Mybook bestanden redden

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Hallo,

Ik zit hier met een niet meer werkende Western Digital mybook die niet meer op het netwerk wil en ook niet meer te benaderen is.
Ik heb de HD eruit gehaald en wilde die met een Sata naar USB connector aansluiten op mijn PC om de data van de HD te redden.
Echter zit windows de schijf niet in de verkenner, wel via configuratiescherm en dan systeembeheer en dan computerbeheer en dan naar schijfbeheer.
Ik vermoed dat het dmv linux oid is geformateerd?

Nu heb ik wel een Ubuntu Live CD waarmee ik kan opstarten maar mijn vraag is dan of ik met Ubuntu dan de bestanden naar mijn (windows) HD kan kopieren.
Ik ken Ubuntu verder niet.:eek:
 
:) Zelf heb ik ook Western Digitaal HD 2TB My Book hetzelfde probleem had ik net zoals jij :( maar een vriend van mij heeft absoluut alle mijn bestanden gered via software ''KNOPPIX'' ( Gratis is ! ! ) met die kan je zeer makkelijk dus alles dat je niet op normale manier kan, terug dus van je WD My Book reden en zeer veel meer en mee nog :thumb:

Mocht je zelf niet handig in dat soort zaken zijn, laat maar iemand wie ervaren mee is dat doen, software moet je alleen maar op schijf branden en klaar is kees, gewoon booten via die schijf, de rest.... volg maar gewoon scherm ...

P.S. Ik gebruik W7 ul. maar dat is dus voor en van Linux toch :D
 
Laatst bewerkt:
Als je ook wilt vertellen welke (van de honderden) download ik moet hebben kan ik eens gaan proberen met knoppix
 
Op DVD schijf branden ( dat is ISO ! ! ) en klaar is kees PC herstarten jouw WD My Book aansluiten, en via die DVD booten ...

P.S. Net zoals ik zei, mocht je niet lukken laat maar die aan deskundige doen ....:confused:
 
Laatst bewerkt:
Oké, ga het proberen, ben nu aan downloaden(gaat 5 uurtjes duren?) en dan ff de iso branden en booten vanaf de DVD.

Krijg je dan ook een verkenner achtig iets zodat je de bestanden kan selecteren en kan aangeven waarheen ze moeten?
Of moet het allemaal via opdrachten? :eek:
 
Als het je lukt om op de juiste manier te branden, heb je er verder geen problemen meer mee. Als je boot functie op de juiste volgorde in je bios ingesteld is, dan zal booten gelijk ook lukken. Net zoals je bezig bent met windows installeren zal je zien dat, zodra booten gelukt is, je een zeer duidelijke menu krijgt waar je keuzes zal kunnen maken welke handelingen je verrichten wil ( bestanden van je WD My Book terug kan je zeer duidelijk zien enz... ) Volg maar gewoon het scherm en de keuzes zijn niet zo moeilijk te maken ....afhankelijk wat je wil klik je de keuze aan.
 
Thanks, voor de heldere uitleg. Klinkt inderdaad simpel.:thumb:
Is het dan wel een "ive" dvd dus ik hoef niets "naast" windows te installeren?

Ps. nog..30 minuten te gaan met downloaden, wat gaat dat traag:rolleyes:
 
:) Nee je hoeft niets te installeren, via die Knoppix menu kan je alles op je WD MyBook zien wat je wil, en verplaatsen waarnaar toe je zelf dat wil ...;):thumb:

P.S. I.v.m. jouw download snelheid dat weet ik helaas niets, dat is wel ook afhankelijk van je systeem en ook van hoeveel je activiteiten op dit moment in je PC hebt.Je lijkt me beetje onzeker weet je zeker dat je zelf wil dat alles doen ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Knoppix nu draaien en de " bewuste" HD dmv een Sata naar USB converter aangesloten op de PC.
Als ik dan in Knoppix kijk bij My Computer zie ik daar 4 iccoontjes staanmet een bauwe 1 erbij en er staat ook RAID-1 Array bij.
Als ik er dan op klik komt er een popup om een applicatie te kiezen waarmee te openen. Wat moet ik kiezen om de bestanden op de schijf uit te lezen?
Of moet ik het anders doen?
 
:( Als je jouw MyBook goed aangesloten hebt ( die moet wel tijdens booten ook aangesloten zijn ! ), en als die nog werkend en niet beschadigd is, moeten het wel in orde komen ...
Ik heb je nog verteld dat mijn vriend alles voor mij heeft gedaan. Ik was alleen maar toeschouwer en heb alles bekeken, maar met mijn eigen woorden kan ik je niet precies vertellen stap-voor-stap wat je en hoe je het gehele proces moet doen :confused: heb ik wel voor je gevonden . Een handige Engl. handleiding ( Google vertaald naar NL ! ) die zal je moeten helpen .
Nog kan ik je vertellen dat bij sommigen systemen duurt het zo'n 10-15 min todat Knoppix MyBook en alle bestanden op MyBook herkend....

KLIK -->> http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=nl&a=http://www.shockfamily.net/cedric/knoppix/
 
Laatst bewerkt:
Nou dat wil niet lukken hoor.
Gedaan zoals je zei met opstarten enzo. Maar ik zie nog steeds in knoppix alleen maar bij MyComputer die 4 iccoontjes staan met een bauwe 1 erbij met de tekst RAID-1 Array.
Op de site die je aangaf gaan ze al vanuit dat je de bestanden kan zien en dat is in mijn geval niet zo.

Ik heb in Knoppix de tool GParted gestart en die ziet de HD wel en geeft aan dat er 4 partities op staan.

unallocated => unallocated 2.49 MiB
/dev/sdb1 => ext3 => 1.87GiB
/dev/sdb2 => Linux-swap 250.79MiB
/dev/sdb3 => ext3 964.84 MiB
/dev/sdb4 => xfs 1.82 TiB
unallocated => unallocated 2.49 MiB

Kan ik daar dan verder nog wat mee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dat gelezen: Wat als het niet meteen lukt?
Maar daar kan ik eigenlijk niet zo veel mee. Zij er geen concrete stappen die ik kan/moet ondernemen?
 
ik zou niet weten waarom je niet hetzelfde kan doen met Ubuntu.
Niet geschoten is altijd mis: start de computer eens op met de live-cd van Ubuntu, sluit de mybook HD aan op de PC --> en kijk of je die mybook bestanden kunt vinden - en kopieren.
 
Ik had al eens met ubuntu geprobeerd maar ik weet niet goed welk programma ik binnen ubuntu moet gebruiken als bestandsverkenner.

Maar wat kan ik hiermee?

unallocated => unallocated 2.49 MiB
/dev/sdb1 => ext3 => 1.87GiB
/dev/sdb2 => Linux-swap 250.79MiB
/dev/sdb3 => ext3 964.84 MiB
/dev/sdb4 => xfs 1.82 TiB
unallocated => unallocated 2.49 MiB
 
Laatst bewerkt:
als ik me niet vergis, is 'nautilus' de bestands verkenner in ubuntu.
staat de filemanager in Ubuntu niet in het linker paneel (3e icoontje)?
 
In Ubuntu zie ik bij my computer een icoon staan met Array. Ik vermoed dus dat dat de disk is die ik nu aangesloten heb met een sata naar usb connector.
Ik kan het niet openen want als ik erop klik geeft ie aan: Unable to mount location.
Als ik er op rechtsklik en kies; open with other application dan krijg ik een hele lijst met keuzes. Als ik dan kies het te openen met File Browser geeft die ook aan: Could not display Array drive.

Als ik met het progje in Ubuntu genaamd Disk Utillity kijk zie ik daar aan de linkerkant van het venster onder USB Peripheral Devices de 2 TB HD staan!! :)
Aan de rechterkant staan de partities van de schijf ook afgebeeld.
Nu zijn daar de opties Format drive, Edit partition<format folume etc. maar dat wil ik dus niet. Ik kan ook kiezen voor go to Array en als ik daar ben kan ik weer kiezen voor START RAID ARRAY. Als ik dat doe krijg ik de melding:
Not enough components available to start the RAID Array.:confused:

Ik wil de Data overzetten naar een lokatie op de PC omdat de MyBook waar deze schijf in zat stuk is.:mad:


Hoe kan ik nu verder?
 
Zie je daar niet de mogelijkheid: "Mount volume"?
Als dat lukt, kun je e.e.a. overzetten...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan