Krijg geen inspringing voor elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Berichten
361
Het lukt me niet om een inspringing te krijgen die ik wel standaard heb bij andere alinea's voor de tekst "De muzieksessies van de interventie". Zie de bijlage voor een fragmentje. Heb van alles geprobeerd met backspace, tab anders instellen van een selectie, enters, opnieuw typen enzovoorts. Ook copy paste naar een ander document (daar lukt de inspringing wel) maar als ik hem dan vanaf daar kopieer en terugplak weer hetzelfde probleem, ook zonder opmaak.

Wat werkt wel?
 

Bijlagen

  • Inspringing lukt niet.docx
    32,7 KB · Weergaven: 13
Zie docx, ik heb alleen de opmaak van de gele selecteerde tekst gekopieerd (met het opmaak kwastje van Word) naar die tekst erboven waar het inspringen bij jou niet lukte en dat ging hier wel via de opmaak kopie knop goed. Het resultaat is groen gemaakt
 

Bijlagen

  • Inspringing lukt niet_R99.docx
    32,7 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Zie docx, ik heb alleen de opmaak van de gele selecteerde tekst gekopieerd (met het opmaak kwastje van Word) naar die tekst erboven waar het inspringen bij jou niet lukte en dat ging hier wel via de opmaak kopie knop goed. Het resultaat is groen gemaakt

Dit is iets wat ik nog niet kende dus sowieso al dank voor de tip. Alleen hij doet dit bij mij niet in mijn oorspronkelijk grote document (die ik helaas niet kan sturen i.v.m. privacy). Het werkt idd wel in het kleinere bestandje.

Het is me uiteindelijk wel gelukt door alleen 1e regel te selecteren na kopje en dan in de liniaal te slepen (en nog wat ge-enter enzo)
 
Ik snap niet wat je bedoelt.
Het lukt me niet om een inspringing te krijgen die ik wel standaard heb bij andere alinea's voor de tekst "De muzieksessies van de interventie".
Voor de tekst "De muzieksessies van de interventie" staat geen 'tekst', maar een tabel. Daar werkt inspringen sowieso anders als bij bodytekst. Inspringen doe je uiteraard niet met het opmaakkwastje; dat is in dit geval letterlijk een noodverbandje, daar los je niets mee op. Je wilt (neem ik aan) wéten wat je doet. Zodat je het een volgende keer zelf kunt oplossen, of voorkomen.

Laten we dan eerst kijken naar de eerste zichtbare alinea die wél is ingesprongen, de tekst "voor elke lokatie...". Als je in de liniaal kijkt, dan zie je daar twee symbolen in staan, die normaal gesproken (bij normale uitlijning van tekst) een zandlopertje vormen.

Lineaal.png

In dit geval zie je twee losse 'ruitertjes': de bovenste staat op 1,25 cm en de onderste op 0cm. Je ziet in het plaatje ook dat de bovenste regel gelijk staat met het bovenste ruitertje, en dat de tweede regel ("inclusiecriteria voldeden.") gelijk met het onderste ruitertje. Hieruit kun je afleiden dat jouw alinea is ingesteld met de optie <Inspringen speciaal>: Eerste regel en <Met>: 1,25cm. Zie plaatje.

Alinea.png

De instelling zorgt ervoor dat alle volgende alinea's worden opgemaakt met de instelling Eerste regel op 1,25cm. Hoe? Door na het typen van de tekst op <Enter> te drukken! Daarmee kopieer je namelijk altijd de opmaak van de huidige actieve alinea door naar de volgende nieuwe alinea. Door de huidige alinea aan te passen, beinvloed je dus de komende alinea's, maar niet de reeds bestaande.

Als de vorige alinea's ook moeten worden aangepast, is het de vraag of alle alinea's moeten worden aangepast, of een selectie. In het eerste geval ga je natuurlijk niet met het kwastje aan de slag, zeker niet met een groot document want dan blijf je bezig. Dan is het handiger om het gebruikte Profiel aan te passen. In het tweede geval kun je de betreffende alinea's selecteren, en in één keer de alineainstelling aanpassen, hetzij via de lineaal, hetzij via het menu. Wat je handiger vindt.
Al mag je uiteraard altijd kwasten....

Wat in dit document overigens ook niet meewerkt, is dat je in je standaard stijl geenn standaard tabs hebt ingesteld. Daardoor doet het drukken op de tab toets helemaal niets. Sterker nog: nadat ik standaard tabs had ingesteld, sprong de door jou geprobeerde regel ineens een heel stuk op. Dat kwam doordat de tabs die je had getypt nu ineens wél een instelling hadden, en dus groter waren dan 0cm. Ook daar zou ik dus zeker naar kijken!

Ik hoop dat je nu wat meer inzicht hebt in wat er aan de hand is :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan