Opgelost Mail hostingbedrijf overzetten naar Microsoft en eigen domeinnaam koppelen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Goedemorgen,
Een vriend wil ik helpen met het overzetten van zijn mail naar Office.
Nu wordt de mail elders gehost en heeft hij toegang via Outlook tot zijn mail (IMAP protocol).
Hij heeft een eigen domeinnaam.
Hij heeft nu een Microsoft 365 Personal abonnement.

1. Klopt het dat ik via portal.office.com zijn mail van de huidig hostingbedrijf naar Microsoft kan overzetten? Zo ja hoe?
2. Dan moet ik daarna neem ik aan DNS instellingen aanpassen.
3. Daarna verwacht ik binnen Outlook het oude account verwijderen en nieuwe (Exchange?) account toevoegen.
4. Ben ik dan klaar?

Dank je wel!
 
Volgens mij heb je met een personal abonnent geen mogelijkheid om domeinen toe te voegen.
 
bedankt @Aar , o.k. dan moet het abonnement misschien omgezet worden, dat kan natuurlijk wel.
 
bedankt @Aar , o.k. dan moet het abonnement misschien omgezet worden, dat kan natuurlijk wel.
Maar is een domein echt nodig daaraan?

Want anders kan je met Outlook of imapsync (liever geen gehoste versie) de mail eenvoudig overkopieeren.
 
Zie het al, heb Microsoft 365 Business Standaard nodig.

Nog ter verduidelijking, het gaat erom dat de mail niet meer bij huidig hostingbedrijf staat maar in de cloud bij Microsoft. Geen idee hoe ik dat het beste kan regelen. Dus de mail van hostingbedrijf (misschien gewoon kopiëren, misschien een migreer functie) naar Microsoft en zorgen dat bij DNS mail wijst naar Microsoft.
 
@damnsharp
Dus bij wijze van spreken moet alle mail van @example.org in de cloud van Microsoft komen?
 
exact :)

ik moet wel eens voor bedrijven de DNS instellingen aanpassen dus dat lukt prima alleen nooit zelf dat voor iemand ingesteld die nu de mail bij bijv yourhosting heeft staan (IMAP) en van daar naar Microsoft wil overstappen
 
Je moet even een aantal zaken regelen.

-Office365 Business account maken
-Domein koppelen binnen Office365
-Emailadres maken
-Ervoor zorgen dat je een admin account hebt. Dit mag een account zonder licentie zijn. Het gebruikersaccount voor email kan het beste geen Global Admin zijn. Dit in verband met beveiliging
-Inregelen securitydefaults
-In DNS een TXT record maken voor Autodiscover
-In DNS een SPF record maken
-MX records aanpassen zodat deze naar Microsoft verwijzen

-Als dit gedaan is kun je de client verbinden met Office365
-Oude emails kun je gewoon slepen naar Office365. Er zijn geautomatiseerde tools voor, maar zijn betaald en voor een enkel account voegt het niet veel toe

-Voeg nog een backup toe voor Office365. Microsoft maakt GEEN backups
 
Je moet even een aantal zaken regelen.

-Oude emails kun je gewoon slepen naar Office365. Er zijn geautomatiseerde tools voor, maar zijn betaald en voor een enkel account voegt het niet veel toe
En bestaat een geautomatiseerde tool genaamd imapsync, en die is NIET betaald. (tenzij je support van die makers wilt, maar dat lijkt mij onnodig). Ik zou alleen niet zo snel kiezen voor een gehoste versie van imapsync op één of andere website, en dit lekker zelf uitvoeren van je eigen computer.

Ik hoor er goede reacties over. Dus het is het proberen waard.
Het is wel een command-line programma. Maar het werkt zo simpel, dat het geen probleem is.

Tip: --dry als parameter zorgt ervoor dat het een simulatie is, zonder dat er data wordt overgepompt. Handig voor bij het testen.
 
Hartstikke bedankt beide voor de uitgebreide tips en stappenplan!
Ga het zo doen en ook imapsync gebruiken @Aar

Top nogmaals!

(heb vraag op opgelost gezet, mocht ik ergens nog tegenaan lopen laat ik het weten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Aar
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan