• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klassement voor basketball competitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sumoke

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Berichten
57
Ik zou graag een klassement maken voor een basketball competitie, waarbij het klassement automatisch berekend wordt nadat de resultaten zijn ingegeven.

Ik weet dat er hier enkele klassementen terug te vinden zijn voor voetbal competities, maar die zijn niet echt van toepassing, omdat het sorteren van het klassement onderhevig is aan vrij veel en moeilijke voorwaarden.

Kan ik alle data best opzoeken op 1 centraal werkblad, of zou ik met een draaitabel moeten werken? Alle tips zijn welkom.

Hierbij een bestand met op de eerste sheet alle wedstrijden, op de 2e sheet een vb hoe het klassement er moet uitzien en de sorteervoorwaarden. Bekijk bijlage klassement.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Als eerste zou ik dan maar een xls vbtje hier plaatsen dan weten we waarover we spreken.
 
Beste Sumoke ;)

Eerst en vooral moeten de namen in tabblad Klassemenet gelijk zijn met de namen in tabblad Worksheet !
Vb. RBC Verviers Pepinster is niet gelijk aan RBC Verviers - Pepinster
Bij forfait krijgt men 0 punten, dus ik veronderstel dat gamenr 13001 een forfait is.
Alle nullen moeten dus weg achter de matchen die nog niet gespeeld zijn.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Je maakt het jezelf (en ons) wel moeilijk door de onderlinge wedstrijd als 2e sorteeritem te nemen. Het aantal wedstrijden lijkt mij veel logischer.

Hier een vbtje als eerste aanzet (dus nog niet precies volgens je wensen) voor automatisering.

Ik heb als 2e sorteer item nr '3)' maar genomen.
 

Bijlagen

  • Copy of klassement.xlsx
    32,1 KB · Weergaven: 65
Alvast bedankt voor alle input hier.

@Danny; klopt dat ik alle namen op dezelfde wijze moet schrijven, dat had ik evne over het hoofd gezien. Wedstrijd 13001 is stil gelegd door omstandigheden, maar geen forfait. Een forfait score zou met 20-0 genoteerd worden.

@Willem Ik weet dat de sorteervoorwarden idd niet makkelijk zijn, maar ik heb deze niet zelf gekozen jammer genoeg. Dit zijn de officiele regels van de Belgische Basketbal Bond, daarom dat ik ze ook wil toepassen.

Daarom ook dat ik hier de hulp heb ingeroepen.

Dus nogmaals alvast bedankt voor alle input.

Mvg,
Steve
 
Hier een poging gewaagd.

In kolommen AB:BT worden de onderlingen wedstrijden geplaatst/opgezocht.
Gesorteerd op groep voor het behaalde aantal punten.
Voor de duidelijkheid even kleurtjes gegeven.

Cellen T3:V16

Kolom T staat ranking aantal behaalde punten
Kolom U staat ranking onderlinge wedstrijden.
Kolom V staat made/against.

Kolom S staan de 3 getallen achterelkaar.
Vermenigvuldigt met 1 om een getal te krijgen.
Kolom T en U is het getal 10 er daarom bij opgeteld om voor elk team toch 2 decimalen te krijgen.

ps Hier en daar voor te testen enkele uitslagen toegevoegd.
 

Bijlagen

  • Basketbal klassement.xlsx
    94,8 KB · Weergaven: 87
Popipipo,
Mooie aanpak voor een niet zo eenvoudig probleem.
Ik heb me gepermitteerd een kleine toevoeging te doen in de (lichtgroene) ranges AF2:BT2, AF19:BT19, AF36:BT36, etc..
Hopelijk gaat dit in de richting die je voor ogen had.
 

Bijlagen

  • KlassementBasketPopipipo.zip
    67,9 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom vooral als het om ingewikkelde vragen gaat.
Het motto: Iedereen weet een beetje, met z'n allen weten we alles' gaat hier natuurlijk ook op.

Ik moest even kijken wat de formule nu precies deed, ook jij een compliment hier voor. :thumb: :thumb:


Hoop dat de TS hier mee verder kan, en natuurlijk goed uittesten!!
Ik hoop dat er geen foutjes meer inzitten.
Zou me niet verbazen als er hier of daar wel 1 in zit. :eek:
 
Heren,

Enorm bedankt voor jullie input. Nog 1 kleine opmerking echter ivm een eventuele forfait score (20-0 of 0-20) In dat geval mag de ploeg die 0 punten scoort geen punten voor het klassement krijgen. Moet ik hiervoor nog een extra IF formule toevoegen aan de formule die nu gebruikt wordt om de punten te bereken op de worksheet?
 
behalve je forfait heb je natuurlijk ook nog de mogelijkheid van gelijk spel
hoe is dan de punten telling.
 
Bij basketball kan je nooit gelijk spelen, tenzij bij jeugdwedstrijden. Dus indien een wedstrijd na 40min gelijk eindigt, wordt er een verlenging van 5min gespeeld, en dit gaat door tot er een winnaar is.

Grtz,
Steve
 
Ok, gelijk spel kan dus niet.

Je zult inderdaad de if-functie moeten uitbreiden.
Ik zou daar een extra kolom voor maken.
Door daar een 'x' te plaatsen kun je dat weer verwerken in je if-functie
inde trand van =if (and(d2=o;h2="x")...

Je moet namelijk (denk ik :) ) ook nog een onderscheid moeten kunnen maken tussen normaal 20-0 winnen/verliezen en de 20-0 van de forfait.
Of denk ik nu te ver na?
 
Een 20-0 overwinning zonder dat het een forfait nederlaag is lijkt mij enigszins onmogelijk. Technisch gezien kan eht natuurlijk, maar het lijkt mij niet realistisch. Dus daar hoef ik niet echt rekening mee te houden
 
Technisch gezien kan eht natuurlijk, maar het lijkt mij niet realistisch. Dus daar hoef ik niet echt rekening mee te houden

Dat geldt dan neem ik aan ook voor dat een ploeg geheel niet scoort:
Code:
=[COLOR="red"]IF(D2=0;0[/COLOR];IF(D2>E2;3;IF(E2>D2;1;IF(AND(D2=0;E2=0);0;"")))[COLOR="red"])[/COLOR]
Deze formule in F2 zetten moet een mogelijke oplossing zijn.
H2 op gelijke wijze aanpassen.

Formules in werkblad klassement kolom AF, AI...... enz moeten dan ook aangepast worden.
 
Heren,

Bedankt voor jullie hulp. Ik ben elke keer weer verbaasd of de uitgebreide kennis die de mensen hier bezitten en de bereidwilligheid waarmee jullie de mensen te hulp schieten.

Ik ga nu verder met alle aangeboden oplossingen en hoop ook de gebruikte formules nu beter te begrijpen, zodat ik bij een volgend probleem zelf al een heel stuk verder geraak.

Met vriendelijke en sportieve groeten,
Steve
 
Toch nog een vraagje voor Popipipo.
In cel AD3 van tabblad "Klassement" staat de formule:
Code:
=SUMIF($AE$2:$BT$2;"<>";AE3:BT3)
, wat mij logisch lijkt. Vervolgens wordt deze formule naar beneden gesleept tot cel AD16.
In cel AD20 staat de formule:
Code:
=SUMIF($AE$2:$BT$2;"<>";AE20:BT20)
. Hier heb ik de indruk dat het logischer zou zijn indien er stond:
Code:
SUMIF($AE$19:$BT$19;"<>";AE20:BT20)
?
Zelfde issue in AD37, AD54, etc..
 
Een 'som formule' rekent de som uit van de hele rij.
In dit geval moet niet de gehele rij op geteld worden
Alleen het punten aantal en niet de score. dus Sumif.
Tot zover niets nieuws (neem ik aan)

Het punten aantal staat in de middelste van de 3 kolommen van het team en daar staat de naam van het team (in rij 2), de overige 2 kolommen worden niet geteld daar staat immers niets.

Voor elk team geld dat natuurlijk, dus rij 2 moet vast staan.

SUMIF($AE$19:$BT$19;"<>";AE20:BT20)
Als je deze gebruikt dan wordt niet in de rij van de namen gekeken maar van de rij er net boven. En daar staat in elke kolom wat, dus de som gaat dan verkeerd.
 
Inderdaad,
ik had niet opgemerkt dat er in de schijnbaar lege cellen AL2, AO2, enz.. toch een formule stond, wat door de "<>" in de sumif-formule opgepikt wordt. Dan heeft mijn voorgestelde aanpassing ook weinig toegevoegde waarde.
 
Ik heb nog een bijkomende vraag ivm met deze file.

Dit weekend heb ik vlot gebruik gemaakt van de file, maar ik ben tot de vaststelling gekomen dat wanneer er meer dan 7 verschillende puntentotalen zijn (Klassement R3 tot R16)de file niet meer werkt omdat hij dan geen berekeningen meer kan doen. Ik ga er dan ook vanuit dat ik dan ook een totaal van 14 mogelijkheden moet hebben om de onderlingen resultaten te berekenen in de area AB1 tot BT1 en alles wat eronder ligt.
Kan ik dit doen met een copy/paste? En waar moet ik op letten als ik dit doe.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Mvg,
Steve
 
Even uitgegaan van de 7e reeks.

Kopieer reeks AC102:BT118 plakken in cel AC119
AC119:BT135 worden nu gevuld.
Kopieer cel AB104 naar AB121

AB105 kopieëren naar AAB122 Deze matrix formule moet je aanpassen.

In de formule staat diverse keren AB$104 verander dit in AB$121
A$105 en D$105 veranderen in A$122 en D$122

Afsluiten met CTRL SHIFT ENT en daarna doortrekken naar AB135

Op gelijke wijze de overige reeksen aanpassen.

Ik heb het niet uitgetest maar ik denk dat hij het nu goed moet doen.
Laat het anders gerust weten, dan wel even het bestandje wat je hebt posten dan kunnen we je beter helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan