Markering niet-beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

x-fader

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2005
Berichten
29
Beste

Ik heb een word sjabloon gemaakt, met daarin twee logo's die beveiligd zijn tegen bewerken. De niet beveiligde tekst wordt steeds gemarkeerd met een wit-gele achtergrond en sommige tekst is omgeven door bruinehaakjes.

Is er manier of code om dit niet weer te geven?

Bedankt alvast!

mvg
Yves
 
Ik heb geen idee wat je bedoelt met wit-gele achtergrond, en bruine haakjes. Wellicht een voorbeeldje?
 
Ik heb geen flauw idee wat voor document je hebt gemaakt; ik gebruik regelmatig secties in Word documenten en heb nog nooit meegemaakt dat de secties een gele kleur kregen. Of rood, of bruin... De kleur van de rechte haken zijn wellicht bladwijzers, en die kun je het beste helemaal uit zetten, dan ben je daar vanaf. Maar de kleur ervan het uiteraard te maken met de rest van je kleurprobleem. Nogmaals de vraag om een voorbeeldje.... Ik kan het probleem niet reproduceren, zo ik dat al zou willen natuurlijk :)
 
In Word 2010 heb je een optie om de delen die je kunt markeren te bewerken. Die zit in het lint <Controleren>, onder de knop <Bewerking beperken>. Dan zie je rechts een selectievakje <De delen markeren die ik kan bewerken>. Die moet je uitzetten. De reden dat ik die optie nog niet gezien had, is een simpele: ik werk doorgaans met 2003, wat een vééééél beter pakket blijft dan dat hele nieuwe office. Omdat Microsof daar veel minder onzin in heeft ingebouwd. Maar ja, de vooruitgang hou je niet tegen ;)
 
Is dit niet automatisch op te lossen, nu moet elke gebruiker deze optie uitvinken en sommige weten deze optie niet staan. Bestaat hier geen vba code voor?
 
Er bestaat overal wel code voor, mocht je dat willen. Deze code zou je bijvoorbeeld in de sjabloon kunnen zetten, dan wordt de optie altijd uitgezet.
Code:
Private Sub Document_New()
    ActiveWindow.View.ShadeEditableRanges = False
End Sub
 
Microsoft geeft overigens op zijn eigen website aan dat de optie standaard aan staat (voor Office 2007 in ieder geval). En dan werkt de macro prima bij het aanmaken van een document, maar niet voor het bewerken ervan. Dan heb je de volgende code nodig:

Code:
Private Sub Document_Open()
    ActiveWindow.View.ShadeEditableRanges = False
End Sub
Nog een extra aanvulling: de codes moet je dus in de sjabloon zetten bij de klassemodule ThisDocument. Anders werkt hij niet.
 
ik heb deze code geprobeerd en dit werkt maar... dit werkt enkel als je het document opent vanuit word, indien je het document opent via verkenner open je eigenlijk een nieuw document en geen sjabloon en dus werkt de code niet...
 
Klopt niet; als je de code bekijkt zie je twee varianten: één voor de document property New, en één voor de property Open. De tweede wordt gebruikt als je een bestaand document opent, de eerst als je een nieuw document maakt. En die werkt ook bij dubbelklikken vanuit de verkenner. Want dan maak je (bij een sjabloon) een nieuw document aan op basis van die sjabloon. Al kun je je de vraag stellen of dat nu zo erg is als die verkenner optie niet zou werken...
 
mag ik deze code dan zo opmaken?

Private Sub Document_New()
ActiveWindow.View.ShadeEditableRanges = False
End Sub
Private Sub Document_Open()
ActiveWindow.View.ShadeEditableRanges = False
End Sub
 
Yep, dat zou moeten werken. De code zet je in de sjabloon, en die wordt dan bij elk nieuw document meegekopieerd. De Open variant wordt dan bij de kopieën gedraaid, en de New op de sjabloon.
 
dit werkt! Ale tot nu toe nog :)

Alleszins bedankt voor je hulp en tijd!!
 
Kan de vraag op <Opgelost>. Als je e.e.a. nu vertrouwt tenminste ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan