lijnen in een rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

saskiaharmens

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2009
Berichten
5
Hallo

Ik heb een rapport rekening gemaakt.
Maar krijg de lijnen (als tabel) niet om de juiste gegevens.
als ik de rasterlijnen gebruik, worden bepaalde gegevens die bij elkaar horen gescheiden door de rasterlijnen

heeft iemand een tip?

groet

SH
 
Wat wil je precies met de lijnen doen? En wat bedoel je met Rasterlijnen afdrukken? Voor zover ik weet kun je rasterlijnen helemaal niet afdrukken...
 
de gegevens die op het rapport staan wil ik per klus gescheiden hebben door lijnen
dus als tabel zichtbaar krijgen,
zodat ik het rappor als factuur kan gebruiken
 
Wat ik zelf meestal doe, is lijnen maken met het Lijn-gereedschap in de Toolbox.
Daarbij is het altijd een beetje lastig om de onderlijnen en bovenlijnen goed te krijgen, want in de Detailsectie maak je alleen de bovenlijn, of alleen de onderlijn. De lijnen in de detailsectie worden namelijk per recordregel herhaald, dus dan heb je al lijnen tussen de records in. Voor de overgebleven lijn maak je een lijn aan in de Voettekst van een groep, als je bovenlijnen maakt, en in de Koptekst van de groep, als je onderlijnen gebruikt.
Verticale lijnen maak je ook in de detailsectie, waarbij je één lijn maakt, die je vervolgens kopieert en plakt. Hiermee heb je altijd een identieke set van lijnen.
Een beetje stoeien hiermee leert, dat je relatief snel e.e.a. op de juiste plek kunt krijgen. Wat ik zelf doe: ik maak één verticale lijn (met <Shift> toets ingedrukt om hem verticaal te krijgen), kopieer deze, waarbij de kopie onder de eerste komt de staan. Vervolgens sleep ik de kopie alleen naar rechts, naar de volgende positie waar ik een lijn wil, en vervolgens plak ik met <Ctrl>+<V> nog een paar exemplaren. Ik trek me hierbij niks aan van het feit dat ze steeds lager komen te staan in de detailsectie, want dat wil ik juist! Als ik alle lijnen heb gemaakt, staan ze horizontaal uiteraard nog niet op de goede plek. Dit doe ik ook enigszins op het oog, maar nog steeds op een verticale positie onder de tekstvakken. Als alles ongeveer goed staat, sleep ik de eerste verticale lijn naar de goede positie, dus helemaal tegen de bovenrand van de sectie, en selecteer ik daarna alle overige lijnen. Dat is heel eenvoudig, omdat ze, als het goed is, in de vrije ruimte staan. Als alle lijnen geselecteerd zijn, kies ik via het het menu <Opmaak>, <Uitlijnen>, <Boven> voor de goede uitlijnplek. Nu staan alle verticale lijnen tussen de tekstvakken, en op de goede hoogte. Als laatste sleep je nu de detailsectie helemaal naar boven tot je niet verder kunt. Nu heb je een tabelraster gemaakt, dat perfect aansluit.
Met een beetje oefenen, gaat het behoorlijk snel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan