Nas maken van pc met fedora

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikkeenjij36

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
81
Hallo zoals de titel al zegt wil ik van mijn pc een nas server maken omdat ik de pc te weinig gebruik.
De rest doe ik allemaal via laptop's.
Ik heb al verschillend malen freenas geprobeerd erop te zetten maar die blijft hangen na dat die de boot file heeft gevonden daarna krijg ik een _ met daarboven een draaiend iets.
Is dit normaal en hoe lang kan dit duren dan?
Ik heb het programma op een dvd gebrand en daar start ie dus ook mee op maar ik kom er dus niet verder mee.
Nu zitten er in de pc 3 schijven 1x60Gb ssd,daar wil ik het systeem op zetten en 2x1Tb hdd's daar moet de datat op komen en dat ga ik later uit breiden met 3x2Tb hdd's die nu nog in een synology nas zitten maar die heeft te weinig power dus vandaar dat ik er zelf een wil bouwen/maken.
Voeding is een 520 watt cpu is een amd 4qore dus is ook snel genoeg lijkt mij,allemaal gebaseerd op amd64 systeem.
Wie kan mj hiermee op weg helpen?
 
Maar wat wil je nu precies weten? Wil je hulp met freenas of wil je weten wat de alternatieven zijn? In principe is het redelijk eenvoudig om een server in te richten die voldoet aan deze eisen. Effectief heb cifs en een dlna server nodig en 80% van wat je wil met een NAS is al afgedekt.
 
Ik wil dus gewoon mijn pc een nas laten worden,ik heb de syno maar is niet sterk/snel genoeg naar mijn zin.
En ja een alternatief voor freenas zou fijn zijn want dat werkt op een of andere manier niet op mijn pc,ik wil dan later de 3 hdd's uit de syno naar mijn pc/nas overzetten.

eddit:eek:ok freebsd geprobeerd maar hij blijft hangen na te zeggen building boot...
Found boot loader
daarna _ met draaiend streepje erboven.
Doe ik iets fout met branden of booten of...
Het is hetzelfde als meet freenas lijkt wel of er niet geboot wordt vanaf de dvd speler.
 
Laatst bewerkt:
een ssd is voor niets nodig bij het gebruik van free nas enzo je kan beter gwn een oude hdd nemen maar ik heb vroeger ook veel geprobeerd met freenas enzovoort maar ben dan ten einde raad er gwn w7 op gaan zetten en werkt echt perfect voor mij.

de snelheden zijn echt stukken beter 100 mb /s ipv 10 met free nas volgens mij kan hij niet overweg met gigabit internet.
geen gesukkel met gebruikers gewoon schijf delen en dan op een andere pc benaderen via netwerk gwn pass van de pc geven.
je kan er ook andere software opzetten bv torrent ik hebruik nu torrent remote zodat ik nooit de pc moet benaderen en als dat wel nodig is gebruik ik TeamViewer.
op de pc staat ook een programma die hem in slaapstand laat gaan op een bepaald uur en terug laat opstarten sochtens bv .
je kan ook remote on lan gebruiken om hem te laten opstarten vanop afstand.
de pc is alleen aangesloten op stroom en netwerk dus ergens in een hoek in de garage
voor mij is dit veel beter dan freenas en dergelijke software.
de grootste verbetering is voor mij dat ik altijd de hdd s eruit kan hallen en in een andere pc stoppen want bij free nas kan dit niet omdat ze anders zijn geformateert waardoor je alles kwijt bent bij een probleem.

ik hoop dat je er iets aan hebt
mvg groentje1
 
Je noemt fedora in je titel. fedora is linux en niet BSD. Linux is een stuk eenvoudiger om mee te werken. nadeel van windows 7 is gewoonweg dat het veel meer stroom vraagt dan een goed opgezette linux distributie, maar in essentie werkt het wel.

overigens draait synology ook linux. De leercurve kan wel wat moeilijker zijn, maar persoonlijk was ik er na een weekje wel aan gewend.
 
Ok maar de bedoeling is er echte een nas van te ma kan maken zodat ik ook sickbeard en sabnzb kan gebruiken en dan de syno wegdoen.
Daarna pc downgraden dus zonder videokaart enz en dan op zolder zetten
De syno wordt overbelast met unrar en par enz
Of jullie moeten mij op een ander idee brengen zodat dat kan, budget om wat anders te kopen is er niet maar met 8 tb hoop ik dat ik genoeg heb.
 
Wat je eigenlijk wil is een server. Een NAS (network attached storage - netwerk opslag) is origineel opslag zonder het extra vermogen van een volledige server. Later zijn de NAS fabrikanten daar weer langzaam functionaliteit aan toe gaan voegen, omdat er geen x86 chips bestonden die goedkoop genoeg waren voor een low-power server.

Echter met mobiele telefoons en tablets die allemaal dit soort chips gebruiken vervaagt die grens erg snel. NAS fabrikanten begrijpen dat ook en daarom bieden ze nu steeds meer functionaliteit.

Wat jij wil is een "headless" server die je van afstand kunt bedienen met bijvoorbeeld een web interface of SSH. Dit kan allemaal prima met een gewone linux distributie. In jouw geval zou ik kijken naar "linux MINT" (makkelijker voor beginner) of Debian (lichter, meer "Server klaar"). Bij je synology zit de complexiteit verstopt achter een mooie web interface. Als je het zelf in wil stellen op een server zul je je even erin moeten verdiepen.

Installeren van dingen als sickbeard en sabnzb is niet moeilijker dan naar de terminal gaan en het volgende typen:

sudo apt-get update
sudo apt-get install sickbeard sabnzb apache2 php5 samba

En dan eventueel de config aanpassen naar je smaak. Beide hebben een (remote) webinterface die je aan kan zetten om ze verder te configureren.
 
Beste wampier intussen is het allemaal gelukt en draait de server prima met freenas,ik heb echter nog een klein probleem met sabnzb en sickbeard,namenlijk dat ze geen verbinding hebben met internet maar daar ga ik wel weer verder voor zoeken.
Het probleem werdt opgelost door mijn ssd los te koppelen van mijn mobo en daarna geen problemen met instaleren

Toch bedankt voor de hulp
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan