Lege cellen opvullen met een voorgaande waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dannydenutte

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jan 2013
Berichten
4
Ik heb een vb in bijlage meegestuurd is zo moeilijk te beschrijven.
Hoe kan ik ( met een Macro of opbouw query) de lege cellen in de kolom rekeningnummer opvullen met de nummer die erboven staat.
Ik ben nog maar een beginneling met access.

Dank alvast om hier naar te kijken

Danny
 

Bijlagen

  • KLlg.zip
    51,4 KB · Weergaven: 37
Dat kan gewoon met een query, dus waarom zou je dat willen programmeren? En we praten nooit over 'cellen' bij Access, dat is wat mij betreft vloeken in de kerk. Dat doen de Excel jongens en meisjes maar :). Wij praten over 'velden' en 'records'.
 
Ok

Ok, zaols ik al zij, mij is access tot vandaag onbekent. vanaf nu zal ik in velden en records spreken:). Heb jijhiervoor een oplossing pls
 
Ik heb even naar de tabel gekeken, maar ik zie de logica er niet van. Ik zie een tabel die gemaakt lijkt door een Excel gebruiker die nu denkt: kijken of het ook in Access kan :). Waarom denk ik dat? Omdat je in de rijen waarin je een rekeningnummer hebt staan, geen datum hebt en geen dagboekentry. Alleen een rekeningnummer. Dat is typisch iets dat je in Excel doet, maar dus nooit in een database... Leg liever uit wat je wilt bereiken, i.p.v. een (m.i.) heilloze weg te bewandelen.
 
Data is ingelezen via een txt bestand en wordt zo in de tabel gezet. Mijn vraag is om de onderstaande lege records met een query te vullen met de rekeningnummer bovenaan het lege veld.
Ik heb de file manueel aangepast hoe ik het zou aut willen laten lopen.
Is dit iets dat via een query kan?
Dank bij voorbaat om hier mee naar een oplossing te zoeken
 

Bijlagen

  • KLlg (2).zip
    50,6 KB · Weergaven: 35
Data is ingelezen via een txt bestand en wordt zo in de tabel gezet.
Als het om een regelmatige import gaat, zou ik dat toch via VBA doen met een functie. Die leest dan het tekstbestand in, en voert vervolgens de import uit. Overigens hebben we denk ik nog een 'taalprobleem'
Hoe kan ik ( met een Macro of opbouw query) de lege cellen in de kolom rekeningnummer opvullen met de nummer die erboven staat.
Er staat namelijk geen nummer boven.... Jouw bestand begint met ID 25, met 2 records zonder rekeningnummer. Dat komt pas in ID 27. En je bestand eindigt met een rekeningnummer, zonder bijhorende records.
Dus hoe zit dat?
 
De bedoeling is dat het record van ID28,29 rekeningnummer opgevuld wordt met deze van ID27. Ik veronderstel dat de formule, iif(IsEmpty([waarde voorgaand record),kan gebruikt worden maar ik weet niet hoe ik de "waarde voorgaand record" dien te definiëren.
 
Dat zou je misschien denken, maar helaas, je hebt niks aan functies in dit geval. Het kan alleen met een subquery. Maar dan nog.... ik denk dat je met een tussentabel en een functie moet werken die het tekstbestand uitleest en in een tabel zet. Maar de vraag is dan natuurlijk: wat moet er gebeuren met de eerste 2 records? Die hebben dus geen rekeningnummer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan