Mails vanuit ERP via MAPI niet direct verzenden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArjanVos

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2015
Berichten
82
Vanuit de ERP applicatie worden facturen, orderbevestigingen e.d. naar klanten gemaild. Hiervoor kun je kiezen om eenvoudige MAPI of uitgebreide MAPI te gebruiken. In beide gevallen wordt de email naar de Outlook client doorgezet en van daaruit direct verstuurd. Nu is de wens dat een bericht niet automatisch wordt verstuurd, maar nog (optioneel) bewerkt kan worden en vervolgens handmatig verzonden. Vanuit de ERP software zijn daarvoor geen mogelijkheden. Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit in Outlook te realiseren? Er wordt gebruik gemaakt van Office365.
 
Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je in Outlook je het volgende probeert
a. In de account-instellingen van het (O365) Exchange account aangeven dat met caching wordt gewerkt (dus niet online werken met de (O365) Exchange server).
b. Daarna: De "Verzenden-/Ontvangstgroepen" (Ctrl+Alt+S toetscombinatie) en kiezen voor Bewerken. Stel in dat mail van het (O365) Exchange account niet wordt verstuurd.
Daarna een nieuwe Verzend-/Ontvangstgroep maken met het (O365) Exchange account erin geactiveerd en mét aangevinkt het versturen van mail (=standaard instelling).
Aangeven dat deze groep niet bij Verzenden/Ontvangen (=F9) moet zijn opgenomen (vink eigenlijk gewoon alles uit), zodat deze groep volledig "Handmatig" moet worden bediend.

Test of met deze instellingen de MAPI mailtjes vanuit het ERP pakket in Postvak UIT van het (O365) Exchange account verschijnen van de gebruiker en zo ja, of die dan nog te bewerken zijn (na bewerking opslaan met Ctrl-S of Esc toets en aangeven dat de wijzigingen moeten worden opgeslagen).
Werkt ook dat, dan (zodra de test-mailtjes correct zijn bewerkt en klaar voor verzending), lint "Verzenden/ontvangen" activeren, en het menu openen van Verzend/ontvangstgroepen en die nieuwe Ontvangst-/Verzend groep aanklikken zodat die gaat verzenden/ontvangen.

Test dit eerst uitgebreid!

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk kun je het blokkeren met verzend-regels. MAPI kan in principe precies doen wat je vraagt, maar dan moeten de makers daar wel een optie voor geven.
 
@wampier: Verzend-regels waar? In Outlook (lokaal), (Exchange) server-based regels? En hoe zou(den) die regel(s) er dan uit moeten zien?
Bedenk hierbij dat het de bedoeling is dat de mails nog bewerkbaar zijn én dat de mail-velden (zoals geadresseerde) ingevuld blijven vanuit het ERP pakket én uiteindlijk (na bewerking) alsnog verstuurd moeten worden.

Als je mij 's nachts wakker maakt en me vraagt of de vraag/probleem uit de startposting met bericht-regels oplosbaar is, dan zou ik zeggen van niet.

Tijs.
 
Interessant! Bedankt voor de toelichting.

Hopelijk werkt een van onze tips (of beiden :)) voor het doel dat beoogd is.

Tijs.
 
Bedankt voor zover! Ik ben vrijdag weer bij de persoon waar dit speelt en ga dan even e.e.a. testen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan