Mijn PDF's zijn te zwaar, wat doe ik fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Vanuit mijn DTP-ontwerpprogramma Scribus maak ik PDF's of .jpg's . Als ik van het betreffende ontwerp (A4 met daarin ook enkele foto's van samen veel minder dan 1 MB) een .jpg afbeelding maak blijft die afb. netjes (ver) onder de 1 MB. Echter als ik er een PDF van maak schiet het gewicht omhoog naar 6 MB of nog hoger. Terwijl mijn PDF's ook juist bedoeld zijn om lichtgewicht te verzenden. Een vergelijkbaar PDF dat ik ontving van iemand anders was ook minder dan 1 MB. Wat doe ik fout???? Ik zit bij het PDF-maken al te schuiven met compressies en kwaliteiten maar niks lijkt te helpen......
 
Kijk hier eens bij.
 
Kijk hier eens bij.

Perfect! Ik heb AvePDF er uitgepikt (online compressie). Fluitje van een cent, 6 MB werd 300kb. en het kan nog lager als het moet. Op het blote oog niks te merken van kwaliteitsverlies en daar gaat het om. Eventuele A4-printjes zijn toch alleen maar huis-tuin-en keukengebruik.
 
Toch je foto's nog meer van resolutie verkleinen en daarna hierdoor heen gooien https://smallpdf.com/nl
De foto's konden nauwelijks nog lager van kwaliteit zonder veel te grof te worden, dat ging nog maar om enkele honderden kb in totaal. Ik zal ook nog kijken wat Scribus er zelf over zegt, maar de oplossing hierboven van Senso werkt sowieso simpel en supersnel en vooral ook omdat het losgelaten kan worden op al bestaande zware PDF's. SmallPDF doet misschien hetzelfde als de door mij nu gevonden AvePDF. Alleen deze laatste kost niks ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan