• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

koppelingen kopiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBakker

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Berichten
164
Ik heb een Excel sheet gemaakt met 200 tabbladen (met de naam 001 t/m 200).
Elk tabblad heeft 450 regels.

Om het gemakkelijker te maken, en je niet zoveel hoeft te scrollen heb ik in tabblad 001 bovenin een regel gemaakt met koppelingen naar regel 55, 105, 155 ... 405. Er zijn dus 8 koppelingen binnen blad 001.

Deze regel met 8 koppelingen, wil ik ook op blad 002 t/m 200 plaatsen.
Als ik ze kopieer, dan gaat het niet zoals ik wil. De cursor gaat steeds naar de posities in blad 001. Maar deze moet in het eigen blad verwijzen.

Nu kan ik 199 keer 8 koppelingen handmatig gaan maken/aanpassen, maar dat is wel erg veel werk.

Heeft iemand een idee, hoe ik de links naar de andere bladen kan kopiëren, zodat ze verwijzen naar posities in het eigen blad?
 
200 tabjes werkt nogal lekker. Past allemaal prima in 1 werkblad en daar zou ik eerst mee beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je beter twee knoppen kan maken die het actieve werkblad 50 rijen naar beneden resp. 50 rijen naar boven verplaatsen. Lijkt mij heel wat minder werk. Daarnaast lijkt mij het werken met 200 werkbladen een heel stuk ingewikkelder dan het werken met één werkblad met daarin alle 90.000 rijen en een filter om de juiste groep van 450 rijen te laten zien. Dus overweeg ook vooral de tip van vena :).
 
Het heeft een duidelijke reden om te kiezen voor 200 bladen.

Hoe maak je een knop om 50 regels naar boven of naar beneden te scrollen?
 
Al eens gekeken bij gegevens -->Query's en verbindingen--> Koppelingen bewerken als je daar e.a kan aanpassen.
 
Gebruik een Spinbutton.

Mij lijkt dat de indeling van alle tabbladen hetzelfde is, dus overweeg zeker de tip van VenA.
En anders een voorbeeldbestand met een paar tabbladen.
 
Ik ben het van harte eens met iedereen die suggereert om van die 200 sheets er 1 te maken :)
Om je vraag te beantwoorden: Gebruik deze formule en trek omlaag:
Code:
=HYPERLINK("#A"&55*ROW(),55*ROW())
of in NL Excel:
Code:
=HYPERLINK("#A"&55*RIJ();55*RIJ())
 
Laatst bewerkt:
Hebben ze toch <Page Down> en <Page Up> voor? Is bij mij 47 rijen (is wel rijhoogte/beeldscherm afhankelijk)
 
Simpel, Hyperlink maakt een snelkoppeling naar een cel middels de verwijzingstekst. Enige truc is dat je een hekje voor het celadres moet zetten. Kijk anders eens in help bij de HYPERLINK functie
 
die uitleg heb ik bekeken, maar begrijp niet helemaal
in de uitleg staat, dat je de bestandsnaam moet meenemen in de formule

ik begrijp ook niet wat er bedoeld wordt met *RIJ(); en waarom dit twee keer genoemd wordt
 
Het is simpel. Met "#A"&55*RIJ() maak ik het adres van een celverwijzing. Op rij 1 van de sheet levert dit dus de tekst A55 op. Op de tweede A110, ... Dan wordt er een # voor gezet zodat de HYPERLINK functie snapt dat het gaat om een positie in het huidige werkblad: #A55. De HYPERLINK functie kent twee argumenten, het eerste is dus de locatie, het tweede argument is de tekst die als hyperlink getoond wordt, in ons geval 55 (vandaar de herhaling van de RIJ functie om het rijnummer opnieuw "uit te rekenen").
 
Laatst bewerkt:
Als ik de HYPERLINK("#C"&55*RIJ();55*RIJ()) in cel X4 zet, dan verwijst hij naar cel C220.
De cel waar ik heen wil is cel C54. Deze bereik ik met HYPERLINK("#C"&13,5*RIJ();13,5*RIJ()).

In cel X5 wil ik een verwijzing maken naar C104.
Na heel wat geprobeer, kom ik daar met HYPERLINK("#C"&20,8*RIJ();20,8*RIJ()).

In X6 wil ik naar C154; X7 naar C204 ... X11 naar C904.
Enig idee hoe ik dit sneller voor elkaar krijg?
 
Probeer dit eens.
Code:
Sub Inv_Hyp()
 j = 54
For i = 4 To 11
 ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Range("X" & i), _
    Address:="", _
    SubAddress:="C" & j, _
    TextToDisplay:="C" & j
    j = j + 50
Next
      
End Sub
 
Er zitten kennelijk 50 rijen tussen twee links, dus de vermenigvuldiging moet met 50. Dan begin je op 54, dus als de eerste op rij 4 staat dan is de formule om het juiste rijnummer te bepalen:
(RIJ()-3)*50+4. Om te zorgen dat het blijft werken als je een rij invoegt boven de links, is dit een betere formule:
(RIJ()-RIJ(X$4)+1)*50+RIJ(X$4)
 
Sjonge, jonge.

Beperk je tot 1 werkblad.
Gebruik, zoals gezegd je toetsenbord met pageUp en PageDown.

Automatisering is bedoeld om werk te vereenvoudigen, niet om te compliceren.

Als je het de gebruiker gemakkelijk wil maken gebruik je natuurlijk een Userform (waarom zou het ook zo heten ?),

Zeggen dat iets een reden heeft zonder te vermelden welke valt in de categorie nonsens-argumenten.
En pas vooral je ambities aan aan je vaardigheden.
 
Laatst bewerkt:
reactie op AD1957

Dat gaat heel goed!
Alleen als ik de links kopieer uit blad 001 en plak in blad 002 (of een andere), dan brengt de link je in blad 001 op plek van bestemming, maar niet in blad 002, wat eigenlijk zou moeten.

Hoe krijgen we dat voor elkaar?
 
En dan moet je eerst naar boven scrollen om de juiste hyperlink aan te klikken:shocked: Klinkt allemaal heel logisch. Om door de 200 tabjes makkelijk te navigeren moeten er op elk tabje ook 199 linkjes komen? Dan moet je weer scrollen.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij het commentaar van @VenA.
Waarom plaats je geen goed gelijkend voorbeeldbestand? Er zullen zeker helpers zijn die je een zet in de goede richting willen geven om alles op een tabblad te zetten.

Zonder voorbeeldbestand.
Code:
 Dim Sh As Worksheet
 Application.ScreenUpdating = False
    For Each Sh In Worksheets
        Sh.Select
        Inv_Hyp
    Next
 Application.ScreenUpdating = True
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan