• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mediaan vanuit frequentietabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biblost

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2010
Berichten
7
Hey iedereen,

Het lijkt een ongelofelijk onbenullige vraag, maar ik pruts er al lang mee en krijg het niet. Ik wil een functie die de mediaan kan berekenen vanuit de volgende frequentietabel:

Om een klassiek voorbeeld te nemen, er wordt gekeken hoeveel leerlingen in een klas scoren op een test. Het maximum is 20 punten. In de eerste kolom staat het aantal punten dat behaald werd, in de tweede kolom staat hoeveel leerlingen zoveel punten behaald hebben.

8 - 3
9 - 4
10 - 1
11 - 0
12 - 10
13 - 5
14 - 2
15 - 2
16 - 2
17 - 1
18 - 1
19 - 1
20 - 1
Totaal: 32

Weet iemand hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt,
Bib-lost
 
Beste Biblost ;)

Kijk eens naar deze site.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Beste Biblost ;)

Kijk eens naar deze site.

Groetjes Danny. :thumb:

Bedankt voor de website, maar ik ben er niet wijzer uit geworden.
Als we stellen dat de eerste kolom A is en de eerste rij 1 is, wat zou dan volgens jou het functievoorschrift zijn voor de cel die de mediaan moet bevatten? Ik vind het nog steeds niet.
 
Beste Biblost ;)

In uw geval zijn er 32 leerlingen, de meridiaan ligt dan tussen 16 en 17 de leerling.

Als je 3,4,1,0 en 10 optelt kom je aan 18.
Dus de meridiaan ligt dan dichter bij de 12 dan bij de 11.

Groetjes Danny. :thumb:
 
hallo Biblost

als ik naar jouw probleem kijk, kom ik op 33 personen

en het middelste persoon (33+1)/2 is persoon 17

dus de mediaan is persoon 17 en zijn score is 12

en als het aantal personen 32 zou zijn dan is het mediaan persoon tussen persoon 16 en persoon 17

en omdat beide personen een score 12 hebben hoef je niet te interpoleren en blijft de mediaan score 12

eventueel kan je er wel formules voor maken hoor.

groet sylvester





(bij punten scoren wordt er niet geïnterpoleerd)
 
hallo Biblost

als ik naar jouw probleem kijk, kom ik op 33 personen

en het middelste persoon (33+1)/2 is persoon 17

dus de mediaan is persoon 17 en zijn score is 12

en als het aantal personen 32 zou zijn dan is het mediaan persoon tussen persoon 16 en persoon 17

en omdat beide personen een score 12 hebben hoef je niet te interpoleren en blijft de mediaan score 12

eventueel kan je er wel formules voor maken hoor.

groet sylvester





(bij punten scoren wordt er niet geïnterpoleerd)

Mediaan berekenen kan ik ook nog, toch bedankt. :)
Ik zoek echt deze formule. Ik wil namelijk sneller gegevens gaan verwerken als ik binnenkort een lading rapporten binnenkrijg. Mediaan is toch altijd even werk.
 
Beste Biblost ;)

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Meridiaan (Danny 147).xls
    25,5 KB · Weergaven: 246
Laatst bewerkt:
Beste Biblost ;)

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Hey,
Bestandje heeft me al op weg geholpen, maar helemaal correct is het nog verre van.
In de bijlage zit het bestandje opnieuw. Ik heb niets aan de formules veranderd, alleen de kolom AF aangepast.
Zoals je ziet is er geen enkele leerlingen met minder dan 9 punten, toch zegt het programma dat de mediaan 8 is.

Ik apprecieer je hulp enorm, laat dat wel duidelijk zijn. :)
Bib-lost
 

Bijlagen

  • Meridiaan (Danny 147).xls
    26 KB · Weergaven: 74
Biblost


Helaas van statistiek niet zoveel verstand maar volgens mij moet het hiermee lukken.

Code:
=SOMPRODUCT(($A$4:$A$23)*(B4:B23))/B25
 

Bijlagen

  • Mediaan (GL).xls
    20 KB · Weergaven: 104
Biblost


Helaas van statistiek niet zoveel verstand maar volgens mij moet het hiermee lukken.

Code:
=SOMPRODUCT(($A$4:$A$23)*(B4:B23))/B25

Helaas, goede PC-helper, maar de mediaan moet ofwel geen kommagetal zijn, ofwel slechts één cijfer na de komma hebben, namelijk 5. Jouw formule lijkt meer op een gemiddelde, en dat heb ik al kunnen berekenen.

Excel heeft een functie genaamt 'Mediaan' en deze werkt perfect als alle gegevens uitgeschreven zijn. Dus als je hem geeft:
4 4 5 5 8 9 10 11 (of zelfs niet perse in volgorde)
dan weet hij de mediaan, 6.5, er zo uit te pikken.

Het probleem is dat er in mijn tabel, de frequentietabel, wordt aangegeven hoeveel gegevens er zijn van elke waarde (= aantal leerlingen), maar ze worden niet elk uitgeschreven.
We zouden Excel dus moeten kunnen wijsmaken dat er in kolom B (= aantal leerlingen) staat hoeveel cellen er zijn met de waarde van dezelfde rij, kolom A (= punten/20). Ik hoop dat dit niet te verwarrend klinkt :).

Is er toevallig iemand die hieruit een oplossing kan afleiden?

Bedankt voor al jullie hulp,
Bib-lost
 
Laatst bewerkt:
Biblost,

Om Excel duidelijk te maken hoe vaak elk getal mee moet worden geteld is met een hulptabel.
Zie bestandje.
 

Bijlagen

  • Meridiaan (Jelte).xls
    49,5 KB · Weergaven: 150
Biblost,

Om Excel duidelijk te maken hoe vaak elk getal mee moet worden geteld is met een hulptabel.
Zie bestandje.

Jelte,
Dit klopt inderdaad, al is het gigantisch veel werk en daarom volgens mij een fout van Microsoft dat ze dat niet hebben kunnen versimpelen. Een frequentietabel wordt immers vaak gebruikt in de beschrijvende statistiek, net zoals de mediaan ervan. Bovendien kan je absolute frequentie (met dit systeem) niet oplopen tot boven de 30 (of een aangegeven getal) en is dus weer niet altijd toepasbaar.

Ik dank je toch voor je inzet, ik zal hiermee toch al sneller gegevens kunnen verwerken.

Bib-lost
 
Nog een poging, op basis van je beschrijving in post #10.
Stap 1: de macro (groene knop) maakt in kolom J een "overzicht" van de gegevens in kolom B, via een dynamisch genaamd bereik (Ptn)
Stap 2: de "Median" worksheetfunction in cel L2 zoekt de mediaan van de puntenreeks in kolom J, via een dynamisch genaamd bereik "Mbereik"
Indien Kolom J of cel L1 en L2 niet vrij zijn, graag andere bereiken kiezen.
Edit: tweede macro toegevoegd om mediaan rechtstreeks te berekenen, zonder waarden in kolom J te plaatsen.
 

Bijlagen

  • Mediaan (GL).xls
    39 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:
Bovendien kan je absolute frequentie (met dit systeem) niet oplopen tot boven de 30 (of een aangegeven getal) en is dus weer niet altijd toepasbaar.
Bib-lost

Kwestie van de tabel uitbreiden, door de punten en aantallen door te trekken en hetzelfde met de formules.
 
je kan ook deze functue gebruiken

hij sorteert niet de waarden dat moet je eventueel zelf eerst doen


Code:
Function TestMediaan(Invoer As Range)
  Dim Rijen As Integer
  Dim Rij As Integer
  Dim Leerlingen As Integer
  Dim MediaanLeerling
  Dim Temp As Integer
  Rijen = Invoer.Rows.Count
  Leerlingen = WorksheetFunction.Sum(Range(Invoer(1, 2), Invoer(Rijen, 2)))
  MediaanLeerling = (Leerlingen + 1) / 2
  Leerlingen = 0
  For Rij = 1 To Rijen
    Temp = Leerlingen
    Leerlingen = Leerlingen + Invoer(Rij, 2)
    If Leerlingen >= MediaanLeerling Then
      If Temp = Int(MediaanLeerling) Then
        TestMediaan = (Invoer(Rij - 1, 1) + Invoer(Rij, 1)) / 2
      Else
        TestMediaan = Invoer(Rij, 1)
      End If
      Exit For
    End If
  Next Rij
End Function
 
Laatst bewerkt:
je kan ook deze functue gebruiken

hij sorteert niet de waarden dat moet je eventueel zelf eerst doen


Code:
Function TestMediaan(Invoer As Range)
  Dim Rijen As Integer
  Dim Rij As Integer
  Dim Leerlingen As Integer
  Dim MediaanLeerling
  Dim Temp As Integer
  Rijen = Invoer.Rows.Count
  Leerlingen = WorksheetFunction.Sum(Range(Invoer(1, 2), Invoer(Rijen, 2)))
  MediaanLeerling = (Leerlingen + 1) / 2
  Leerlingen = 0
  For Rij = 1 To Rijen
    Temp = Leerlingen
    Leerlingen = Leerlingen + Invoer(Rij, 2)
    If Leerlingen >= MediaanLeerling Then
      If Temp = Int(MediaanLeerling) Then
        TestMediaan = (Invoer(Rij - 1, 1) + Invoer(Rij, 1)) / 2
      Else
        TestMediaan = Invoer(Rij, 1)
      End If
      Exit For
    End If
  Next Rij
End Function

Dat is wat mooie programmeertaal die je daar hebt gemaakt. Bedankt voor de moeite! (en ook voor het resultaat natuurlijk)
Ik zal het verder bekijken en zien wat ik ermee kan doen. Al blijf ik erbij dat Excel het ons hierbij wel erg moeilijk maakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan