• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nachturen uitrekenen in EXCEL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lschot

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2010
Berichten
47
voor mijn werk wil ik mijn gewerkte uren bijhouden, maar ook automatisch de nachturen uitrekenen.
Met behulp van het internet ben ik al aardig ver, de uren worden netjes opgeteld, en ook het totaal aantal gewerkte uren.
alleen het laatste stukje lukt me nog niet.
hier moeten nachturen worden berekend, dat zijn uren tussen 18:00 en 06:00 uur.
Door de gebruikte formule in cel d1 + d2 in het voorbeeld klopt mijn totaal nachturen niet.
Wie wil hier eens naar kijken, en mij vertellen waar de fout zit?
Alle uren die ik ingevuld heb zijn fictief, dus is de oplossing niet alleen cel d1 + d2 aanpassen.
Bedankt en succes
 

Bijlagen

  • Urenprobleem.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 379
Beste Lschot ;)

Zie bestandje hoe je rekent met uren.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • uren optellen.xls
    18 KB · Weergaven: 682
Voor het aantal uren in C1:
Code:
=(B1<A1)+B1-A1
Voor het aantal nachturen van D1:
Edit: formule voor de nachturen wat aangepast/completer gemaakt.
Code:
=ALS(B1>A1;MIN(B1;0,25)-MIN(A1;0,25)+MAX(B1;0,75)-MAX(A1;0,75);MIN(B1;0,25)-MAX(A1;0,75)+MAX(B1;0,75)+0,5-MIN(A1;0,25))
Let wel, dat deze formules alleen opgaan als iemand geen 24 uur of meer aaneen werkt.

Formules kan je doortrekken naar beneden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, dit werkt helemaal.
Alleen nog 1 probleempje wat ik nu zie.
Als ik een dag niet werk, blijft er bij de begin en eindtijd 0 of 0:00 staan, volgens deze formule heb ik dan 12 nachturen gewerkt, is het ook mogenlijk dat als ik voor de begintijd en de eindtijd niets invul dat er 0 komt te staan bij de nachturen?
In het excelbestandje heb ik dit aangepast voor de duidelijkheid.
Bedankt allen
 

Bijlagen

  • Urenprobleem.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 208
Laatst bewerkt:
Met behulp van een vriend heb ik ook mijn laatste vraag opgelost (denk ik).
In de bijlage de oplossing, blijkt het te werken, zal ik volgende week de vraag als opgelost neerzetten.
Eerst er even mee werken voor de zekerheid.

De formule is nu:
=ALS(C1=0;"geen";ALS(A1=0&B1=0;"geen";ALS(B1>A1;MIN(B1;0,25)-MIN(A1;0,25)+MAX(B1;0,75)-MAX(A1;0,75);MIN(B1;0,25)-MAX(A1;0,75)+MAX(B1;0,75)+0,5-MIN(A1;0,25))))
Hierbij kan ik natuurlijk nog het woord "geen" veranderen in het cijfers.
 

Bijlagen

  • Urenprobleem.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 380
hmmm, dit gedeelte:
Code:
ALS(A1=0&B1=0
zou ik zo schrijven:
Code:
ALS(EN(A1=0;B1=0)
Edit: zit nog ff te kijken, en dat gedeelte kan er helemaal uit, want als A1 en B1 0 zijn, in C1 ook 0. Dus de formule wordt dan:
Code:
=ALS(C1=0;"geen";ALS(B1>A1;MIN(B1;0,25)-MIN(A1;0,25)+MAX(B1;0,75)-MAX(A1;0,75);MIN(B1;0,25)-MAX(A1;0,75)+MAX(B1;0,75)+0,5-MIN(A1;0,25)))
 
Laatst bewerkt:
Nachturen

Hallo,

Hoe verander ik de formule als ik de uren tussen 20:00 en 07:00uur wil hebben.

Gr Theo
 
In excel is 1 dag gelijk aan (de waarde) 1.
In mijn formule staat 0,25 voor 6 uur, 6 uur is namelijk 6/24-ste van 1 dag, oftewel 0,25 ste dag. 0,75 staat voor 18 uur (18/24-ste).

Waar 0,25 staat zet jij dan 7/24 (voor 7:00) en waar 0,75 staat zet jij dan 20/24 (20:00 uur).

Je kunt natuurlijk ook de 0,25 en 0,75 veranderen in een verwijzing naar cellen, en in die cellen 7:00 en 20:00 zetten.
 
bedankt paul,
Ik was al bezig om uit te vinden hoe die formule van jou werkt, en dit was eigenlijk het grootste probleem dat ik ermee had.
Het werkt overigens perfect!, Bedankt
 
Nachturen

Paul,

Sorry dat ik zo laat reageerde, maar alsnog bedankt voor de goede uitleg.

Groeten Theo
 
bedankt allen,
Met jullie hulp heb ik nu een voor mij werkbaar bestand om mijn uren goed bij te kunnen houden.
Nu gauw een (basis)boek kopen over excel zodat ik er meer van ga leren en hopelijk ook anderen kan helpen op dit forum.
 
spreadsheet

Hallo,

Ik zat te googlen en kwam bij jouw formules terecht, die ik ook aan het zoeken was. Ik ben hier ontzettend blij mee. Je hebt voor mij een hoop werk hiermee uit handen gehaald.

Nu loop ik nog tegen het volgende probleem aan;

stel dat de begintijd 20:00 uur is tot bijvoorbeeld eindtijd 5:00. Dan moeten de nachturen totaal 7:00 zijn. Nu telt hij de uren voor 22:00 ook mee, zie jij een mogelijkheid om deze uren er uit te halen.

Ik hoop dat je mij hiermee kunt helpen.

mvg,
veronica

mijn email: v.vankampen@concepts.nl
 
ik stuur je mijn eigen bestand via de mail, en wacht je reactie af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan