• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voorwaardelijk starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jacob01

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Berichten
65
Goedenmiddag allemaal,

Hierbij heb ik twee vragen, soortgelijke vragen kwam ik wel tegen maar kwam er niet uit.

Ik heb twee invulvelden waar gegevens worden ingevoerd. Door een druk op de (macro) knop worden de gegevens verwerkt dit gaat allemaal prima. Nu heb ik één probleem: als de invoervelden niet volledig worden ingevuld ziet de invuller niets maar gaat de verwerking fout. Nu wil ik een beveiliging in mijn macro inbouwen maar weet niet hoe dit moet.

Dus dat de macro alleen uitgevoerd wordt als de gegevens voleddig zijn ingevuld. Een soort "als" formule in een macro is dat mogelijk?

Bijvoorbeeld: als gegevens volledig zijn ingevuld een verwerking, en als gegevens niet volledig zijn ingevuld een messagebox.

Beide dingen weet ik los vanelkaar in een macro te krijgen. Maar de "als" functie in een macro krijg ik niet voor elkaar. Dus VOORWAARDELIJKE macrouitvoering.

Bij voorbaat dank
 
Hoi! Je kunt natuurlijk in de macro zelf aangeven dat bepaalde cellen gevuld moeten zijn, voordat de macro wordt uitgevoerd.

Geef bijvoorbeeld aan in de macro:
Code:
if sheet1.range("D3") = "" then
 msgbox "Niet alle velden zijn ingevuld"
 exit function (of exit sub)
end if

Daarnaast wat conditional formatting (voorwaardelijke opmaak) op de verplichte velden, en het zou goed moeten gaan. :thumb:
 
Hoi! Je kunt natuurlijk in de macro zelf aangeven dat bepaalde cellen gevuld moeten zijn, voordat de macro wordt uitgevoerd.

Geef bijvoorbeeld aan in de macro:
Code:
if sheet1.range("D3") = "" then
 msgbox "Niet alle velden zijn ingevuld"
 exit function (of exit sub)
end if

Daarnaast wat conditional formatting (voorwaardelijke opmaak) op de verplichte velden, en het zou goed moeten gaan. :thumb:

Echt hartstikke bedankt, dit is wat ik bedoelde!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan