• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

leeftijd berekenen op peildatum in jaren, maanden en dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans1971

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Berichten
52
Hallo, ik wil graag aan de hand van de geboortedatum de leeftijd berekenen op peildatum (in de toekomst) uitgedrukt in jaren, maanden en dagen. Wie kan mij aan de juiste formule helpen? Ik heb MS Excel 2010 Nederlandstalig. Alvast bedankt voor jullie reactie!
 
Beste hans1971 ;)

Zie bijgevoegd bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Leeftijd berekenen..xls
    19,5 KB · Weergaven: 5.097
Helemaal top! Heb zelf nog even gepuzzeld waarbij ik alles in 1 formule nu heb staan en de leeftijd ordt uitgedrukt in bijv. 20 jaar 9 maanden en 11 dagen. Geweldig! Bedankt je hebt me goed geholpen / op weg geholpen.
 
Hans,

Ik neem aan dat iets dergelijks hebt gebruikt:
Code:
=DATUMVERSCHIL(B5;NU();"y") & " jaar, " & DATUMVERSCHIL(B5;NU();"ym")&" maanden en "&DATUMVERSCHIL(B5;NU();"md")&" dagen"
 
Helemaal correct!

Heb je misschien ook antwoord op onderstaande vraag:
Hoe kan ik het aantal weken terugrekenen naar een datum.
Bijvoorbeeld: datum is 31-12-2011. Precies 19 weken eerder moet er een bepaalde actie worden uitgevoerd. Ik heb dan de exacte datum nodig 19 weken gelegen voor de datum van 31-12-2011. Is dit ook in een formule te vangen?
 
Hans,

De simpelste lijkt mij:
Code:
=A1-19*7
met in A1 de bewuste einddatum
 
Waarom kom ik daar zelf nu niet op. Ik was in de veronderstelling dat je getallen of weken niet van een datum kon aftrekken. Wat fijn dat dit forum bestaat! Reuze bedankt voor je tip, probleem is opgelost!
 
final question
Met dagen en weken lukt dit goed met deze formule maar als je bijvoorbeeld jaren wilt aftrekken op optellen kom je er niet mee weg. Bijvoorbeeld 2 jaar af van de bepaalde datum (datum-2*365) is helaas niet exact dezelfde datum twee jaar eerder. Zit er in Excel ook een formule of waarde dit dit probleem kan oplossen?
 
Hans,

Ook simpel:
Code:
=DATUM(JAAR(A1)-2;MAAND(A1);DAG(A1))
of
Code:
=ZELFDE.DAG(A1;-24)
of
Code:
=A1-2*365,25+1
 
Laatst bewerkt:
Rob, je hoeft natuurlijk geen bevestiging dat deze formule werkt want dat wist je natuurlijk al. Toch bedankt. Ik blijf me telkens verbazen wat er allemaal mogelijk is in Excel en hoeveel jij (Ien ook anderen) er van weten. Als ik weer een vraag heb, hoop ik in ieder geval dat jij ook reageert, tot nu toe hebben al je formules perfect gewerkt.
 
Hoi Rob,

Ik ben op zoek naar een formule (MS Excel 2003, Engelstalig) waarbij ik obv geboortedatum en peildatum in de toekomst de leeftijd kan berekenen, waarbij deze naar beneden (<6 mnd.) of naar boven (>6 mnd.) wordt afgerond.

Bijvoorbeeld:
leeftijd 60 jaar, 5 maanden, 23 dagen wordt afgerond op 60 jaar.
leeftijd 60 jaar, 6 maanden, 4 dagen wordt afgerond op 61 jaar.

ben benieuwd naar je suggestie. Alvast bedankt!
 
Hans,

Dit is een weg die naar Rome leidt:
Code:
=ALS(DATUMVERSCHIL(A2;NU();"ym")>=6;DATUMVERSCHIL(A2;NU();"y")+1;DATUMVERSCHIL(A2;NU();"y"))
 
Rob, bedankt voor een van je wegen naar Rome.

Ik had ook onderstaande formule gebruikt, maar die werd helaas niet automatisch omgezet van Nederlands in Engels.

=AFRONDEN.N.VEELVOUD(DATUMVERSCHIL(B13;B14;"m");12)/12

Thuis werkt deze formule prima, maar op het werk (Excel 2003 Engelstalig) kreeg ik niet het gewenste resultaat ook niet met de vertaling.

Probleem is met jouw formule in ieder geval opgelost, wederom dank voor de geboden hulp! :thumb:
 
Thuis werkt deze formule prima, maar op het werk (Excel 2003 Engelstalig) kreeg ik niet het gewenste resultaat ook niet met de vertaling.
Hans,

Als je jouw formule thuis in een bestandje zet en dat bestandje op je werk opent, wordt de formule automatsch vertaald.

Anders:
AFRONDEN.N.VEELVOUD = MROUND
DATUMVERSCHIL = DATEDIF
; = ,

Overigens, in het Nederlands geeft hij hetzelfde resultaat als mijn suggestie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan