Keuzelijst Afronden (evt mbv Queries)

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennyyellow

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2011
Berichten
5
Hallo,

Ik ben een factuur aan het maken en daar zitten ook vakjes in totaal ex BTW, BTW en totaal incl BTW.
Nu heb ik een Query die dmv andere queries en gegevens een totaal berekent.
Nu is het probleem dat ik van die vakjes een keuzelijst heb moeten maken, omdat een tekstvak niet werkte.
Ik kan dus ook niet zeggen dat het valuta is en op 2 decimalen moet. Ik zit hier al best lang moeilijk mee te doen.
Round werkt voor mij niet.
Verder heb ik CDbl en Clng gebruikt, werkt ook niet.:confused:
Ik heb een klein beetje kennis van Queries en totaal geen van VBA.
Ik gebruik Access 2007 :)

Hopelijk kan iemand mij helpen!!

Groeten,
dennyyellow

ps. het wordt berekent dmv een "opdracht" tabel (waar de uurtarieven instaan) en een urentabel (waar per datum het aantal uren staat vermeld).
De volgende criteria zijn aan de orde, voordat je een factuur krijgt: Werkgever, Opdrachtnummer en datumbereik.
 
Leg eerst dit eens uit:
Nu is het probleem dat ik van die vakjes een keuzelijst heb moeten maken, omdat een tekstvak niet werkte.
Want ik ben zo'n probleem nog nooit tegengekomen....
 
Ik heb op tekstvak geklikt.
En dan bij de tab gegevens bij Besturingselementbron ingevoerd (mbv Wizard) [Querynaam]![Resultaat] en als ik dan naar formulierweergave ga geeft hij een pop-upje met geef waarde in [Querynaam.Resultaat]. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Misschien gaat het hier al fout... Maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen...
<edit>
Bij een Keuzelijst selecteer je gewoon in de wizard: uitkomst van [Querynaam]![Resultaat]
Hierbij kan je ook niet de waarde "Valuta" kiezen
</edit>
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het inderdaad al fout; een tekstvak kun je wel een veldverwijzing geven naar één van de velden uit een tabel of query, maar wat jij doet kan dus niet. Werk je op een formulier, dan heb je de query met de berekende velden als basis, en kun je via Eigenschappen het veld normaal koppelen aan het veld met de berekening. Maar ik vermoed dat je iets anders aan het doen bent.... Leg dat dus eerst eens uit. Ben je een formulier aan het maken?
 
Jep ik zal even de Queries hieronder zetten, mss wordt je er wat wijzer van:

TOTAAL EX BTW:
SELECT [ov-wg-op-uurtarief]!Uurtarief*[ov-wg-op-aantaluren]!TotaalAantalUren AS Resultaat
FROM [ov-wg-op-aantaluren], [ov-wg-op-uurtarief];

Uurtarief:
SELECT Uurtarief
FROM Opdracht
WHERE O_Code=Forms![factuur-2-2]!KeuzeO_Code;

AantalUur:
SELECT SUM(AantalUren) AS TotaalAantalUren
FROM Urentabel
WHERE O_Code=Forms![factuur-2-2]!KeuzeO_Code And ([Datum] Between Forms![factuur-1]![1] And Forms![factuur-1]![2]);

Mss kan je het wel ineen doen, maar zo snap ik wat ik doe :)
 
Het is dus zo dat ik aanklik:
1. welk datumbereik
2. De Opdrachtgever (OG_Code)
3. Het opdrachtnummer (O_Code)

Dan krijg ik een formulier (de factuur). Hierin staan een aantal vakken (nu keuzelijsten) waarin het resultaat van de desbetreffende query staat.
 
Ik snap nog steeds niet wat je aan het doen bent; een Formulier heeft één query of tabel als basis. In die query (in jouw geval) zitten alle berekeningen. Lijkt mij allemaal redelijk rechttoe-rechtaan. Waarom zo moeilijk?
 
Ik heb een LEEG formulier gemaakt en daarin de volgende dingen gezet:
1. een logo
2. een subformulier; factuur voor (gekoppeld met de OG_Code die je eerder hebt aangegeven)
3. een Factuurnummer (wat je eerder hebt ingevuld)
4. een datum
5. een opdrachtnummer (wat je eerder hebt aangeklikt)
6. een omschrijving (die je eerder hebt ingevuld)
7. een totaal excl. BTW (die berekent hij dus met een query)
8. BTW in euro's (die berekent hij dus met een andere query)
9. totaal incl. BTW (die bereknt hij dus met nog een andere query)
10. Wat standaard tekst

Dus het is zo dat er eigenlijk 3 queries (sowieso) draaien (waar het nu om gaat)

De WHERE voorwaarde van de knop die naar het formulier toegaat luidt als volgt:
[OG_Code]=[Forms]![factuur-2]![Keuzelijst10] And [O_Code]=[Forms]![factuur-2-2]![KeuzelijstO_Code]
Dit is om het subformulier de goede gegevens te laten weergeven ;)

Ik heb verder ook meerdere overzichten en weekstaten (dit is met een rapport en gaf hij wel goed weer, omdat ik daar kon aangeven dat het valuta was)

als je nog iets niet begrijpt, vraag je het maar
 
Simpele vraag: waarom je formulier niet baseren op je tabel facturen? Je maakt het volgens mij meer dan nodeloos ingewikkeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan