keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frandor

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2020
Berichten
50
Hallo,


windows 10 , office 2010 , acces.

Graag wilde ik met de wizard een keuzelijst met invoervak in een ontwerp formulier plaatsen, bij het plaatsen krijg ervan ik in plaats van 3 keuzes maar 2 keuzes ??
Wat doe ik verkeerd...

Frandor
 
U een antwoord geven daarop zou een kristallen bol vragen hé ... geef toe !
Als je niets laat zien kunnen wij ook niet helpen : graag voorbeeld in bestandje ...
 
U een antwoord geven daarop zou een kristallen bol vragen hé ... geef toe!
Of kennis van Access; sommige vragen zijn dermate elementair dat iedereen met een beetje Access kennis ze uit het blote koppie kan beantwoorden ;).

Uiteraard allereerst welkom bij HelpMij aan Frandor :).
Je doet niks verkeerd, en trek je dus niks aan van digicafee, die heeft vermoedelijk weinig op met Access :). Voorbeelden zijn alleen nodig als we er écht niet uit komen.

Als je in een formulier een keuzelijst met de wizard maakt, heb je twee mogelijkheden om te kiezen, of drie. Dat hoort zo. Er is uiteraard wel een oorzaak waarom je er twee of drie hebt. En die is simpel. Als je formulier is gebaseerd op een opgeslagen query, of op één tabel, dan heb je drie opties. Gebruik je een SQL statement als rijbron (dat kun je zien bij de Eigenschappen van het formulier, tabblad <Gegevens>, eigenschap <Recordbron>, dan zie je iets staan als: "SELECT [Veld1], [Veld] etc.". Dan gebruik je dus een virtuele bron voor het formulier. De derde optie ("Een record in mijn formulier opzoeken op basis van ...") is dan niet beschikbaar.

In mijn ogen is de best mogelijke Recordbron dus ofwel één tabel, ofwel een query die je hebt opgeslagen. Wanneer krijg je nou dit 'probleem'? Bijvoorbeeld als je een formulier maakt met de wizard. Daarbij voeg je dan een of meer tabellen toe, selecteert wat velden en maakt dan het formulier verder af. Dan krijg je dus als Recordbron een SELECT statement. Die kun je overigens daarna best opslaan; als je op de knop met de drie puntjes klikt die achter de Recordbron staat, kom je in het Queryvenster waar je de query kan aanpassen. Sterker nog: als je alleen een tabel hebt gebruikt voor het formulier, vraagt Access eerst of je een query wilt maken. Dat doe je dan uiteraard. Vervolgens ga je dus sleutelen aan je query. En nu komt het: als je de query eerst opslaat voordat je terugkeert naar het formulier, dan heb je dus een vaste query gemaakt voor je formulier, en krijg je de 3 opties. Doe je dat niet, en bewaar je wél (uiteraard) de wijzigingen, dan blijf je dus een SELECT statement houden als Recordbron, met als consequentie dat je maar twee opties hebt in de wizard.
 
Dankzij de goed uitleg van Octafish probleem opgelost.
Frandor
 
Blijft het feit dat ik het gebruik van Wizards niet aanraad. Niet iedereen weet welke eigenschappen deze Wizards instellen, wat dan weer problemen oplevert als je iets wil aanpassen. Tip: gebruik alleen wizards nadat je alles al eens manueel hebt gedaan en precies weet wat de wizard doet.
 
Of kennis van Access; sommige vragen zijn dermate elementair dat iedereen met een beetje Access kennis ze uit het blote koppie kan beantwoorden ;).
Je doet niks verkeerd, en trek je dus niks aan van digicafee, die heeft vermoedelijk weinig op met Access :). Voorbeelden zijn alleen nodig als we er écht niet uit komen.

Altijd fijn om gezellig samen te werken hé ...
Zitten alle medewerkers en bezoekers er hier constant op te hameren dat steeds een bestandje moet worden meegestuurd, of toch minstens zoveel mogelijk informatie moet worden gegeven om een goed antwoord te kunnen en dan ga jij effe met de losse pols het tegenovergestelde stellen !
En hoe arrogant moet je zijn om maar meteen anderen te beginnen afkammen met die bewoordingen ?

Overigens, ik ben een fervent voorstander én gebruiker van Access ! Jouw kristallen bol is wat die aanname betreft alvast behoorlijk in de mist verzeild geraakt !
 
Zitten alle medewerkers en bezoekers er hier constant op te hameren dat steeds een bestandje moet worden meegestuurd, of toch minstens zoveel mogelijk informatie moet worden gegeven
TS gaf meer dan genoeg informatie voor het juiste antwoord. Ik gaf dus niet ‘uit de losse pols’ een antwoord, want ik wist exact wat TS bedoelde. En in mijn ogen zou elke ervaren Access gebruiker dit moeten weten. Jij bent nog niet zo lang actief op dit forum, maar je wilt niet weten hoe vaak ik in de forums (niet alleen Access) antwoorden lees als: “ik heb geen verstand van pakket A, maar volgens mij moet je het zo doen”. En dan stuurt de helper de vragensteller dus volkomen de verkeerde kant op.
Noem mij gerust arrogant, maar ik zie dat soort antwoorden dus liever niet :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan