• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste waarde in kolom overnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knutsel1

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2010
Berichten
8
Hallo,

Ik ben enorm veel aan het zoeken geweest op diverse fora, maar kom er niet uit. Ik zit met een probleempje in Excel 2007.

De cellen H38 t/m H44 zijn gevuld met waardes. Er komen maandelijks nieuwe waardes bij welke gevuld worden op H45, H46, H47 enz.

Nu wil ik dat de cel G55 de laatste waarde overneemt (= in mijn geval het benodigde gegeven waarmee ik verder reken)

Misschien niet onbelangrijk te vermelden: In de kolom H komen meer waardes en teksten voor. Dus ik denk dat er in de formule een "selectief gebied" moet worden geselecteerd, waar de gegevens staan.

Mss kunnen jullie me helpen...
 
Beste Knutsel1 ;)

in cel G55 de volgende formule:

Code:
=INDIRECT(ADRES(AANTALARG(H38:H55)+37;8;;;))

De +37 staat er omdat er voor H38 37 cellen zijn waar geen waardes staan.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
ADRES hoef je niet te gebruiken.
Code:
=INDIRECT("H" & AANTALARG(H38:H55)+37)

Een andere methode is via VERSCHUIVING
Code:
=VERSCHUIVING(H37;AANTALARG(H38:H55);;1;1)

Eventueel met een bereik (Als bereik H38 t/m H55 de naam bereik heeft)

Code:
=INDIRECT("H" & AANTALARG(Bereik)+37)
óf:
Code:
=VERSCHUIVING(H37;AANTALARG(Bereik);;1;1)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Nu wil ik dat de cel G55 de laatste waarde overneemt (= in mijn geval het benodigde gegeven waarmee ik verder reken). Misschien niet onbelangrijk te vermelden: In de kolom H komen meer waardes en teksten voor.
Je vraag is enigszins onduidelijk. Je hebt het over "waardes en teksten".
Je bedoelt waarschijnlijk dat er in het gebied dat in ogenschouw moet worden genomen zowel getallen als teksten voorkomen. Is dat juist ?
Indien JA, wil je het laatste getal dat in de kolom voorkomt, of wil je je de inhoud van de laatst ingevulde cel in de kolom ongeacht of dat een getal of tekst is ?
 
In kolom H komen getallen en tekst voor.
Het gebied, de cellen H38 t/m H44 zijn gevuld met getallen. H45, H46, H47 enz. gaan nog nieuwe getallen bevatten, vandaar dat de formule het puur en alleen het laatste getal in deze reeks moet kopiëren in cel G55.

De volgende formules werken in een simpel testsheet, maar niet op de sheet waar ik mee moet werken. De formule komt in de balk te staan, maar geeft absoluut niets weer.:

=INDIRECT("H" & AANTALARG(H38:H55)+37)
=VERSCHUIVING(H37;AANTALARG(H38:H55);;1;1)

Ik ben er nog niet achter wat hier de oorzaak van is.
 
In kolom H komen getallen en tekst voor.
Het gebied, de cellen H38 t/m H44 zijn gevuld met getallen. H45, H46, H47 enz. gaan nog nieuwe getallen bevatten, vandaar dat de formule het puur en alleen het laatste getal in deze reeks moet kopiëren in cel G55.

De volgende formules werken in een simpel testsheet, maar niet op de sheet waar ik mee moet werken. De formule komt in de balk te staan, maar geeft absoluut niets weer.:

=INDIRECT("H" & AANTALARG(H38:H55)+37)
=VERSCHUIVING(H37;AANTALARG(H38:H55);;1;1)

Ik ben er nog niet achter wat hier de oorzaak van is.

Het betreft hier 1 formule, dus geen 2 aparte formules.
Kan je het bestand (zonder gevoelige informatie) plaatsen zodat we kunnen zien wat er aan de hand is.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
In bijlage een voorbeeld met een alternatieve formule.
 

Bijlagen

  • LaatsteWaardeInKolom.xls
    15 KB · Weergaven: 862
Ik heb een nieuw werkblad gemaakt om te uploaden en heb hierop de formule ingevuld. Het grappige is (nou ja, niet echt grappig...) dat de formule =INDIRECT("H" & AANTALARG(H38:H55)+37) perfect werkt op het nieuwe werkblad... Alleen niet op mijn werkblad...

... ik stoei nog even verder, want op deze manier kan ik niets uploaden ivm vertrouwelijke gegevens. Ik laat in ieder geval nog even van me horen!
 
Als ik mijn werkblad kopieëer naar een nieuw excel formulier, dan werkt de formule =INDIRECT("H" & AANTALARG(H38:H53)+37). Nu zit ik wel met afrondingsverschillen in cellen en in een aantal berekeningen, welke weer getallen met veel cijfers achter de komma als uitkomst heeft. Kan ik ook aangeven dat excel bij het berekenen tot 3 cijfers achter de komma moet kijken en niet verder? (ik hoop dat dit duidelijk is)

Stel dat een cel het getal 1,55465878 bevat. Hij moet dan uit deze cel gaan rekenen met het getal 1,554 en niet met een afgeronde versie van dit getal.
 
Probleem is opgelost.

Heb alle tabbladen naar een nieuw bestand gekopiëerd, waarna de formule gewoon correct werkt.

Mensen bedankt voor het meedenken!
 
Ik ben ook al lang op zoek naar een oplossing, en deze oplossing klinkt als dat het antwoord nabij is.
Alleen werkt hij bij mij niet :-( Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Volgens mij is het bij mij gekanteld, ik wil dus dat hij in de rij zoekt naar de laatst gevulde cel en niet in een kolom. Ik geprobeerd dit te wijzigen in jullie functie maar dat is mij niet gelukt.

Ik heb een sheet waarbij in M tot R soms data staat, niet allemaal gevuld dus. Ik wil graag dat hij de laatst gevulde cel overneemt en kopieert in S op dezelfde rij (3 tm 60).

De kolommen M tot R zijn de resultaten na 3 mnden, 6mnden, 9 mnden, 1 jaar, 2 jaar. HEt zou ideaal zijn als hij in T zou kunnen neerzetten uit welke kolom de laatst gevulde cel komt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan