• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom en/of Rij invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack Nouws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Berichten
1.396
Hallo

Ik heb een werkblad met gekleurde cellen. Nu wil ik een Kolom en een Rij invoegen als ik een gekleurde cel tegen kom. Ik weet verder niet hoe ik dit verder kan uitleggen vandaar dat ik een bijlage heb toegevoegd met op Blad1 zoals het eruit ziet, en op Blad2 hoe het uiteindelijk zou moeten worden.

Met vr gr
Jack
 

Bijlagen

  • Kleur.xls
    33,5 KB · Weergaven: 55
En wat mag hiervan het nut zijn?
Ik zou het nut ook niet zo zien...

Wel alvast een tipje.... Je hoeft alleen maar regel 3 af te lopen om de kolommen toe te voegen en kolom C te doorlopen om de regels toe te voegen.

Groet, Leo
 
En wat mag hiervan het nut zijn?

Dit is een logistieke indeling bij mij op het bedrijf. Wij kweken planten op roltafels (1.6m x 6m) en in het voorjaar worden die tafels uit elkaar getrokken om verstikking van het gewas te voorkomen. Elke tafel heeft een tafelnr, leveranciersnr en een "toekomstig klantnr."
Om nu een cel als tafel te beschouwen,
en wanneer deze cel vrij komt te staan,
ontstaat er ook ruimte om meerdere gegevens te kunnen plaatsen, zoals klantnr, naam, adres, etc...

Ik hoop dat dit te realiseren valt want het is een stukje praktijk wat perfect bij excel zou kunnen passen.

Met vr gr
Jack
 
Code:
    For r = 11 To 4 Step -1
        Columns(1).Copy: Columns(r).Insert
    Next
    
    For r = 25 To 4 Step -1
        Rows(1).Copy: Rows(r).Insert
    Next
    
    Application.CutCopyMode = False
    ActiveWindow.Zoom = 60

Wigi
 
En om hem terug in zijn oorspronkelijke staat te herstellen
Code:
Application.ScreenUpdating = False
    For r = 18 To 4 Step -2
        Columns(r).EntireColumn.Delete
    Next
    
    For r = 46 To 4 Step -2
        Rows(r).EntireRow.Delete
    Next
    
    With Application
        .CutCopyMode = False
        .ScreenUpdating = True
    End With
    ActiveWindow.Zoom = 100
 
Rudi

Lege cellen opvragen via SpecialCells(xlCellTypeBlanks) is veel efficiënter.

Wigi
 
Lege cellen opvragen via SpecialCells(xlCellTypeBlanks) is veel efficiënter.

Hallo,

Als ik met SpecialCells(xlCellTypeBlanks) de lege rijen en kolommen wil verbergen worden de rijen en kolommen met gekleurde cellen ook verborgen. (Zoals mijn code)Hoe kan ik dat voorkomen?

Met vr gr
Jack
Code:
Sub weg()
  Columns(3).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Hidden = True
  Rows(3).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireColumn.Hidden = True
End Sub
 
Jack Nouws,

Dit staat in de help van Excel heb je er wat aan?
 

Bijlagen

  • Specialcells.jpg
    Specialcells.jpg
    71,2 KB · Weergaven: 61
Jack Nouws,

Dit staat in de help van Excel heb je er wat aan?

Dank je, Wim

Dit had ik inmiddels al door gespit maar zonder resultaat. Volgens Wigi kun je op de een of andere manier de gekleurde cellen (zonder Voorwaardelijke Opmaak) met 'SpecialCells(xlCellTypeBlanks)' laten staan. Dus alle ongekleurde rijen en kolommen verbergen of verwijderen. Maar ik weet niet hoe ik dit met SpecialCells(xlCellTypeBlanks) moet aanpakken.

Met vr gr
Jack
 
Jack Nouws,

Ik zou het ook niet weten.
Misschien reageer Wigi nog hier over.
 
Maar ik weet niet hoe ik dit met SpecialCells(xlCellTypeBlanks) moet aanpakken.

Foutje van mij, dit lukt niet.

Ofwel zet je getallen in de cellen met kleur, ofwel kan je eens kijken of je Find en FindNext kan gebruiken om te zoeken op opmaak. Uiteraard zal een simpele lus doorheen de cellen ook werken.
 
Foutje van mij, dit lukt niet.

OK bedankt, dan hoef ik niet verder te zoeken :thumb:

Met vr gr
Jack

P.S.
Je bent misschien samen met Danny147 ook naar de kroeg gegaan toen deze code liep. :D
Code:
Sub verwijderopeenvolgenden()

    For i = 1 To 42
    
        Set rng = Cells.Find(What:=i & ";" & i + 1, LookIn:=xlValues, lookat:=xlPart)
        
        If Not rng Is Nothing Then
            strAddress = rng.Address
            Do
                rng.ClearContents
                Set rng = Cells.FindNext(rng)
                If rng Is Nothing Then Exit Do
            Loop Until rng.Address = strAddress
        End If
    Next
    
End Sub
 
Je bent misschien samen met Danny147 ook naar de kroeg gegaan toen deze code liep. :D

Een alternatief is om de cellen in een array in te lezen, de bewerkingen daarop te doen, en dan het resultaat eenmalig weg te schrijven naar de sheet.

Ook moet je uiteraard ScreenUpdating tijdelijk uitzetten, net als de Berekeningen, enz.

Een laatste mogelijkheid is de logica aan te passen die de getallen "genereert" waarbinnen gezocht wordt. Als daar een extra controle zit om opeenvolgende getallen uit te sluiten, ben je er ook.
 
Als het kleurenvlak begint in A1
Code:
Sub tst()
  For j = UsedRange.Columns.Count To 2 Step -1
    Columns(j).Insert
    Columns(j).Clear
  Next
  For j = UsedRange.Rows.Count To 2 Step -1
    Rows(j).Insert
    Rows(j).Clear
  Next
End Sub
 
Een alternatief is om de cellen in een array in te lezen, de bewerkingen daarop te doen, en dan het resultaat eenmalig weg te schrijven naar de sheet.
Hoi,

Bedoel je hiermee dat de rijen en kolommen hard gecodeerd worden die verwijderd moeten worden?

Met vr gr
Jack
 
Hoi,

Bedoel je hiermee dat de rijen en kolommen hard gecodeerd worden die verwijderd moeten worden?

Met vr gr
Jack

Mijn post # 14 is blijkbaar in de verkeerde topic terecht gekomen. Het was een reactie op de topic van Danny147 ivm lottocombinaties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan