Opgelost keuzelijst met invoervak

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

HankMegens

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2015
Berichten
86
Hallo,

Ik heb op een formulier een keuzelijst met invoervak.
Hierin staan standaard zinnen, maar ook de mogelijkheid tot vrije tekst. (Ik wil niet elke vrije tekst aan de tabel met regeltjes toevoegen)
Als vrij tekst gekozen wordt, verschijnt er een inputbox waar de gebruiker zijn tekst kan invoeren.
Ik krijg deze tekst wel in de tabel te zien, maar niet in het formulier.

Hoe los ik dit op?


Hank
 
Allereerst door het plaatsen van een voorbeeld document.
 
Moeilijk te zeggen met zo weinig informatie. Hoe "kies" je bijvoorbeeld voor vrije tekst?
Een eerste gok zou zijn dat de eigenschap alleen lijst op ja staat
 
Ik vind het zó knap dat Peter gelijk begrijpt wat je bedoelt, want ik zie niet eens in welk formulier je dit wilt hebben...
 
Maar ik heb heb ondertussen gevonden :). WatHank wil, kan niet met de huidige instellingen. Ofwel je gebruikt een keuzelijst (met invoervak) om de inhoud van een veld te beperken tot die keuzelijst, ofwel je gebruikt een tekstvak zodat je van alles en nog wat kan invoeren.

Om zowel vrije tekst als de tekst uit de keuzelijst te kunnen gebruiken, moet je dus wat aanpassen aan die keuzelijst. Dat zijn twee opties:
1. Verander op het tabblad <Gegevens> van de keuzelijst de optie <Afhankelijke Waarde> naar 2.
2. Zet de optie <Alleen lijst> op Nee.

Dan ben je er, en kan de hele omweg via de Inputbox ook weg. Je slaat nu ofwel de tekst uit de tabel op (let wel: de tekst, níet het sleutelveld), ofwel de tekst die je intypt in het tekstvak van de keuzelijst. (Het heet niet voor niets Keuzelijst met invoervak :))
 
Kwam ik toch aardig in de buurt ;)
 
Vergelijkbare oplossing:
  1. Wijzig de rijbron in SELECT omschrijving FROM Tdropdownregels WHERE rapport=3 ORDER BY Tomschrijving DESC;
  2. Zet aantal kolommen op 1;
  3. Zet/laat alleen lijst op nee;
  4. Verwijder "vrije tekst" uit de tabel;
  5. Verwijder de gebeurtenis na bijwerken.
 
Dat is dus precies hetzelfde.... Niet eens een vergelijkbare optie :).
 
Hallo,

helaas was wat ik wilde niet mogelijk, maar de geboden oplossing werkt en ga ik toepassen.
En hij werkt

Bedankt
 
Maar wat wil je dan? Ik snap je probleem niet. Je vraag was dat je de gegevens die je in je inputbox invult wél terugziet in je tabel, maar niet op je formulier. (Wat logisch is, gezien het gebruik van je keuzelijst). Dat is met de aangegeven aanpassingen opgelost: je kunt nu vrije tekst invoeren, die in de tabel wordt opgeslagen én die op het formulier te zien is. Dus wat mij betreft ís er geen onmogelijkheid…

Zélfs als je dat zou willen (de optie “Vrije tekst” laten staan, en bij klikken daarop een inputbox) kan je nog steeds gebruiken. Waarom je dat zou willen ontgaat mij volledig, want het is meer werk voor de gebruikers, maar niets houdt je tegen om dat zo in te richten :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan