• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Metingen vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergrandel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jul 2013
Berichten
3
Hallo,

Ik ben bezig met het verwerken van metingen die in verschillende jaren gedaan zijn van de reflectiewaarde van wegmarkering. Om een goed beeld te krijgen van het verloop van die waarde in de loop der jaren wil ik die gegevens netjes geordend per hectometer naast elkaar hebben.

Ieder jaar heeft 3 kolommen: hectometer, jaartal, reflectiewaarde
Die gegevens staan dan naast elkaar van 2 jaren, totaal dus zes kolommen.

De meetapparatuur waarmee de waarden gemeten worden meet echter wel met een bepaalde frequentie tijdens het rijden maar nooit op precies dezelfde plek. Het kan dus zijn dat in kolom 1 van jaar X over diverse kilometers steeds bij een andere hectometrering gemeten wordt als bij jaar Y. Het gaat uiteindelijk om het groter geheel zodat duidelijk wordt op welke kilometers de waarden slecht zijn maar om te kunnen vergelijken moet ik de waarden toch naast elkaar zetten.

Mijn vraag: Hoe kan ik snel van 2 jaren de juiste hectometrering naast elkaar krijgen zodat ik daardoor ook snel de daaraan gekoppelde refectiewaarde kan vergelijken? Sommige waarden staan wel in jaar X maar niet in jaar Y dus er kunnen in iedere kolom lege cellen voorkomen. Bekijk bijlage Map2.xlsx

Kan iemand me volgen? :)

Kan iemand me helpen...?

Als het goed is zit er in de bijlage een voorbeeld

Alvast bedankt!
 
welkom op Helpmij.nl!

in de bijlage een mogelijke oplossing m.b.v. een draaitabel.
Daartoe hek eerst alle waarnemingen onder elkaar gezet in tabblad "gegevens" en daar in kolom d en e het jaartal en de maand laten berekenen.
Het jaartal gebruik in de draaitabel.
 

Bijlagen

  • Reflectiewaarden.xlsx
    57,5 KB · Weergaven: 37
Bedankt voor je hulp Haije!

dit lijkt me zo op het eerste oog precies wat ik zoek. Ik ga me er snel verder in verdiepen met de andere gegevens.

Ik laat nog weten of het lukt.

Groet!
 
Het is gelukt om de andere gegevens ook zo te verwerken. Super, hartstikke bedankt!
 
Fijn!

Zet je de vraag nog even op "Opgelost"? (daar waar je dit draadje begonnen bent, bovenaan).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan