Kan ik oud Access bestand bewerken met Access 2016?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tryer

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Berichten
340
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag.

Ik maak al lange tijd gebruik van één Access bestand waarin veel gegevens in zijn opgeslagen. Dit document benader ik met verschillende computers die in een netwerk functioneren en op deze computers gebruik ik Office 2007. Recentelijk heb ik een van deze computers vervangen en op de nieuwe computer moet ik nu nog Office gaan installeren. Office 2007 is echter niet meer te koop en ik wil daarom misschien Office 2016 aanschaffen. Ten eerste vroeg ik me daarom af of ik het bestand waar het om gaat (met de extensie accdb) ook kan openen en bewerken met Access 2016? En ten tweede: gaat dit ook goed als ik hetzelfde bestand met andere computers met Office 2007 blijf bewerken?
 
Vraag 1: accdb is het 'nieuwe' bestandsformat dat met A2007 is geïntroduceerd. Alle nieuwe versies gebruiken hetzelfde bestandsformaat. Je kunt dus gewoon in een nieuwere versie inlezen zonder problemen.
Vraag 2: dat wordt wat lastiger. Met elke nieuwe versie introduceert Microsoft weer nieuwe ongein in Access, en die zit dan uiteraard niet in de oudere versies. Zo zul je problemen krijgen als je in A2016 tabelmacro's maakt want 2007 kent dat niet. Je kunt dus vermoedelijk wel met 2007 blijven werken, als je de nieuwe functies niet gebruikt.
 
Als je hem maar maakt en opslaat in de 2007 versie dan is data toevoegen in een hogere versie meestal geen probleem.
Voor belangrijke zaken... zou ik wel een pilot draaien...

(van 2007 naar 2010 versie was bij mij geen probleem, 2016 heb ik nog niet)
 
Heel erg bedankt beiden! Ik ben niet van plan de nieuwe functies van 2016 te gebruiken dus denk dit verder geen problemen zal veroorzaken!
 
Het zijn niet alleen de nieuwe functies die problemen kunnen veroorzaken; denk ook aan bibliotheken. Als je functies gebruikt met Early Binding, dan ga je waarschijnlijk problemen krijgen omdat 20126 nieuwere versies van (goeddeels dezelfde) bibliotheken gebruikt. In de oude databases krijg je dan foutmeldingen omdat die bibliotheken niet bestaan. Ik werk thuis met 2010 en 2016, en merk weinig verschil tussen de versies. Access vond het wel weer nodig om nuttige opties te verwijderen en nieuwe onzin toe te voegen. Maar ja, ze hebben in het hoofdkantoor al jaren geen benul van het bouwen van een goede databasetool :). Dat gezegd hebbende: ik kan met Access prima uit de voeten, maar wat mij betreft hadden ze mogen stoppen bij 2003. Beter is het daarna helaas niet meer geworden, slechter wel...
 
Sorry weet eerlijk gezegd niet wat je met Early Binding bedoelt... Ik gebruik Access als een uitgebreide database voor persoonsgegevens, en voeg ook word-documenten en bijlagen toe aan de records. Verder maak ik geen gebruik van ingewikkelde instellingen of functies. Denk je dat het gebruik op deze manier problemen op zal leveren?
 
Sorry weet eerlijk gezegd niet wat je met Early Binding bedoelt...
Dat is doorgaans een goed teken :). Als je zelf programmeert (of laat doen) en je hebt koppelingen naar Word en/of Excel bijvoorbeeld, of je mailt vanuit de databases, dan heb je soms een koppeling naar die programma's nodig. Zo'n koppeling wordt met Late Binding of Early Binding gemaakt. De eerste versie is wat lastiger bouwen, maar platformonafhankelijk (werkt dus doorgaans in alle Office versies) terwijl Early Binding makkelijker is, maar in de code dus verwijst naar de exacte Office versies. En dat betekent dus dat je niet makkelijk kunt 'downgraden' naar een oudere versie.
Doe je dat allemaal niet (koppelen met andere Office applicaties) dan heb je vermoedelijk geen zorgen over de bibliotheken.
 
Hmm ja ik begrijp het. Er zit inderdaad een koppeling in naar andere Office applicaties dus ben bang dat ik hier dan toch mogelijk problemen mee ga krijgen :( Is er misschien nog een mogelijkheid Office 2016 te downgraden naar 2007 of is dat een te grote sprong?
 
Er valt niet zo veel te downgraden, denk ik. Je kunt eens beginnen met in het VBA venster te controleren of er bibliotheken zijn geladen, dan weet je dat in ieder geval al. <Alt>+<F11>, en dan <Extra>, <Verwijzingen>. Je ziet dan gauw genoeg welke bibliotheken er staan aangevinkt; die staan namelijk bovenaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan