Keuzelijst in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan de Ruyter

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2000
Berichten
152
Bekijk bijlage test1.zipIk probeer een keuzelijst te openen in een query, zodat er geen type fouten gemaakt kunnen worden om het juiste document te openen, ik heb al diverse pogingen gedaan maar krijg het niet voor elkaar.

Ik heb een formulier gemaakt met de naam gebruiker, daar heb ik een keuzelijst met invoer vak gemaakt uit een tabel (dit werkt)
Tevens heb ik hier een knop op gemaakt die een query start in deze query heb ik bij criteria de volgende regel ingevoerd [Formulieren]![gebruiker]![gebruiker] waarbij de tweede gebruiker de naam is die in de keuzelijst staat.

Als ik op het formulier dit opstart krijg ik een invul scherm met [Formulieren]![gebruiker]![gebruiker] terwijl dit zou moeten zorgen dat er een lijst verschijnt met als selectie de naam die uit het keuzelijst is gekozen.

Ik gebruik office 2007 en 2010 kan helaas geen voorbeeld hierbij doen omdat accdb niet mag worden geupload. (heb een klein apart database gemaakt om te testen.

Wat doe ik fout.

Alle voorbeelden die hier op het forum zijn gepost helpen mij helaas niet, ik zie dus iets niet wat ik fout doe
 
Laatst bewerkt:
Wat je fout doet is heel simpel: verkeerde opzet. Om te beginnen: in een query kun je geen keuzelijsten gebruiken, en dat is ook helemaal niet nodig. Want normaal gesproken hou je gebruikers ver van tabellen en/of queries als het gaat om gegevensinvoer. Daar gebruik je een formulier voor. En zoals je al gezien hebt: op een formulier kun je prima een keuzelijst gebruiken. Leg eerst eens uit wat je eigenlijk wilt, want misschien zie ik het ook wel verkeerd.
 
keuzelijst

Octafish,

In de tabel actiepunten ziet een veld Wie, dit is het veld waar de qeury moet op gaan zoeken, als ik het formulier open dan kies je voor een naam bv Alex Mooij, dan druk ik op de query knop en overal waar de naam Alex Mooij staat moet dan getoond worden.

De database is veel groter maar ik heb alleen de tabelen, query en formulier gemaakt om het te kunnen testen, in het orgineel zitten ook nog rapporten.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Jan
 
Om te beginnen maak je een paar foutjes: in de tabel [Personen] heb je geen sleutelveld aangewezen; normaal gesproken zou dat het veld [Afkorting] kunnen zijn. De tweede fout is, dat je in de tabel [Actieenbesluiten] de naam van de persoon opslaat, i.p.v. de Afkorting. En daardoor zijn de tabellen niet aan elkaar te koppelen, wat wel zou moeten. Met een bijwerkquery is dat nu al niet goed te corrigeren, omdat in je voorbeeld Rob Doelen bijvoorbeeld al niet goed wordt bijgewerkt. Bij de hoofddatabase zal dat verschil dus wel eens groter kunnen zijn. Het is dus van groot belang dat je de gegevens corrigeert.
Verder heb je de keuzelijst verkeerd opgezet, zodat je niet goed kunt filteren, al komt dat doordat de gegevens in de tabel [Actieenbesluiten] niet goed zijn. Maar in je query zit ook een tabel die je niet nodig hebt en waardoor je geen gegevens ziet. In bijgaand voorbeeldje heb ik de fouten er alvast uitgehaald...
 

Bijlagen

  • test1.rar
    23,9 KB · Weergaven: 43
Ik ga even kijken

Octafish,

Allereerst bedankt voor de moeite en de oplossing, ik heb het even getest en het werkt in jou voorbeeld, maar dat zal je niet verwonderen.
Morgen heb ik een snipperdag dus dan ga ik proberen te begrijpen wat jij gemaakt heb en waar het dan bij mij verkeerd ging. (als eerste moet ik even begrijpen waarom er een, een op veel relatie is gelegd tussen de tabellen, maar dat ga ik uitzoeken.)
Tevens ga ik ook nog even kijken of je niet gewoon de hele naam kan gebruiken en niet de afkortingen die ik eerst had bedacht.
Je hoort morgen van me.
 
Wat het laatste betreft: niet doen; in je tabel moet je de sleutelwaarden opslaan, niet de volledige naam. Wil je die wel kunnen zien (op formulier, rapport etc) dan gebruik je daarvoor een query die dan als basis dient voor je formulier en rapport. In tabellen sla je alleen gegevens op, geen gerelateerde of herleidbare gegevens. Vandaar ook de één-op-veel relatie tussen de tabellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan