Kan ik nog iets met deze krakkemikkige PC?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wibosk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 sep 2011
Berichten
3
Hallo,

Eén van onze oude PC's met een OEM Windows XP versie is helemaal naar zijn grootje. Van iemand die veel meer verstand heeft van computers dan ik, heb ik het advies gekregen C opnieuw te formatteren.

Alleen...de dvd speler wordt in de Bios niet meer herkend, dus herinstalleren van Windows zal niet lukken.

Booten via USB kan volgens mij niet (moet ik nog checken , maar ik ga ervan uit dat dit bij zo'n oudje niet mogelijk is, bovendien heb ik er geen ervaring mee).

Het goede nieuws is dat er wel een floppydrive inzit en ik kan deze als opstartoptie in de Bios selecteren.

Volgens mij kan ik de PC starten met een floppy met een DOS-versie (welke? waar te downloaden?) en c formatteren. Klopt dat?

Maar dan? De PC mag met de VUT maar het zou leuk zijn als die voor licht huishoudelijk gebruik kan blijven: emailen en internetten. Geluid bij You-tube filmpjes zou fijn zijn, maar is niet noodzakelijk.

Ik sta open voor Linux maar ik heb geen ervaring met dit besturingssysteem en het lijkt me erg ingewikkeld hiermee een systeem te configureren of zijn sommige distrubuties ook plug-and-play? En bestaan er wel super lichte versies die te installeren zijn vanaf een floppy?

Waar moet ik allemaal op letten? Wat zie ik over het hoofd?

Is het toch nog mogelijk c te formatteren én Windows te herinstalleren zonder cd-rom speler of usb-opstart?

Of bestaat er nog software voor DOS waarmee emailen en internetten mogelijk is?

Veel vragen en ook met een antwoord op één van de vragen ben ik al weer een eindje op weg geholpen,

Alvast bedankt voor lezen en meedenken,
 
kan je in je bios komen???
zet dan de cd/dvd boot volgorde op 1ste
 
Je kan je PC ook upgraden (de onderdelen).
 
Het systeem is heel erg instabiel, crasht zelfs in veilige modus, register is corrupt en besmet, systeemherstel is niet mogelijk enz. Windows start soms wel maar valt uit, ik heb een Hijackthis-sessie onder begeleiding van een helper gedaan maar het advies was: formatteren. Alle bestanden die we willen bewaren zijn gered.

Omdat het een oem-bord is, vroeg ik me af of een opstartdiskette van een andere XP-machine met een voorgeinstalleerde XP kan maken en of die gaat werken. Op deze machine wil ik geen opstartdiskette maken.

De bedoeling is om de schijf echt opnieuw te formatteren en dan Windows opnieuw te installeren. Via Google las ik dat dit bij een OEM-machine in principe niet onmogelijk is, maar de cd-rom speler het wel moet doen.

Er mogen echt geen restanten van de oude XP-installatie op deze PC blijven.

Bertus, de bios herkent de cd-dvd-speler niet meer en die deed het ook al jaren niet meer. Ik denk dat die overleden is.

Het enige wat nog werkt is de floppy-drive.
 
Je kan beter saneren inplaats van formateren: Eerst Active @ KillDisk, dan DBan, en dan weer Active @ KillDisk.
Dan is je HDD weer in topvorm.
 
ja maar aangezien hij geen cd-rom drive heeft die werkt en ze computer waarschijnlijk opstarten van usb niet ondersteund

word dit toch wel een lastig verhaal

ik zou als je met deze computer verder wil of een cd-rom drive uit een andere computer pakken of een nieuwe kopen want die zijn tegenwoordig niet zo duur meer

je kan ook gewoon voor niet al te duur een nieuwe pc kopen in plaats van dat je hier allemaal geld in gaat stoppen
 
Laatst bewerkt:
diskette en USB stick kan wel met linux. Ik zou een distro zoals 'ubuntu' of 'mint' aanraden. Zelf gebruik ik mint voor mijn virtual machines
 
Sorry dat ik zo laat reageer, ik had veel tijd nodig voor serieuze zaken. Er is gelukkig een nog wel werkend systeem in huis.

Ik keek in de bios en de PC viel uit; ik vermoedde toen toch echt een hardware probleem. De PC is nog eens secuur van binnen uitgezogen en schoongeblazen met perslucht en valt dus nu niet meer uit!

Malware was wel geconstateerd maar ik heb goede hoop dit op te kunnen lossen nu het systeem weer stabiel loopt.

Tot mijn grote verbazing kan het moederbord booten vanaf USB dus Ubuntu blijft een optie voor de toekomst. Maar als het ding het weer doet, ach waarom er meer tijd in steken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan