melding verjaardag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnie123

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
Berichten
595
beste forumleden
is het mogelijk om in access een melding te krijgen dat er over 3 dagen iemand uit het adressenbestand jarig is als je de computer s ochtens aanzet
bvd ronnie
 
Maak een veld aan in een query, met daarin de formule: Verjaardag: DateSerial(Year(Date());Month([Geboortedatum]);Day([Geboortedatum])). Zet daar het volgende criterium op: =Date()+3.
Dat geeft je een lijst van personen die over exact drie dagen jarig zijn. Maak vervolgens een doorlopend formulier op basis van deze query.
Het automatisch opstarten van het formulier zul je neem ik aan toch wel in je database willen doen, en niet bij het opstarten van de pc. Daarvoor kun je ook wel een paar trucjes bedenken. Eén ervan is, dat je het formulier laat zien voordat je hoofdformulier opstart. In je hoofdformulier zet je dan de volgende procedure:

Code:
Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
    With CurrentDb.OpenRecordset("SELECT * FROM qVerJaardag")
        If .RecordCount > 0 Then
            DoCmd.OpenForm "frmVerjaardag", , , , , acDialog
        End If
        .Close
    End With
End Sub

Het formulier wordt dus alleen getoond als er verjaardagen zijn. Overigens zul je het criterium misschien willen uitbreiden met een check op datums die in het weekend vallen.
 
hallo michel
zou je voor mij een voorbeeld bestandje willen maken krijg het zelf niet voor elkaar
grt ronnie
 
Het loopt fout omdat niet alle geboortedata zijn ingevuld. Met de functie nz(..) in de query kan je de foutmelding voorkomen

Jan
 
hallo jan
bedankt voor de medewerking,hij doet het als ik alle datums invul en waar moet ik die functie tussen maken?
grt ronnie
 
Ik zou het bij een SQL syntax houden, en proberen om VBA commando's te vermijden. Dan krijg je zoiets:

Code:
Verjaardag: IIf([geboortedatum] Is Null;0;DateSerial(Year(Date());Month([geboortedatum]);Day([Geboortedatum])))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan