Kan je berichten in het verleden versturen en is dit te achterhalen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

maanmeisje2

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2009
Berichten
12
Hallo iedereen,

Ik heb een beetje een aparte vraag, maar ik krijg het niet uit mijn hoofd. ik heb ruzie met mijn vriend over een bepaalde email, hij zegt dat hij deze email op 20 november heeft verstuurd. Bij mij is deze email echter pas op 30 november aangekomen, wat veel te laat was (kan niet op details ingaan maar ik moest de mail met de bijlage voor de 24e hebben, was heel erg belangrijk ivm school). Ik denk dat hij de datum van zijn windows 7 computer terug heeft gezet naar de 20e, en toen in outlook (2010 versie) de mail heeft verstuurd. Ik heb het zelf geprobeerd, en dat werkt gewoon. Ik heb mijn computer 3jaar terug gezet, en vanuit het verleden een mailtje gestuurd, en het lijkt net echt. Ik vermoed alleen, dat er misschien wel een manier is om de echte aanmaakdatum te zien, via meer geavanceerde opties ofzo. heeft iemand enig idee? Of misschien in de bijlage, dat is een pdf bestand waarvan hij ook beweert dat hij dat op die datum gemaakt heeft. Ik weet dat het een beetje stom lijkt om hier ruzie over te hebben, maar in dit geval is het wel echt heel erg van belang.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
In de mailheader/berichtbron kun je zien wat de tussenliggende mailservers gedaan hebben en wanneer, dus ook de mailservers geven in de header de datum+tijd weer, en die zullen zeker niet liegen.

Kijk daar dus naar.

Tijs.
 
dnties slaat de spijker op zijn kop: in de mailheaders staan gedetailleerde gegevens over de 'behandeling' van de mail.

Daarin kun je zien vanaf welke server het is verstuurd, welke provider er bij betrokken is, en in dit geval het belangrijkste: de echte datums waarop het bericht is verzonden, doorgezonden, etc.

In je mail-client ( het programma waarmee je de mail ontvangt en opent) moet wel een optie zitten om zo'n berichtbron te bekijken.

Welk mail programma gebruik je?
 
Daarnaast kan een email er max. 72 uur over doen om afgeleverd te worden. Daarna komt deze email definitief niet meer binnen en ontvangt de afzender een NDR (Non Delivery Receipt), een bericht dat de email niet kon worden afgeleverd.
 
Bedankt iedereen. Ik gebruik Outlook 2010, hoe kan ik daar de geavanceerde instellingen van zien? Want op dit moment krijg ik gewoon te zien dat de mail verzonden is op 30 november en meer niet. Ik zie ook niet echt iets met dat ik uitgebreide mailheader kan zien (bv bij yahoo mail is er altijd zo'n linkje in de verkorte header om de uitgebreide te zien, maar die zie ik niet in outlook).
 
Open het bericht.
Dan op het lint het pijltje in de rechtsonderhoek van blok Codes aanklikken.
Bij Internetheaders staat dan de berichtheader. Ik raad je aan om daar even in te klikken, Ctrl-a en Ctrl-c, dan kladblok (of Word etc.) starten en dan via Ctrl-v de inhoud van die header te plakken, zodat de mailheader makkelijker te lezen is.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan