• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

moeilijke macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

cor.de.kruijf

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2001
Berichten
233
hallo knappe koppen.
kan iemand mij helpen met het volgende?
in bijgaande excel sheet staat een gedeelte van een werkrooster.
in dagen met nachturen staat rechtsboven een N.
wat ik nu zoek is een macro die (doormiddel van de drukknop) begint op maandag in week 1 en vervolgens 28 dagen (inclusief die eerste dus) selecteerd. In deze selectie van 28 dagen moet ie het aantal keren dat N voorkomt vermelden in de gele cel. (F50).

vervolgens moet met elke druk op de knop het veld 1 dag verschuiven en wederom het aantal keren N vermelden.
zodra het einde is bereikt moet ie verder gaan aan het begin.Dus bv tellend vanaf donderdag week 12 moet ie uitkomen bij woensdag week 2, enz.

Is dit maakbaar?

Alvast heel hartelijk bedankt :eek:
 

Bijlagen

  • Map1.xls
    41,5 KB · Weergaven: 54
Het is totaal niet gelijk aan je vraag , maar kijk eens of je hier niet met verder kan
 

Bijlagen

  • Map1(1).xls
    37 KB · Weergaven: 46
Jij wil dus ahw als een slang door dit bereik schuiven en dan telkenmale je optelling maken, als ik het goed begrijp.Persoonlijk zie ik me dit nog niet realiseren met de opzet die je hier hebt staan. Ik hoop dat iemand mijn ongelijk bewijst maar ik zie het toch niet rooskleurig in
 
Jij wil dus ahw als een slang door dit bereik schuiven en dan telkenmale je optelling maken, als ik het goed begrijp.Persoonlijk zie ik me dit nog niet realiseren met de opzet die je hier hebt staan. Ik hoop dat iemand mijn ongelijk bewijst maar ik zie het toch niet rooskleurig in

dat is precies wat ik bedoel, ik hoop echter wel dat het mogelijk is :shocked:
 
Het is totaal niet gelijk aan je vraag , maar kijk eens of je hier niet met verder kan

ik heb echt de aantallen nodig in telkens een periode van 28 dagen, en het gaat alleen om de N.
het doel is te onderzoeken of ergens een overschrijding is van 10 N in een voortschrijdende periode van 28 dagen :eek:
 
Cor

Rek dit rooster uit, maak het in de lengte (3 kolommen met elk 17 maal 7 maal 3 rijen), ipv. 14 maal 3 rijen met elk 7 maal 3 kolommen. A la limite, organiseer je het in de breedte (in Excel 2003 past dit net niet, Excel 2007 makkelijk wel).

Moraal van het verhaal: stap af van deze layout, of je maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Waar zien we jouw VBA-code overigens? Wat heb je zelf al geprobeerd?

Wigi
 
Cor

Rek dit rooster uit, maak het in de lengte (3 kolommen met elk 17 maal 7 maal 3 rijen), ipv. 14 maal 3 rijen met elk 7 maal 3 kolommen. A la limite, organiseer je het in de breedte (in Excel 2003 past dit net niet, Excel 2007 makkelijk wel).

Moraal van het verhaal: stap af van deze layout, of je maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Waar zien we jouw VBA-code overigens? Wat heb je zelf al geprobeerd?

Wigi

Wigi, de layout wijzigen is geen optie daar het een sheet is met al heel veel vba code voor het controleren van alle toegepaste cao regels.
de uitvoer is een gecontroleerd werkrooster. Ik heb voor deze vraag nog geen vba code omdat ik geen idee heb hoe ik het op moet gaan lossen.
Daarom stel ik de vraag ook hier, bij de experts. :rolleyes:
 
De bedoeling van het forum is hulp aanleveren en helpen als iemand vast zit, niet een macro als deze van 0 af aan opstellen.

Specifiek zal je op zoek moeten gaan naar hoe je de overgang van een zondag naar een maandag kan "scripten" in VBA. Hoe ga je dat testen? Wat moet er gebeuren zodat je bij een maandag uitkomt? Enz.

Ik begrijp dat je de layout niet kan wijzigen maar het gevolg is wel dat de macro's een stuk moeilijker worden.

Wigi
 
De bedoeling van het forum is hulp aanleveren en helpen als iemand vast zit, niet een macro als deze van 0 af aan opstellen.

Specifiek zal je op zoek moeten gaan naar hoe je de overgang van een zondag naar een maandag kan "scripten" in VBA. Hoe ga je dat testen? Wat moet er gebeuren zodat je bij een maandag uitkomt? Enz.

Ik begrijp dat je de layout niet kan wijzigen maar het gevolg is wel dat de macro's een stuk moeilijker worden.

Wigi

nou..en ik zit dus vast. het forum is toch geen plaats om te discussieren of je een vraag wel of niet mag stellen?
 
Natuurlijk mag je die vraag stellen. :thumb:

Ik wil enkel maar aangeven dat zonder veel input van jou de vraag niet zo snel opgelost zal zijn.
 
Hallo,

Ik heb je topic gelezen en ik krijg er ook geen goed grip op. Wel heb ik een code gevonden die voor je alle N's optelt. Misschien dat dit een aanzetje is tot het eindresultaat.

Met vr gr
Jack
Code:
Sub Schuinerand1_Klikken()
  Application.ScreenUpdating = False

  [F50].Value = 0
    For i = 4 To 22 Step 3
      With [A1].CurrentRegion
        .AutoFilter i, "N"
        [F50].Value = [F50].Value + WorksheetFunction.Subtotal(103, Columns(i)) - 1
        .AutoFilter
      End With
    Next
    
  Application.ScreenUpdating = True
End Sub
 
Hallo,

Ik heb je topic gelezen en ik krijg er ook geen goed grip op. Wel heb ik een code gevonden die voor je alle N's optelt. Misschien dat dit een aanzetje is tot het eindresultaat.

Met vr gr
Jack
Code:
Sub Schuinerand1_Klikken()
  Application.ScreenUpdating = False

  [F50].Value = 0
    For i = 4 To 22 Step 3
      With [A1].CurrentRegion
        .AutoFilter i, "N"
        [F50].Value = [F50].Value + WorksheetFunction.Subtotal(103, Columns(i)) - 1
        .AutoFilter
      End With
    Next
    
  Application.ScreenUpdating = True
End Sub

bedankt voor het meedenken Jack. ik kijk of ik hier wat mee kan maar denk van niet. Alle N `s tellen kan met een simpele formule. :thumb:
 
Cor

Rek dit rooster uit, maak het in de lengte (3 kolommen met elk 17 maal 7 maal 3 rijen), ipv. 14 maal 3 rijen met elk 7 maal 3 kolommen. A la limite, organiseer je het in de breedte (in Excel 2003 past dit net niet, Excel 2007 makkelijk wel).

Moraal van het verhaal: stap af van deze layout, of je maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Waar zien we jouw VBA-code overigens? Wat heb je zelf al geprobeerd?

Wigi

Wigi ik ga jouw advies volgen, ik maak een extra blad (layout is heilig) waarin ik alles achter elkaar zet en zie dan verder.
bedankt voor de aanwijzing. :thumb:
 
Wigi ik ga jouw advies volgen, ik maak een extra blad (layout is heilig) waarin ik alles achter elkaar zet en zie dan verder.
bedankt voor de aanwijzing. :thumb:

Dat lijkt mij het makkelijkste, in ieder geval makkelijker dan die "slang" programmeren. Het is een duidelijke oplossing, zowel voor jou in de toekomst als wanneer een collega dit moet overnemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan