msgbox wanneer naam niet in lijst voorkomt

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheoRad

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2012
Berichten
6
Hallo, ik ben nog een beginner macro's/vba.
ik heb de volgende vraag:
Ik heb een databse gemaakt voor mijn reparatie werkplaats. Wanneer ik wil zoeken of een modelnaam al eerder in reparatie geweest is, toets ik via een zoekformulier een deel van de modelnaam in, druk op de knop "zoek", en wanneer er een match is wordt het betreffende record weergegeven. dit werkt goed. wanneer de modelnaam echter niet bekend is wil ik een bericht krijgen.
ik heb al op internet gezocht maar kan nog niets passend vinden.
wie kan mij verder helpen?
 

Bijlagen

  • voorbeeld.docx
    52,5 KB · Weergaven: 31
Zal je misschien het Access bestand kunnen/willen posten? Dan is het voor ons misschien een stuk duidelijker en gemakkelijker om aanwijzingen te geven.
 
de database is te groot, ongeveer 2,2Mb. Ik gebruik Access 2010
wanneer ik hem via winrar inpak is hij uiteindelijk nog 126Kb.
heb jij nog een ander idee om het bestand onder de 100Kb te krijgen?
 
Met Winrar kun je hem opsplitsen in blokken van 100 kb; dan heb je nog maar twee bestandjes die je makkelijk kunt uploaden.
 
Octafish, bedankt. ik wist niet dat spiltsen kon.
zie bijlage voor de 2 bestanden.
 

Bijlagen

  • Reparatie database test - kopie 11.part01.rar
    78,1 KB · Weergaven: 12
  • Reparatie database test - kopie 11.part02.rar
    46,1 KB · Weergaven: 13
En nu nog even vertellen om welk formulier het gaat; de db is een beetje een zoekplaatje :)
 
frmReparatie zoeken en frmZoek via modelnaam.
in de macro bij de zoek knop van het formulier Zoek via modelnaam wil ik graag een melding krijgen wanneer de modelnaam, of een deel er van, niet gevonden wordt, of wanneer bij gebruik van de knop "volgende" geen nieuw item gevonden wordt.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
alvast bedankt voor de moeite.
 
Ik word behoorlijk moe als ik naar al die macro's kijk, en ik ben niet graag moe :) Dus een andere oplossing, die volgens mij ook veel klantvriendelijker is. En als ik je db zo bekijk, dan krijg ik het gevoel dat je dat aspect een beetje uit het oog aan het verliezen bent.... Neem alleen al de formulieren [frmReparatie], [frmReparatie in behandeling], [frmReparatie inboeken] en [frmReparatie uitboeken] die ongeveer identiek zijn... Dat is toch niet meer beheersbaar? Waarom niet één formulier voor de verschillende activiteiten?
In het zoekformulier [frmReparatie zoeken] (ook overbodig in mijn optiek...) heb ik keuzelijsten gemaakt waarmee je 100% foutloos kunt zoeken. Dus dan heb je ook geen msgbox meer nodig. En dàt vind ik dus gebruikersvriendelijk :)
 

Bijlagen

  • Reparatie database test.rar
    110,6 KB · Weergaven: 25
Beste OctaFish, ik snap dat jij al die formulieren overbodig vind, maar als beginnend gebruiker van access is het voor mij overzichtelijker.
van het ene formulier kom ik via een knop in het andere formulier.
ik ga nog wel proberen om het een en ander te vereenvoudigen, maar dat zal voor mij de nodige tijd kosten.

bedankt voor jou oplossing, maar het is niet helemaal wat ik zoek.
meerdere klanten kunnen hetzelfde model ter reparatie aanbieden, dus kunnen meerdere records dezelfde modelnaam hebben.Hoe kies ik dan de juiste? Of zie ik iets over het hoofd?
 
Juist als beginnende gebruiker lijkt het mij verstandig om de technieken vanaf het begin goed aan te leren; daar heb je niet alleen nu gelijk profijt van, je hoeft later ook geen foute werkwijze af te leren. Bovendien spaart het veel tijd uit aan aanpassen van de db. Databases maken is zowiezo niet iets dat je al doende leert; zonder goed overdacht basisplan krijg je nooit een goede db. Ik krijg de indruk dat je eerst bent gaan bouwen, en daarna pas goed gaan nadenken...
Ik heb niet meer dan een aanzetje gegegeven voor een simpele manier van zoeken op het reparatieformulier. Wat jij wilt zou ik via een rapport doen.
 
Je hebt helemaal gelijk, wat het 1e deel van jou antwoord betreft.
maar om een, voor mij, goed werkende db te krijgen, is kennis van VBA of SQL nodig. ( denk ik)
en daar ben ik nu mee bezig om mij dat eigen te maken, maar dat kost de nodige tijd.

ik hoop dat ik, wanneer ik ergens mee vastloop, een beroep op dit forum mag doen, om mij weer verder te helpen.
ik denk dat ik redelijk goed weet wat en hoe ik de db wil hebben, maar de uitvoering is toch lastig.

alvast bedankt voor je goede hulp en advies.
 
Een forum waar je geen vragen mag stellen zou niet zo'n best forum zijn :)
Je zult waarschijnlijk wel weten hoe je de db wilt hebben (vastleggen van de uitgangspunten), maar ik vermoed dat de vertaalslag naar de praktische oplossing nog een beetje lastig is. Zo raad ik je echt aan om de hoeveelheid formulieren terug te brengen naar het minimum; formulieren die in beginsel op dezelfde gegevensbron draaien, maar die je voor verschillende gebruiksdoelen wilt toepassen, kun je namelijk makkelijk instellen met knoppen op een hoofdformulier. Als je dus formulieren hebt voor het invoeren van meldingen, raadplegen van meldingen etc en die hebben in beginsel dezelfde gegevensbron (tabel Meldingen) dan kun je met één formulier volstaan, dat je vanuit een hoofdformulier opent met een aantal knoppen, waarbij je de bewerkingsmodus van het formulier dan instelt via die knoppen. Zo houd je de database veel overzichtelijker en beter onderhoudbaar.

Het uitgangspunt (ik wil verschillende formulieren voor invoeren - muteren - raadplegen) kun je dus vertalen naar meerdere formulieren, zoals jij hebt gedaan, maar je kunt het ook vertalen naar één formulier dat op verschillende manieren wordt aangestuurd. In het eerste geval is de oplossing is er een van een beginner, de tweede is van een ontwerper :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan