Linux Verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piriform

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2009
Berichten
202
Ik wil graag OpenSUSE 11.2 verwijderen, dat op dezelfde partitie staat als Windows.
Iemand een idee hoe ik dit moet doen?
 
Microsoft boot altijd vanaf sector 1 om andere OS'en mee te kunnen laden.
in Fedora (RHEL) doe ik dat zo: dd if=<grotefile zoals vim> of=/dev/sda bs=1024 dan de Microsoft er in originele disk erin, hele disk formatteren en Windows installeren, je bent dan wel alle info van Windows kwijt, maar dat moet je eerst backupen. sector 0 is nou gevuld met een windows bootertje en de fdisk segmenten zijn in orde

suc6
Vink
 
hier de opties die ik de beste vind om het te doen

Ik wil graag OpenSUSE 11.2 verwijderen, dat op dezelfde partitie staat als Windows.
Iemand een idee hoe ik dit moet doen?

ik heb 2 opties voor je nameleijk:
optie 1: maak een cloon van je windows of primaire Os
optie 2 : ga in windows naar de opstart regels en verwijder de regel van ubuntu

optie 1:

uitleg je kan met een software pakket een clooon maken van je effectieve windows met al je bestanden erbij : deze raad ik aan .

dan zou ik de gehel pc formateren en dan de cloon opnieuw instaleren je kan dit eens testen in vmware of op een virtuele machine.

ik zal je later deze dag de naam van het programma je door mailen ik kan nu niet op de naam komen
 
Gewoon in windows de partitie(s) verwijderen waar SuSE opstaat .. En daarna een:

Code:
fdisk /mbr

Geven, dan heb je een verse master boot record, en is alles weer terug bij het oude .. Alles bij elkaar 2 minuutjes werk!

Suc6! :thumb:
 
unix verwijderen

Microsoft boot altijd vanaf sector 1 om andere OS'en mee te kunnen laden.
in Fedora (RHEL) doe ik dat zo: dd if=<grotefile zoals vim> of=/dev/sda bs=1024 dan de Microsoft er in originele disk erin, hele disk formatteren en Windows installeren, je bent dan wel alle info van Windows kwijt, maar dat moet je eerst backupen. sector 0 is nou gevuld met een windows bootertje en de fdisk segmenten zijn in orde

suc6
Vink

ik doe datzelf altijd zo, omdat /dev/sda bezet is door unix en daar moet je nooit aan prutsen.
De manier is gewoon de XP etc. gewoon in zijn geheel te formateren, Micro-soft heeft dat eerste blokje vrijgelaten om andere systemen (XP, NT, etc.) op dezelfde disk(s) te hebben... dat kleine blokje in het begin van de disk heet MBR en dat verwijst dan naar het echte boot gedeelte. hendrik Jan Thomassen geeftbinnenkort een cusus over hd(0,1) etc. Maar dat is als partucilier een beetje duur.

Vink
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan