• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere voorwaardes voor gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krisman

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2014
Berichten
9
Hallo,

ik heb een vraagje met betrekking tot gegevensvalidatie in excel.
In kolom 1 kunnen verschillende waardes voorkomen, bijvoorbeeld tas,broek,schoen.

Als er b.v. voor tas wordt gekozen, heb ik aan de hand van gegevensvalidatie een selectielijst aangemaakt op een nieuw werkblad dat subwaardes toont.

Hierbij heb ik echter 2 problemen.

Probleem 1: ik verwijs nu naar 1 cel uit de eerste rij. Hoe maak ik deze variabel, zodat er altijd naar de cel van betreffende rij wordt gekeken?
(zie formule onderaan, verwijst nu hard naar cel C2)

Probleem 2: ik kan nu maar 1 lijst met subwaardes tonen(alleen voor tas). Hoe kan ik voor alle hoofdwaardes de subwaardes koppelen in de formule van de gegevensvalidatie?

De formule die ik nu gebruik is:
=INDIRECT(ALS($C$2="tas";"gegevensset!$D$2:$D$15"; "gegevensset!$L$2:$L$4");WAAR)


Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
 
Geef de lijst met sub waarden een naam bv 'TAS'

In C1 zet je dan dmv validatie 'TAS'
In C2 een validatie met: =INDIRECT(C1)

Zo zul je dus elke lijst met subwaarden een naam moeten geven.
 
Ik ben bang dat de benaming van mijn formule verkeerd is, en het niet kan beginnen met cijfers?
Echter moet dit wel.
Of maak ik een fout in de formule?
 
Ik denk dat je opbouw verkeerd is, maar ik kan het niet wijzigen omdat ik er niet aan uit kan , misschien met wat meer uitleg
 
Met een kleine aanpassing aan de benaming en de validatie formule lukt het wel
Hier alleen de benaming van 11... en 13.... gedaan.
 

Bijlagen

  • Map1-1.xlsx
    21,8 KB · Weergaven: 119
Ik snap dat het maken van al die Named Ranges een tijdrovend klusje is.
Ik heb er dus maar even een macrootje voor gemaakt :)
Tevens heb ik op regel 1 vanaf kolom K de formule die je gebruikte bij de indirecte validatie geplaatst om de juiste namen te genereren.
Deze formule heb ik ook verder uitgebreid om de / ook te vervangen door een _
Als er een itemnaam verandert wordt of een sub-item wordt toegevoegd c.q. verwijdert, dan moet je even op de knop: Generate Named Ranges drukken en het systeem moet dan weer werken.
Dit alles ter lering en de vermaeck
 

Bijlagen

  • Keuzelijsten(pcb).xls
    69 KB · Weergaven: 120
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan