Mint dual boot met W8 maar W8 start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
970
Historie: ik had een pc met twee harddisks: een van 150 Gig met legale Windows XP (harddisk overgezet vanuit mijn oude pc) en een van 500 Gig waar ik eerst Ubuntu en later Linux Mint op heb gezet. Werkte altijd perfect in dual boot. Vervolgens XP vervangen door W8 (legale digitale upgrade, geïnstalleerd vanaf de Microsoft site, dus geen iso op schijfje of stick). Resultaat: Mint en W8 startten niet op. Na 'restore grub' start Mint weer op, maar W8 niet (is wel goed geïnstalleerd). Via meerdere fora/forums geen oplossing gevonden.
Vervolgens via internet ontdekt dat W8 altijd eerst moet worden geïnstalleerd en daarna pas Mint. Dus wil ik de W8 upgrade opnieuw vanaf de Microsoft site downloaden/installeren (met mijn legale license key) en daarna ook Mint opnieuw installeren. W8 downloaden kan ik dus alleen vanuit Mint doen omdat Windows niet opstart. Echter: je krijgt dan eerst een Microsoft 'hulp'programma dat kijkt of je pc geschikt is, maar ook checkt of je inderdaad al een legale Windows-versie hebt. Dat programma ziet nu alleen mijn Linux Mint en dan werkt het dus niet. Typisch Windows: voor iedere oplossing is wel een probleem!
Hoe los ik dit nu weer op.
 
De oplossing zou zijn om eerst dan XP te installeren en dan weer vanaf die installatie Win 8 te doen.
En dan Mint.

Maar.... je hebt 2 HDD of heb je 1 HDD met 2 partities? Want dat haal ik er niet zo uit.
Normaal gesproken kan je een HDD met een Windows versie niet zomaar in een andere pc steken, dan werkt de helft of helemaal niets meer vanwege de andere hardware. Dus dat vind ik sowieso al knap.

Als je wel 2 HDD's heb, dan zet je op de ene Windows en op de andere Mint. Omdat het 2 aparte HDD's zijn kan je dan bij opstarten kiezen met welke HDD je osptart.
Heb je 1 HDD met 2 partities dan kies je vanuit GRUB waarmee je wilt opstarten.
 
Ja, ik vrees ook dat ik eerst weer XP moet installeren.
Ik heb dus 2 aparte hdd's: een van 150 Gig uit een 'oude' pc waar nu W8 op staat en eentje van 500 Gig met Linux Mint. De 'oude' HDD met XP is destijds in mijn nieuwe pc gezet en dat draaide meteen prima. In die nieuwe pc zat ook die HDD van 500 Gig daar heb ik Linux gezet. Alles draaide meteen goed in dual boot via de grub. Ik kan/kon dus vanuit de grub kiezen welk OS ik wil opstarten, ook al staan die op verschillende HDD's.
 
Je zou het dus wel zo kunnen installeren dat je van beide HD's kan opstarten, en dus via een toets op je bordje het menu van opstarten krijgt. Als je dat hebt dus. Dan zet je dus apart het besturingssysteem met hun eigen opstart/boot.
Als ik mijn pc opstart, dan krijg ik gelijk een menu te zien als ik een usb heb aangesloten of een externe brander, en kan ik snel kiezen waarmee ik opstart.
Geen idee natuurlijk of jij dat ook hebt.

Ik had hier een xp hd die ik in mijn pc had gezet, maar dat werkte echt niet hoor, met al die andere hardware, dat kan windows niet. Dus jij had mazzel.
 
Het was een normale dual boot waarbij je in het opstartmenu kon kiezen tussen Mint en XP (ieder OS zat dus op een aparte hhd). Nadat ik W8 over XP had geïnstalleerd (ge-upgrade dus) werkte het niet meer. Ik kreeg wel netjes het keuzemenu met Mint en W8 maar W8 boot niet. Ik kan via 'menu'> 'deze computer' ook wel zien of er iets extern is aangesloten en opstarten, maar ook kan ik dan zien dat op de tweede hdd Windows staat. Met de installatie van Windows op z'n eigen hdd is dus niets mis. Op heel internet vind ik alleen methoden om op een pc met Windows daarna dual boot Linux te installeren. Het omgekeerde: op een pc met Linux daarna dual boot Windows installeren zie ik nergens (behalve dan in virtual box).
Wat ik daarom heb gedaan is: eerst W8 weer overschreven met mijn oude XP (ging prima, maar boot ook niet). Daarna Mint (opnieuw ) geïnstalleerd. In feite heb ik daarmee de goede volgorde gebruikt - eerst windows XP installeren, daarna Linux Mint -. Resultaat: XP en Mint keurig in het keuzescherm, maar Mint start op en XP niet. Blijkbaar slaat Windows zijn mbr ergens op waar de grub van Linux het niet ziet. Ik kom hier dus niet verder mee. Met Linux installeren op een Windows pc heb ik overigens nooit enig probleem gehad. Microsoft probeert gewoon van alles om te voorkomen dat je een ander OS gebruikt. Jammer dat ik Windows incidenteel nodig heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan