Kan geen nieuwe partitie maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

DolDrum

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2014
Berichten
6
Opgelost! Kan geen nieuwe partitie maken

Hallo,

Ik heb een Acer laptop met legitieme windows 7 erop staan.
Laatste tijd is ie zooooo traag...
Dus besloten om opnieuw te beginnen: formatteren naar fabrieksinstellingen.
Maar blijkbaar heb ik het backuppen van mijn gegevens nagelaten.:evil:
Om een goed (en makkelijke) back-up te maken besloot ik een nieuwe partitie te maken.

Daar is het probleem, hij wil niet.
Ik heb het via Easeus en via Minitool geprobeerd, beide geven aan dat het niet kan.
Vanuit de fabriek zitten er reeds 3 partities op, genaamd:
- PQSERVICE: Acer reserve?
- SYSTEM RESERVED: Windows reserve?
- ACER: Hoofdpartitie

Ik vermoed dat de harde schijf ietwat beschadigd is, misschien dat het daarom niet wil?
Kan Acer/Microsoft voorkomen dat ik meer partities kan maken?
Weet iemand een mogelijke oplossing om toch meer partities te maken?
Het liefst niets omslachtigs.
 
Laatst bewerkt:
Is er nog een verborgen partitie..? Dan zit je aan 4, het max aan primaire partities en dan moet je van de 4e een logische maken waarin je dan weer heel veel partities kunt maken.
Plaats voor de zekerheid eens een plaatje van schijfbeheer hier neer.

Oja... data op een andere partitie zetten is iet hetzelfde als een backup maken.. als de schijf stuk gaat ben je toch alles kwijt.. waar het dan precies staat is niet zo belangrijk... immers schijf stuk.....
 
Dat ik dan alles kwijt bent klopt, maar ik back-up alles ook ergens anders.
Een plaatje gaat het eerst niet worden, het duurt een uur voor schijfbeheer ervoor komt...
Ik heb gekeken naar een verborgen partitie, maar volgens mij is die er niet.
 
Doe dan schermafdrukken van het cmd-scherm:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> diskpart.exe
select disk 0
list disk
list partition
list volume


Zodra schermafdruk(ken) gemaakt, kun je diskpart met Exit afsluiten (met het rode kruisje kan evt. ook).

Dan weten we, door de schermafdrukken:
a. Hoeveel primaire en evt. uitgebreide partities er zijn ("list partition")
b. Hoeveel 'andere' partitie(-soorten) er zijn (denk aan recovery-partities, zoals (in jouw geval) de PQSERVICE partitie) ("list volume")
c. Of er wel ruimte beschikbaar is om die extra partitie te maken. ("list disk") Ik verbaas me er over dat je blijkbaar vrije schijfruimte hebt voor nog een partitie, terwijl standaard de harde schijf volledig is gepartitioneerd bij zo'n beetje elke fabrikant die Windows voorgeïnstalleerd uitlevert.

Overigens kan het inderdaad zijn dat de harde schijf zelf niet goed meer is. Dan zo snel mogelijk beginnen met backuppen van relevante bestanden naar een andere schijf, bijv. een externe USB schijf.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik een screenshot:

Naamloos.png

Zoals je ziet heb ik geen vrije partitieruimte.
Ik bedoelde dat het verkleinen van de huidige partitie, om partitieruimte vrij te maken, verkeerd gaat.
Hij start wel opnieuw op.
 
Laatst bewerkt:
Mocht er een fout op de schijf zitten, dan kan dat inderdaad ook een probleem geven.
Backups gemaakt?
Je zou een schijfcontrole en herstel kunnen draaien (een checkdisk) ....en dan nog eens proberen.
Probeer anders de GParted CD eens, daar heb ik prima ervaringen mee en is krachtiger dan veel andere tools, maar een slechte schijf of fout op een schijf? Waarschijnlijk krijg je dan ook een melding, plaats die dan hier.
 
Na alle back-ups klaar te hebben (2 dagen werk), heb ik vanmiddag de laptop terug gebracht naar fabrieksinstellingen. Daarna wat nodeloze software verwijderd.

Ik zal zo op mijn werk zo'n GParted cd op usb zetten, dan kan ik het morgen via die proberen.
Ik wil wel graag partities.

Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de hulp!
 
Je liep in ieder geval het risico dat als je vóór de fabrieksinstellingen actie een nieuwe partitie had gemaakt (incl. aanpassen van de grootte van de originele partitie) dat
a. óf al je werk voor niets was geweest (en je backup data weg!) als de herstelprocedure ook de partitionering terug had gebracht naar zoals het standaard staat. Als ik een laptop terugzet naar fabriekswaarden, dan zorg ik er altijd voor dat dezelfde partities (in de originele grootte) op de laptop aanwezig zijn. Verder zorg ik ervoor dat de data (ook) extern is opgeslagen.
b. óf je tegen problemen aan zou lopen omdat de partitie-indeling niet is zoals de herstelprocedure verwacht en dus de herstelprocedure failt. In het slechtste geval is dan je hele laptop niet meer opstartbaar en niet meer terug te zetten.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan