Logboek / Historie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcotica

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
83
Hallo,

Ik wil in mijn Dbase een logboek/historie inbouwen. Het komt soms voor dat iemand wat gewijzigd heeft, maar dat je niet kan zien wat dit was, en wat in een bepaald veld gestaan heeft voor de wijziging.

Kan hiervoor een logboek/historie worden aangelegd? Met daarin:
  • wie wanneer iets veranderd? (naam gebruiker/datum/tijd).
  • Welk veld (tabel) is aangepast?
  • Wat er voor de wijziging heeft gestaan en wat ervoor in de plaats is gekomen?
Is dit mogelijk?

Wellicht een ingrijpende actie, maar ik kan het altijd toch vragen!

Ben benieuwd of iemand mij een duwtje in de goede richting kan geven?

Mvg
Marco
 
Zoiets?
 

Bijlagen

  • Historie in tabel opslaan.rar
    28,7 KB · Weergaven: 21
Zoiets?
 

Bijlagen

  • Historie in tabel opslaan.rar
    28,7 KB · Weergaven: 26
Er zijn verschillende opties denkbaar. In dit geval heb ik ervoor gekozen om de historie te koppelen aan de oorspronkelijke gegevens, en de originele gegevens in één kolom te zetten, en de velden in een tweede kolom te herhalen. De witte velden in de tweede kolom zijn bij mij dan niet gekoppeld, en de eventuele wijzigingen worden dan ook niet bewaard, tenzij je op <Wijzigingen opslaan> klikt. Alle witte velden zijn via een Tag (veld <Extra Info>) gelinkt aan de tabelvelden. Met het opslaan wordt vervolgens voor elk gewijzigd veld een apart historierecord aangemaakt.

Zoals gezegd: er zijn andere manieren. Bijvoorbeeld: als je het formulier wijzigt, verandert de status van het formulier. Je kunt dat moment gebruiken als trigger, en via een toevoegquery het gehele record kopiëren naar een historietabel. Dat is een stuk simpeler te maken dan mijn formuliertje! Om te beginnen hoef je de velden niet dubbel op je formulier te zetten, want de wijzigingen vinden in de eigen velden plaats. Verder hoef je de historie niet apart op te slaan, want die actie wordt getriggerd (voorbeeldje, kan ook anders) bij bladeren naar een volgend record.
Kortom: veel plezier ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan