Multimedia systeem rond de €600

Status
Niet open voor verdere reacties.

Easy

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2004
Berichten
168
Goedendag Allen,

Sinds het moederbord en geheugen in mijn PC uit 2008 is ben ik van plan om de boel een flinke "upgrade" te geven.

Huidig systeem:
Antec P182
GIGABYTE EP45-DS3R
Intel Core 2 Quad Q9650
4x 2GB Corsair CM2X2048-6400C5DHX
CLUB3D HD5850 CGAX-58524IDP
Samsung 840 Evo 250GB
2x Western Digital Caviar Blue,7200RPM, SATA II, 16MB, 640GB in raid
Windows 8.1
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer
Intel netwerk kaartje (Dit omdat in het begin er problemen waren met de onboard netwerk chip (driver) betreffende snelheid)

Wat ga ik doen met het nieuwe systeem
Films/series kijken en af en toe een game spelen. Wil dus graag een stil systeem

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €600

Spullen die ik over wil zetten
Voeding: Cooler Master Real Power M620,Retail, 620Watt
Videokaart: CLUB3D HD5850 CGAX-58524IDP
Geluidskaart: Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer
SSD: Samsung 840 Evo 250GB
Besturingssysteem: Windows 8.1

Idee:
Intel Core i5 4670K Boxed
Asus Z87-A
Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
Fractal Design Define R4 Titanium Grey
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX

Dit komt neer op zo'n € 592 besteld en geleverd door Azerty
Eventueel nog assemblage kosten (€20) voor het monteren en testen van het geheugen, processor en koeler.

Wat vinden jullie hier van en hebben jullie misschien nog andere opties of ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Voor je eisen kun je toe met een goedkopere processor. Je huidige raidopstelling is 35% sneller dan je enkele nieuwe schijf. Het moederbord is veel te uitgebreid voor wat je nodig hebt.

Je kunt dus nog flink besparen. Je kunt eigenlijk niet overclocken met een big shuriken dus de high-end "K" processoren zijn niet binnen bereik. Hetzelfde geldt een beetje voor het moederbord. Dure overclock componenten, die je niet kunt benutten
 
Ok duidelijk :), nog tips voor een moederbord en processor? Intel Core i5 4670 of de 'maar' 2 tientjes goedkopere Intel Core i5 4570?

Wat betreft de HDD had ik wel zo'n vermoeden. Misschien dan maar overzetten of gewoon 2 nieuwe van 1TB kopen en in raid zetten.

1 vereiste aansluiting op het moederbord is wel een optische. Dit omdat ik mijn Sony 7.1 draadloze koptelefoon hier op aansluit en deze aansluiting helaas niet aanwezig is op de losse geluidskaart.
Heb mijn luidsprekers op dit moment op de geluidskaart aangesloten.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal goed uit, je kan dit nieuwe systeem natuurlijk wel gaan uitkleden (goedkoper maken) maar moet toch ook weer 5 jaar meekunnen.

Neem aan dat de DVD speler/brander ook over gaat en wat voor scherm hangt er aan het systeem ?
 
Ja DVD brander gaat ook over en het scherm is een Asus VK266H 25,5" uit 2009

Het is inderdaad ook de bedoeling dat het systeem zeker een jaar of 5 mee gaat.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt niet beiden doen. Het is stil of snel. Maar high-end componenten in een systeem gooien die je nooit kunt gebruiken alleen omdat dat leuk klinkt is gewoon weggegooid geld.

Lager geclockte componenten gaan net zo goed 5 jaar mee. En gezien de videokaart die meegaat durf ik zelfs gerust te stellen dat een higher end i3 ook nog gaat voldoen. Moederborden met een optische out heb je al voor 47 euro.
 
De huidige videokaart gaat mee omdat een snelle nieuwe op dit moment niet in mijn budget past.
Om toch gebruikt te kunnen maken van het eventueel overklokken lijkt het mij dus handig om een andere koeler te nemen. Of heb ik het dan mis?
Volgens mij kom je er niet onderuit dat je bij een PC die belast wordt luchtverplaatsing hoort.
 
Dat valt wel mee hoor. Je moet alleen meenemen dat overclocken de belasting niet lineair doet toenemen. Dwz 10% overclocken is niet 10% meer geluid, maar vaak veel meer.

De big shuriken is onhoorbaar op 30cm afstand, maar kan heel slecht tegen verhoogde belasting. In zo'n geval is de coolermaster 412S een beter compromis.
 
Na wat tests op hardware.info gelezen te hebben kwam ik tot dezelfde conclusie.
Ben van plan om toch maar voor gelijk een redelijk goed systeem te gaan.
Ik weet uit ervaring dat ik later spijt krijg als ik nu met minder genoegen neem.

Na deze tests gelezen te hebben heb ik onderstaande nieuwe opzet gemaakt:

Fractal Design Define R4
Gigabyte Z87-D3HP
Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz
Cooler Master Hyper 412S
Kingston HyperX Genesis 2x 4GB
Seagate Barracuda ST1000DM003 1TB x 2
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan