min over een som!

Status
Niet open voor verdere reacties.

numbro2

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2008
Berichten
12
Hallo
ik heb het volgende probleem.
ik heb een query.
In deze query berekening de omzet per winkel via een som.
Nu wil ik alleen de winkel selecteren met de laagste omzet. Dus een min over de som. Maar ik krijg dit niet voor elkaar.

tot nu toe heb ik dit:
SELECT Min(omzet.winkelomzet)
FROM [SELECT SALES_FACT.Store_Key, sum(SALES_FACT.dollar_sales) as winkelomzet
FROM SALES_FACT
group by SALES_FACT.Store_Key ]. AS omzet;

maar dit is dus zonder store erbij. Als ik de store erbij doe, dan krijg ik weet het hele overzicht!
Hoe kan ik dit oplossen????
 
sla eerst de afzondrlijke queries op. en gebruik die dan alsof het een tabel is. je queries worden dan overzichtelijker en Access vindt dat ook makkelijker.
 
sla eerst de afzondrlijke queries op. en gebruik die dan alsof het een tabel is. je queries worden dan overzichtelijker en Access vindt dat ook makkelijker.

dan nog heb ik het niet voor elkaar.
Het lukt me om een omzet per winkel te laten zien. Als ik volgens die opsla en dan weer in een nieuwe query benader, dan kan ik daar een min functie gebruiken. Laat ik de winkel weg, dan krijg ik de juiste lage omzet, maar laat ik de winkel er bij staan, dan krijg ik weer alle winkels met de omzetten erbij!

Ik wil alleen die winkel die de laagste omzet heeft!
 
select store_key, sum(dollar_sales) as omzet
from SALES_FACT
group by store_key;

Deze geeft netjes de omzetten perwinkel.
Maar hoe krijg ik nu de winkel met de laagste omzet te zien?

select store_key, min(omzet)
from QUERY1
group by store_key;

Geeft het zelfde resultaat als de eerste query. Alleen als ik storekey weglaat krijg ik het gewenste resultaat, maar dat is zonder winkel id!
 
probeer dit eens:
Code:
select Top 1 store_key, min(omzet)
from QUERY1
group by store_key
order by min(omzet)
Het enige resultaat is nu het laagste bedrag. Je krijgt 1 records terug door TOP 1 op te nemen in je query.

HTH:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan