• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolommen integreren

Status
Niet open voor verdere reacties.

BastiaanLier

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Berichten
59
Allen,

Ik heb een constante lijst van bedrijven waarvoor ik per jaar de cash levels wil weten. Daarvoor heb ik de beschikking over eenzelfde database, echter de ene database is van 2005 en de ander van 2008. Nu is het zo, dat elke database ongeveer 10 jaar terug de tijd in gaat. Nu heb ik gezien dat de database van 2008 gegevens heeft uit 2003 en 2004, die niet in de database van 2005 staan. Nu is mijn vraag de volgende: is het mogelijk om de twee databases automatisch te integreren? Alvast bedankt!
Bas
 
Bastiaan

Dat kan waarschijnlijk wel maar mist de ene database alle gegevens uit 2004 en 2005 of slechts een gedeelte? ALs het alle gegevens mist kan je, waarschijnlijk, de gegevens zo uit de andere database knippen en plakken. Helaas zal het niet zo simpel zijn.

Hoe ziet de database eruit ?
Heb je een voorbeeldje ? Liefst 2 waaruit de verschillen blijken.
 
Beste Gelens,

Helaas is het inderdaad niet zo simpel... Ook omdat het ruim 3000 bedrijven zijn is dat een wat rigoureuze handeling :) .
Bijgevoegd een voorbeeldje van de 2 bestanden!
Groet!
 

Bijlagen

  • cash.xls
    26,5 KB · Weergaven: 27
Bastiaan

Plaats een filter op de data van 2008. Filter de kolom met de data van het jaar 2004 op lege cellen en plaats in in die lege cellen de volgende formule . Wel even het bereik aanpassen.

Code:
=VERT.ZOEKEN($B3;'data 2005'![COLOR="Red"][B]$B$1:$E$19[/B][/COLOR];KOLOM()-4;ONWAAR)

Daarna nog een keer voor 2003 en 2002.

Daarna het geheel nog een keer kopieeren als waarde anders blijven de formules er in staan en dat kan problemen op leveren.
 
Allen,

nog een vraag betreffende het integreren van de data.
Niet alle data staat op volgorde (beide databases zijn niet even groot), dus hoe kan ik ervoor zorgen dat excel de juiste bedrijven bij elkaar zoekt om de data in te vullen en tevens het juiste jaar?
Verder, in een andere post is me al geleerd hoe ik de data van een horizontale reeks naar een verticale reeks kan zetten. Echter, hoe kan ik ervoor zorgen dat voor de desbetreffende data ook de bedrijfsnaam en jaar van de data komt te staan?
Ik heb een bestand bijgevoegd met het gewenste formaat.
Nogmaals bedankt!
 

Bijlagen

  • cash2.xls
    26,5 KB · Weergaven: 27
Bastiaan

Door de eerder in een post vermelde formule worden de juiste bedrijven gekoppeld aan het juiste jaar. Plaats de formule maar in een leeg veld en controleer het resultaat.

Het omzetten van de data naar het door jouw gewenste format kan ongetwijfeld maar omdat het een eenmalige actie is zou ik voor een handmatige oplossing kiezen.

Kopieer kolom A,B en C naar een nieuw werkblad, vul deze reeks aan met een jaartal bijv. 2007. Kopieer de kolom van de cash over 2007 er achter.

Herhaal dit voor de overige jaren en je hebt de gewenste lay-out.
Dit is binnen een paar minuten geregeld.
 
Allen,

de formule zoals hierboven door gelens gegeven lijkt mij de goede manier om het probleem aan te pakken. Echter, op een of andere manier zet deze functie de verkeerde waarden bij de verkeerde bedrijven... Ondanks dat elk bedrijf een uniek code cijfer heeft. Waar zou dit probleem kunnen zitten?
Ik heb een voorbeeld file bijgevoegd en dik gedrukt waar het probleem zit. (dit voorbeeld heeft niet de unieke nummers, maar namen zijn hier hetzelfde)
Bedankt

--> inmiddels opgelost!
 

Bijlagen

  • how to find values other years.xls
    31 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan