Klantendatabase huurder/eigenaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hvdl70

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2009
Berichten
36
Hallo,
Ik ben momenteel de klanten fiches (kaartenbak) van mijn schoonvader aan het overzetten in een eenvoudige database. Doch ik stuit op een probleem. Hij is monteur centrale verwarming, de database is zodanig opgevat dat elke 'record' eigenlijk een 'installatie' is. Nu heeft hij klanten die meerdere woningen hebben (dus meerdere installaties) en soms moet de huurder de onderhoudskost betalen, soms de eigenaar.
Wie kan mij even op weg helpen?

Thx - Hans:rolleyes:
 
Hans,

Begrijpelijk probleem.
Er moet voor iedere installatei worden opgenomen wie e.e.a. moet betalen.
Echter zonder een voorbeldje kan ik nix doen.
Kan je een .zip of .rar bestandje sturen zodat we daar naar kunne kijken

Succes
Wim
 
Ok, geen probleem.
In bijlage het geen ik er al van had gemaakt, er zitten nog wat fouten in.

Hans
 

Bijlagen

  • facturatie.zip
    59,6 KB · Weergaven: 33
Hoi Hans,

ik heb er even naar gekeken.

Uit je probleemomschrijving begrijp ik dat 1 klant meerdere woningen kan hebben.
Tevens kan 1 woning meer facturen hebben. Kortom er moet een tabel Woningen tussen klanten en facturen.

Ik zie dat je al een soort klant hebt gemaakt (eigenaar of huurder) in tabel klanten. Dit had ik ook al wel verwacht. Maar dit kan makkelijker met de tabel Soortklant. Ik heb dit ook aangehouden in mijn voorbeeld.
Of is het zo dat er een eigenaar en een huurder dezelfde woning hebben? Want dan is er een veel-op-veel relatie tussen klanten en woningen en moet er een tussentabel komen. Tevens moet je een relatie leggen tussen klanten en facturen (of factuurregel als een huurder een deel moet betalen), want je wilt vast registreren wie de rekening betaald.

Ik heb adres, postcode en gemeente laten staan in tabel klanten ivm contactadres. Als je dit niet doet, weet je misschien niet naar welke woning je contactgegevens moet sturen.

Ik heb ook nog even een tabel Artikelen aangemaakt. CV's lijken me niet echt sterk aan verandering onderhevige artikelen... Maar ik kan het mis hebben. Voordeel is eventueel je hoeft niet telkens het product in te voeren met prijs en dergelijke.
In tabel factuurregels moet volgens mij wel prijs blijven staan, want deze kunnen wel veranderen in de loop der tijd (historie prijs).

Tevens moet misschien je nog even nadenken wat je met servicekosten wilt, of werkloon oid. Een cv heeft een bepaald bedrag, maar als het 5 dagen duurt om te installeren...
Zoals je begrijpt, gooi ik gewoon wat ballen in de lucht. Je mag zelf beslissen welke je wilt vangen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Ik ga maar eens slapen...
 

Bijlagen

  • facturatie APA.zip
    20,6 KB · Weergaven: 43
Ok bedankt, er zitten zeker goede ideeën bij. Ik probeer ze wat verder uit te werken.
Ik kom er zeker later op terug!
Thx:thumb:
Han
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan