Kan Beveiligingsmelding bij hyperlinks in Access 2007 niet uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rheeplo

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2013
Berichten
7
Hallo

Ik ben sinds kort bezig om een database te bouwen in Access 2007.
Ik maak daarin veel gebruik van hyperlinks om bestanden op te vragen.
Ik heb in het vertrouwenscentrum de mappen opgenomen waar de bestanden
zich bevinden. Verder alles uitgeschakeld om te voorkomen dat ik een beveiligingsmelding krijg
Helaas. In Word en Excel werken hyperlinks gewoon zonder beveiligingsmelding.
Heeft iemand een idee hoe ik de beveiligingsmelding bij hyperlinks kan uitschakelen?
Hyperlinkmelding.JPG
 
Jazeker, ik heb daarover ook al diverse informatiebronnen geraadpleegd en op andere forums deze vraag uitgezet.
Maar alle antwoorden daarover hebben niets opgeleverd.
Overigens ik gebruik Windows 7 en daar heet het beveiligingscentrum Onderhoudscentrum.
Ik vind het vreemd dat hyperlinks in Word en Excel geen melding opleveren en wel in Access 2007.
 
Laatst bewerkt:
Overigens ik gebruik Windows 7 en daar heet het beveiligingscentrum Onderhoudscentrum.
De naam van bepaalde onderdelen binnen een pakket zijn niet afhankelijk van de Windows versie ;)
Hoe stuur je de hyperlinks aan? Meer specifiek: wat voor velden gebruik je voor de hyperlinks, en hoe gebruik je ze?
 
Beste OctaFish,

ik heb een nieuwe db aangemaakt in Access 2007 met daarin 1 tabel met 1 record en 1 veld (velddefinitie) hyperlink
de hyperlink verwijst naar een word 2007 document met een regel tekst.
ik open het document door in de tabel op het hyperlinkveld te klikken.
Geen enge dingen dus. Allemaal simpel gehouden. De map waar het word document in staat heb ik
opgenomen als vertrouwde locatie. Dit heb ik ook gedaan in Word en Excel. In Word en Excel krijg ik
geen beveiligingsmelding maar wel in Access.

hopelijk heb jij een idee waarom Access wel met een melding komt.

m.vr.gr.
Rheeplo
 
Eng genoeg, want je gebruikt het Hyperlink veld, en daar blijf ik redelijk ver bij uit de buurt. Ik werk liever met gewone tekstvelden, en een <Bij Klikken> gebeurtenis die met DoCmd.FollowHyperlink het bestand opent.
 
Beste OctaFish

Ik heb jarenlang (als ontwikkelaar) met hyperlinks gewerkt in Access 2003
met veel gebruikers. Nimmer gaf dit problemen en de gebruikers waren zeer tevreden over hyperlinks
Nu wil ik je best geloven dat jij om bepaalde reden geen voorstander bent voor het gebruik van hyperlinks, maar
als je het niet te veel gevraagd vind zou je dan een toelichting kunnen geven waarom jij vind dat hyperlinks
not done zijn.
Verder hoe stel je het dan voor : een tekstvak? hoe vul ik dan zo'n tekstvak. Nu navigeer ik met behulp van een verkenner
naar de juiste map en bestand en met 1 klik is het hyperlinkveld gevuld. Stel dat ik jouw advies opvolg hoe ga ik dan te werk?
en tot slot kan je mij een voorbeeld geven van een tekstvak met als gebeurtenis de uitvoer van de code follow(hyperlink).

Bij voorbaat dank voor de tijd en de moeite

Rheeplo
 
Je zegt het zelf: in 2003 werkt het redelijk. Maar omdat het voor de gebruikers helemaal niks uitmaakt of ze in een veld een hyperlink zetten of een tekst, en je met hyperlinks meer fouten kunt maken dan met teksten, en de controle op een tekstveld veel makkelijker te doen is, gebruik ik dus nooit hyperlink velden. Ik heb er meer last dan profijt van. Dat gebruikers tevreden zijn of niet is niet relevant, want ze kennen het alternatief niet. Voor hetzelfde geld vinden ze een tekstveld oplossing veel mooier...
De oplossing zelf is niet veel anders dan wat je nu doet; met een Dialog venster een bestand laten selecteren en klikken maar. Die klikactie kan een dubbelklik zijn, een enkele klik of met de rechter muisknop; wat je gewend bent dus. Overigens is Access 2010 ook voor FollowHyperlink een beetje vervelend, want bij mij (weliswaar vrij nieuwe, dus nog niet optimaal ingerichte laptop) gaat het ook nog niet helemaal naar wens met pdf-jes. De code ziet er verder zo uit:
Code:
Private Sub Website_Click()
    Application.FollowHyperlink Me.Website, , True
End Sub
 
Beste OctaFish,

Het aanroepen van een bestand vanuit een tekstveld gaat zonder beveiligingswaarschuwing.
Dus is dat een goed alternatief.
Echter ik weet niet hoe je vanuit een tekstveld kunt browsen. Wil je zo vriendelijk zijn
om dat nog even uit te leggen.
En wordt dan ook de extensie van het bestand opgenomen want anders kan Access het bestand niet vinden.

m.vr.gr.
Rheeplo
 
Om te browsen heb je een volledig internet adres nodig, dat moet dus beginnen met http://. Je gebruikers kunnen volstaan met het intypen van www.volkskant.nl etc, want je kunt het http:// deel ervoor zetten als je in de code een extra check inbouwt. Iets als:
Code:
Private Sub Website_Click()
Dim sLink As String
    If Left(Me.Website, 3) = LCase("www") Then
        sLink = "http://" & Me.Website
    ElseIf InStr(1, Me.Website, "\") = 0 And Left(Me.Website, 4) <> LCase("http") Then
        sLink = "http://www." & Me.Website
    Else
        sLink = Me.Website
    End If
    Application.FollowHyperlink sLink, , True
End Sub
Deze code doet twee checks: eerst kijken of de string met 'www' begint, zodat je weet dat er 'http://' voor moet worden geplakt. De tweede check kijkt of er een backslash in de tekst staat. Zo ja, dan is het een verwijzing naar een bestand in een map, zo nee, dan wordt de tekst als hyperlink beschouwd zonder html tag, en wordt er alsnog een html string van gemaakt.
Zo kan je nog wel even doorgaan, want je kunt bijvoorbeeld ook een check doen op '@' zodat je weet dat het om een email adres gaat, en je de email client moet starten.
 
Beste OctaFish

Ik hoop dat dit de laatste vraag aan jou is want je zult vast je tijd beter kunnen gebruiken
Ik bedoelde met browsen navigeren naar de gewenste map en document en dan het document
opnemen in het tekstveld (waarna het met een dubbelklik kan worden opgevraagd).
Natuurlijk kan ik de map en de bestandsnaam in het tekstveld intypen maar dat is niet de bedoeling.
Het moet gaan zoals het met een hyperlinkveld gaat. Vanuit het tekstveld moet ik de verkenner kunnen
openen en daarmee het bestand opzoeken en met een klik de map en bestandsnaam, incl extensie
in het tekstveld plakken.
Ik heb geen idee hoe jij dat voor elkaar krijgt.
Ben benieuwd

m.vr.gr.
Rheeplo
 
Om bestanden te selecteren heb je het FileDialog object nodig. Dat kun je met Late Binding gebruiken, of met Early Binding. In het laatste geval moet je een referentie opnemen naar de Office library. Hier een voorbeeldje met Late Binding op basis van een knop:
Code:
Private Sub cmdBestandSelectie_Click()
    Me.Bestand = LateBindingBestand
End Sub
En die knop gebruikt deze functie:
Code:
Function LateBindingBestand() As String
Dim file    As Object

        On Error Resume Next
        Set file = Application.FileDialog(1)
        With file
            .AllowMultiSelect = False
            .InitialView = 3
            .Show
            LateBindingBestand = .SelectedItems.Item(1)
        End With

End Function
Late Binding maakt gebruikt van de indexnummers van de parameters. Waar je met Early Binding dit zou gebruiken: Set dlgPicker=Application.FileDialog(msoFileDialogFilePicker) gebruik je nu: Set file=Application.FileDialog(1).
Voor de volledigheid een lijstje met de verschillende parameters en hun getalwaarden.

Application.FileDialog :
1 = msoFileDialogOpen (Bestand openen)
2 = msoFileDialogSaveAs (Bestand opslaan)
3 = msoFileDialogFilePicker (Bladeren)
4 = msoFileDialogFolderPicker (Bladeren op map)

InitialView :
1 = msoFileDialogViewDetails
2 = msoFileDialogViewLargeIcons
3 = msoFileDialogViewList
4 = msoFileDialogViewPreview
5 = msoFileDialogViewProperties
6 = msoFileDialogViewSmallIcons
7 = msoFileDialogViewThumbnail
 
Beste OctaFish

Bedankt ik weet nu voldoende.

Ter info
Ik heb het probleem met de beveiligingsmelding opgelost.
Het bleek dat alle hyperlink koppelingen begonnen met ..\ in plaats van C:\
Nadat ik alle ..\ had vervangen door C:\ kreeg ik geen beveiligingsmelding meer.


m.vr.gr.
Rheeplo
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan