiding van jouw dvd-speler welke formaten hij aan kan. Dat zullen, naast de gewone filmformaten, audio cd's zijn en misschien foto's, en als je blu-ray hebt, dat ook. Maar niet wat jij gebruikt qua capaciteit.
 
Info van Wiki:
M-Discs are readable by most regular DVD players made after 2005 and Blu-Ray & BDXL disc drives and writable by most made after 2011.[9]

Available recording capacities conform to standard DVD/Blu-ray sizes: 4.7 GB DVD-R to 25 GB BD-R, 50 GB BD-R and 100 GB BDXL.
 
Proberen dus? Overigens zit er m.i. een verschil tussen lezen en afspelen. Maar goed, je kunt er altijd eentje opofferen voor het experiment.
 
Als test vier bestandjes (totaal 4,5Gb) met brandprog Xburn op een gewone dvd van 4.7Gb gebrand. Ging perfect. Hetzelfde met een M-dvd van Verbatim, gaf pop-up schermpje ‘geen beschrijfbare dvd’. Na dezelfde dvd opnieuw te hebben ingelegd veranderde dat in ‘beschrijfbare dvd’ maar pop-up schermpje bleef dus gebeurde er niets. Dit was met een laptop met W10. Geprobeerd met andere laptop met Linux Mint en brandprog K3b. Melding ‘geen beschrijfbare dvd’ en deed niets. Toen met brandprog Brasero. De M-dvd werd gezien als ‘beschrijfbare dvd’ en het brandprogramma startte gewoon op. Kreeg echter melding dat de inhoud niet op de dvd paste (wilt u het op meerdere dvd’s zetten). Pas na verwijdering van 3 van de 4 bestandjes (resteerde 1,8Gb op een dvd van 4,7Gb!) paste het en begon het branden. Dat ging erg traag en na melding tijdsduur ‘hele dag’ maar gestopt. Wat gaat hier mis? Heb LG gemaild met welk merk M-dvd hun brander compatible is.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mij afvraag is > hoelang zijn er nog dvd-spelers! In een nieuwe pc zitten tegenwoordig helemaal geen dvd-spelers meer.
 
Het is een dvd-speler, maar ook speciaal een brander voor M-dvd's. Het is een LG DVD-WRITER GP57ES40.
Heb vanavond via mijn Linux laptop met Brasero zo'n M-DVD kunnen branden (melding branden geslaagd) maar duurde uren. Opvallend is dat het te branden bestand 2.1 GB is, maar tijdens het branden wordt als omvang 4.35 GB getoond, dus het dubbele.
 
Reactie gehad van LG. Zij adviseren M-dvd's van het merk Millenniata en adviseren te controleren of er een firmware update is. Kreeg daarvoor een link door. Dus dat maar eens doen.
 
We wachten af wat daar je ervaringen mee zijn. An sich wel een interessant gegeven :)
 
That is what I also do not understand. Itś weird.

De film die ik op M-dvd heb gebrand, speelt overigens prima af op mijn W10 laptop met VLP media player, en ook op TV via mijn goedkope Hiteker player. Maar op mijn Linux laptop met Celluloid media player wordt de file in drie stukken gedeeld. Als ik naar de inhoud van de schijf kijk zie ik ook drie bestandjes. Als er een is afgelopen moet ik de volgende aanklikken op de rest te bekijken. Benieuwd hoe het afspeelt als ik VLP op mijn Linux laptop installeer.
 
Het prima afspelen was toch niet zo prima. Beeld en geluid lopen niet synchroon. LG adviseerde Millenniata M-dvd's (dat is de uitvinder van M-discs). Millenniata blijkt echter al jaren geleden failliet te zijn gegaan. Vandaar op internet zelden aanbod en dan blijkt het 'momenteel niet leverbaar'. in de VS en op Ebay worden ze echter ruim aangeboden, zelfs bij supermarkt Walmart. maar alleen op spindels van 15 stuks en de 25Gb uitvoering. Vraag me af of gewone consumentenspelers die kunnen afspelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan