• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Komma naar punt Excel 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Julian019

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2010
Berichten
7
Goedemorgen,

Ik zit met een vraag, ik heb Excel 2003 op de computer staan en wij hier op het werk, werken met een programma genaamd Ross. Als ik uit Ross een excel sheet wil halen dan staan alle bedragen met een komma ingevuld (1,530.10 bv) Nu wil ik dit veranderen naar 1.530,10 maar dit lukt voor geen meter.

Ik heb al internationale settings veranderd naar bv engeland maar dit lukt niet, bij nederland de punt en komma omgewisseld maar dit werkt ook niet. Microsoft heeft ook nog een programma genaamd Microsoft Office 2003 Desktop Language Settings en hier kun je snel wisselen tussen b.v. Engeland/Nederland maar dit werkt ook niet.

In Ross kun je kiezen tussen een .XML file (Excel 2003+) of een .CSV file (Excel 2000-) Het gekke is dat als ik een .CSV file kies met Excel 2000 op de computer dan kan ik wel gewoon de komma en punt omwisselen. Maar het liefst houd ik Office 2003 op de computer.

Iemand nog tips? Heb al heel veel gegoogled maar niets lijkt te helpen.
 
celeigenschappen
categorie: getal
scheidingsteken voor duizend getallen aanvinken + aantal decimalen aangeven he
 
Je kunt toch gewoon de CSV-file in Excel 2003 openen? En daarna de kolom selecteren waar het bedrag staat en met zoeken en vervangen (CTRL+H) de "," vervangen door "" (=niets) en daarna de "." vervangen door ","? Vervolgens het bestand opslaan als XLS-bestand.

Plaats anders eens een voorbeeld van het CSV-bestand (zonder gevoelige informatie).
 
celeigenschappen
categorie: getal
scheidingsteken voor duizend getallen aanvinken + aantal decimalen aangeven he

De getallen die aangepast moeten worden veranderen niet. :O

Je kunt toch gewoon de CSV-file in Excel 2003 openen? En daarna de kolom selecteren waar het bedrag staat en met zoeken en vervangen (CTRL+H) de "," vervangen door "" (=niets) en daarna de "." vervangen door ","? Vervolgens het bestand opslaan als XLS-bestand.

Plaats anders eens een voorbeeld van het CSV-bestand (zonder gevoelige informatie).

Als ik de CSV-file pak in Excel 2003 komt het bestand er heel apart uit te zien en valt er niet mee te werken. De vervangingsmethode wordt nu al toegepast, dat werkt wel maar om dat bij elk bestand te gaan doen is een beetje veel werk, je zou toch haast zeggen dat het makkelijker kan.
 
Laatst bewerkt:
De macro recorder geeft:

Code:
    Cells.Replace What:=",", Replacement:="", LookAt:=xlPart, SearchOrder:= _
        xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False

Misschien dat het helpt.
 
Ik ben niet zo'n held met macro's. Kun je me uitleggen hoe ik daar kom/hoe ik het kan wijzigen etc? :p

BvD :thumb:
 
ALT -F11 >> Invoegen >> Module>> code plakken
Code:
Sub tst()
With Sheets("Sheet1").Columns("F:G")
    .Replace ",", ";"
    .Replace ".", ","
    .Replace ";", "."
End With
End Sub
 
Gedaan, en toen opgeslagen. Alleen blijven die getallen hetzelfde, of doe ik iets verkeerd? :eek:
 
Vermoeden 1. Doe rechtermuisclick op de cel en dan format cells. Staat hij daar op general of currency (met 1000 seperator) ?

vermoeden 2. Heb je de macro wel aangezet ? Waar je het hebt geplakt zie je een "play" teken. Ga in de macro staan en druk hierop.

Mocht je ASAP utilities hebben ingestalleerd, daar staat de optie: start.
 
Laatst bewerkt:
Vermoeden 2 was juist. :)

Nu zit ik nog met een ding, moet ik voor elk bestand die ik heb dezelfde macro invoeren of kan ik ervoor zorgen dat ik elke keer als ik zo'n bestand open dat ik dan alleen nog maar de macro hoef aan te zetten?
 
In theory zou een plugin (template?) voor excel de oplossing kunnen zijn, maar hoe....geen idee.

Aanname, ROSS creerd het bestand als een ASCI en u moet de naam geven voor opslaan. Sla het op met een vaste naam (bv: rossimport.scv)

Oplossing, maak van de excel waar die macro inzit als "basis-bestand". Voeg hierbij de importeerfuncite toe en het zou door 1 klik moeten kunnen.

Helaas is mijn VBA-kennis te beperkt en een complete oplossing duurd dagen of weken, mocht u kans zien voorbeeld bestanden te maken dan kunnen de helpers u een stuk op weg helpen.
 
Zet de macro in je persoonlijke macromap, zodat je hem vanuit elk willekeurig bestand kan aanroepen via ALT-F8
 
Daar was ik weer, tijdje druk gehad..

Waar is de persoonlijke macromap, gewoon ergens bij de installatiefolder of kan dat in excel zelf?
 
Heb je ook een voorbeeld bestandje?

Dan kan ik daar de macro wel even voor je in zetten.

Ik hoor het wel.

Groetjes,

Danielle
 
Da's het probleem niet, ik kan ze er zelf nog wel inzetten alleen wil ik graag dat zodra ik excel open (willekeurig bestand nieuw of oud) en dan op Alt F8 druk dat de macro meteen klaar staat.

Edit:

Ok het is opgelost, dit is gedaan d.m.v. een bestand persnlk.XLS te noemen, de betreffende macro erin te doen en in de map XLSTART te zetten. Zo word de macro met ieder excel bestand automatisch geopend, het enige wat nog gedaan moet worden is een shortcut toevoegen aan de macro (werkbalk of toetsencombo).

Bij deze wil ik graag iedereen bedanken die heeft meegeholpen!

Groetjes.
 
Laatst bewerkt:
Alt + F8 >> Selecteer je macro >> Opties en daar kan je dan een sneltoets instellen voor je macro
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan