Lijst met opzoekveld sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jochendecraene

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2014
Berichten
14
Beste mensen,

Ik gebruik in mijn formulier een veld met opzoeklijst.
De tabel waarin deze waarden staan wordt regelmatig aangevuld. Dat werkt perfect, maar in mijn formulier staan de waarden dan niet alfabetisch, maar chronologisch. M.a.w. de waarde die ik laatst aanvulde, verschijnt in mijn formulier als laatste. In de brontabel staan de waarden netjes alfabetisch gerangschikt.

Waarschijnlijk een klein probleempje :confused:

Alvast bedankt voor alle tips en antwoorden.
 
Jochen

De opzoeklijst wordt met een query gemaakt.
Door in de query een sortering aan te geven kunnen de waarden keurig
gesorteerd worden.
Als je in de tabel kijkt zie je niet de volgorde van invoer maar is waarschijnlijk
een index actief, daarom lijken de waarden in de tabel alfabetisch maar dat
is niet zo.

Veel Succes.
 
Ik vertaal de vraag richting dat het formulier niet gesorteerd wordt. En dat is een eigenschap van het formulier; daar kun je ook aangeven waarop je wilt sorteren. De sortering in een tabel/query wordt dus niet (altijd) automatisch overgenomen door het formulier.
 
Ik vertaal de vraag richting dat het formulier niet gesorteerd wordt.
=> zo is het!

De sortering in een tabel/query wordt dus niet (altijd) automatisch overgenomen door het formulier.
=> en hoe doe ik dat? :cool:
 
Jochem,

Tabellen zijn zelden (lees nooit) gesorteerd. Hiervoor moet je een index maken.
Bij het opvragen van gegevens uit een tabel door SQL wordt de index niet meegenomen en
moet je zelf de sortering aanbrengen door een ORDER BY op te nemen.

Veel succes.
 
Tabellen kun je uiteraard prima sorteren (tabel openen en op de knop <Sorteren> klikken) maar er is doorgaans bitter weinig aanleiding toe. Zie tabellen als de fundering van je database, waar je iets moois (formulieren en rapporten) bovenop bouwt. Er zijn maar weinig mensen die bezoekers rondleiden door de fundering, laat staan dat ze die behangen :). Dat geld steek je liever in wat duurder behang voor de woonkamer :).
 
Dat zie je vanzelf in je query; daar heb je een regel <Sorteervolgorde> in het ontwerpscherm. Uiteraard mag je de sortering ook in de SQL inkloppen, maar waarom zou je? :)
 
omdat ik geen query heb :eek:
ik heb een tabel met allerlei velden die moeten ingevuld worden.
1 van die velden zijn familienamen.
Die familienamen zoek ik dan via een keuzelijst, namelijk de tabel 'familienamen'
Als ik in de tabel 'familienamen' namen toevoeg, staan die in de tabel dus alfabetisch, maar niet in mijn keuzevak.
 
omdat ik geen query heb :eek:
Die familienamen zoek ik dan via een keuzelijst, namelijk de tabel 'familienamen'
Meestal maakt Access, als je een keuzelijst maakt met de wizard, een query aan. Die is dan gebaseer op (in jouw geval) de tabel [familienamen]. Maar de Rijbron van de keuzelijst zou dan dus moeten beginnen met SELECT. Sowieso (want je kunt een keuzelijst wel degelijk ook op een tabel baseren) kun je altijd een query maken voor de keuzelijst door op de knop met de 3 puntjes te klikken. En dan wijst het zich vanzelf.
 
Dank voor de hulp en tips.
Ik deed wat je zei, maar nu is de lijst in mijn formulier blanco. Als ik erop klik, gaat de lijst open, maar deze is nu maagdelijk wit ... niets om te kiezen en dus ook geen waarde om toe te kennen ...

Ik met wel zeggen, dat er al veel info in de database. Kan ik dit hoegenaamd nog zonder verlies van data?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan