• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro: Als je klikt op een cel vul in "X", druk nogmaals en de "X" verdwijnt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brockenspook

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2018
Berichten
46
Beste Excelfanaten,

Zojuist heb ik voor het eerst geprobeerd om met macro's te werken echter krijg ik, ondanks dat het een simpele copy + paste lijkt, de macro niet aan de praat. Het doel van de macro is dat als je op een cel klikt binnen bereik B2:E28 er een "X" verschijnt. Wanneer er nogmaals op de cel wordt geklikt moet deze weer verdwijnen. Nu vond ik online de volgende macrocode:

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
Cancel = True
If Target.Value = "X" Then
Target.Value = vbNullString
Else
Target.Value = "X"
End If
End Sub

Ik gebruik Excel 2016 en ik vermoed dat deze macro-code niet voor 2016 bestemd is. Ik volg de stappen voor het invoegen van de macro zoals op deze site weergegeven: https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2013/12/06/add-run-vba-macro-excel/, dus ik denk niet dat het daar fout gaat. Ik ben benieuwd, wat jullie ervan denken!

Met vriendelijke groet,
Brockenspook
 
Laatst bewerkt:
Plaats code svp tussen codetags. De code hoort in de module van het betreffende blad.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
  If Not Intersect(Target, Range("B2:E28")) Is Nothing Then
    Target = IIf(Target = "X", "", "X")
    Cancel = True
  End If
End Sub
 
Bedankt voor de snelle reactie echter weet ik niet wat codetags zijn. Ik heb de code geprobeerd te knippen en te plakken. Dan kan ik hem opslaan maar als ik mijn macro's weergeef zie ik hem er niet. Als ik de code over probeer te typen gebeurt hetzelfde. Ik heb de Nederlandse versie van Excel geen idee of dat nog verschil maakt?
 
Of zo:
 

Bijlagen

  • __of_zo.xlsb
    11,2 KB · Weergaven: 33
Opgelost!

Heel fijn, het is gelukt! Bedankt voor de hulp. Ik had in eerste instantie niet door dat de macro al was doorgevoerd, ik dacht namelijk dat ik deze via ALT + F8 eerst moest uitvoeren. Echter was dit dus blijkbaar al gebeurd. Nogmaals bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan