Niet aanwezig lan adapter en niet werkend draadloze adapter

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorritv

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Berichten
7
Hallo,

Ik heb een tweevoudig probleem, die beide ervoor zorgen dat ik geen verbinding kan maken met het internet.

In de eerste plaats is er een probleem met mijn draadloos netwerkverbinding. Mijn draadloze adapter staat wel weergegeven in netwerkcentum/adapterinstelling wijzigen en is tevens ingeschakeld, maar er staat een rood kruis bij. Iets veroorzaakt dat er geen beschikbare verbindingen aanwezig zijn.
draadloos netwerk rood kruis.PNG
Ik maak gebruik van (64 bits) windows 7, op een asus K70IO laptop met een Qualcomm Atheros AR9285 netwerk adapter.

De volgende stappen heb ik (tevergeefs) al ondernomen:
  • Probleem vaststel optie in windows uitgevoerd. (geeft "Schakel de voorziening van Draadloos netwerkverkeer in" aan).
  • Computer/netwerkadapter uit- en ingeschakeld in zowel adapterinstellingen, fn-toets als aparaatbeheer
  • Mijn laptop op meerdere locaties naar een netwerk laten zoeken waar ik met een usb dongel wel verbinding mee kon maken
  • Installatie van netwerkkaart ongedaan laten maken, opnieuw laten installeren en hem geüpdate
  • Controleren of een virus of energiebeheer van mijn laptop dit probleem niet veroorzaakt
Daarnaast kan ik in adapterinstellingen en apparaatbeheer mijn netwerkadapter voor bekabelde verbinding niet terugvinden, ondanks ik dit nooit gebruik ben ik toch benieuwd of dit kan worden opgelost. Realtek PCIe GBE Family Controller is wat anders neem ik aan, correct me if I'm wrong.

Simpelweg een complete recovery van mijn laptop zal wonderen kunnen doen, maar deze optie wil ik vanwege veel software dat ik momenteel moet gebruiken het liefst uitsluiten. Ik gebruik op dit moment een usb adapter. Ik ben vooral benieuwd hoe ik de voorziening van het draadloze netwerkverkeer weer in kan schakelen:thumb:.

Met vriendelijke groet,

Jorrit
 

Bijlagen

  • draadloos netwerk rood kruis.PNG
    draadloos netwerk rood kruis.PNG
    7,3 KB · Weergaven: 91
a. Fn+F2 toetscombinatie levert op mijn K70IJ op dat er gemeld wordt: "Wireless LAN Off" resp. "Wireless LAN ON"
Bovendien is (zodra ingeschakeld) het lampje met wifi (meest linkse lampje naast de aan-uitknop) groen zodra wifi is ingeschakeld.
Je melding is ruim, maar bevat 0,0 hier over...
Dus we hebben heel wat meer info nodig / probeer eens wat uit.
Als er geen melding ontstaat bij die toetscombinatie, dan zou ik verwachten dat je de ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility opnieuw moet installeren en/of ASUS ATKOSD2 Utility en/of ATK Media Utility en/of ATK Generic Function Service Utility en/of ATK Hotkey Utility en/of ATKACPI Driver en/of Keyboard Device Filter Utility.
Graag in deze volgorde installeren en, na elke deel-installatie, kijken of Fn+F2 de melding weer genereert op je scherm, dat dan ook het lampje van de wifi aangaat/uitgaat en of wifi weer werkt zodra het lampje van de wifi aanstaat.
b. De Realtek PCI GBE Family Controller is wel degelijk de bedrade verbinding.
c. Speciale toetscombinaties die blijkbaar voor all K70xx modellen gelden:
Fn+F2 WLAN/Bluetooth schakelaar
Fn+F3 Toegang tot E-mail
Fn+F4 Toegang tot het Internet
Fn+F5 Helderheid lager
Fn+F6 Helderheid hoger
Fn+F7 LCD aan/uit
Fn+F8 LCD/CRT-scherm schakelaar
Fn+F9 TouchPad Lock
Fn+F10 Volume aan/stil
Fn+F11 Volume lager
Fn+F12 Volume hoger
Fn+Ins Numerieke KeyPad aan/uit
Fn+Del Scroll Lock aan/uit
Fn+Spatie Power 4Gear
Fn+C Splendid

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de specs van deze laptop is er een lan adaptor aanwezig.
1 x Microphone-in jack
1 x Headphone-out jack
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor
4 x USB 2.0 ports
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
fax/modem and 10/100/1000 BaseT
Integrated 802.11a/b/g/n or 802.11b/g

Het plaatje zegt ook niets over een driverprobleem/uitgeschakelde adapter.
Er is overduidelijk volgens het plaatje dat er geen verbinding is met het draadloze netwerk.
Je zal dan opnieuw moeten aanmelden op "een" netwerk.

Via LAN zou het in negen van de tien gevallen direct moeten werken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Tijs en Jackall voor jullie reacties,

Het klopt inderdaad dat ik niet duidelijk ben geweest over de functietoetsen van Asus. Ik ben alle installaties afgegaan, en er zijn heel wat mankementen opgelost, zoals die groene ledlampjes die al een tijd niks meer deden en het netwerksymbool in de utility tray dat op één symbool op slot bleef (mijn dank hiervoor is groot :D). De reden waarom ik hier niet dieper op in ben gegaan is dat ik aan mag nemen dat deze functietoetsen als een schakeling fungeren voor een handeling in Windows die ook extern kan worden uitgevoerd.

Desondanks ben ik wat gaan uitproberen. Ik krijg nu het 'wireless LAN on' symbool op het scherm:
Internetsymbool asus.PNG
en in de system tray nog steeds het volgende beeld:
voorbeeld system tray geen usb adapter (geen internet).PNG
In adapterinstellingen blijft mijn draadloos netwerkadapter een rood kruis geven en blijft de verbinding weg. Ik heb voor de zekerheid handmatig een netwerkprofiel naar mijn router toegevoegd, maar ook dit heeft niet geholpen

Jorrit
 
Laatst bewerkt:
Die toetscombinaties werken alleen op (het toetsenbord van) de laptop zelf, niet 'extern'. Worden afgevangen en behandeld door de hulpprogramma's die je ondertussen hebt ge(her-)installeerd.

a. Is het lampje waar ik het over had groen, zodat de wifi netwerkverbinding (officieel dan toch) zou moeten werken?
b. Indien ja op antwoord a.: Verwijder alle wifi netwerkprofielen die je hebt (in ieder geval het wifi netwerkprofiel dat hoort bij het wifi netwerk waar je mee wilt verbinden), verwijder de wifi adapter uit Apparaatbeheer (klik erop in Apparaatbeheer, gebruik de DEL toets, zet niet het vinkje dat ook de driver moet worden verwijderd), start de laptop opnieuw op en kijk (na herinstallatie van de driver, dat automatisch gebeurt) of je er dan wél een verbinding mee kan maken. [Natuurlijk moet het lampje van de wifi/bluetooth groen branden.]
c. Indien b. niet helpt: Reset de TCP/IP stack en herstart de laptop. Probeer het dan opnieuw.
Voor Windows 7 en Windows Vista
Om een opdrachtprompt te openen, klikt u op Start en typt u cmd in het vak Zoeken in programma's en bestanden.
Klik onder Programma's met de rechtermuisknop op het pictogram CMD.exe en klik vervolgens op Als administrator uitvoeren.
Als het dialoogvenster Gebruikersaccountbeheer wordt geopend, klikt u op Ja.
Voer de volgende opdracht bij de opdrachtprompt in en druk vervolgens op Enter:
netsh int ip reset resetlog.txt
netsh winsock reset
Start de computer opnieuw op.

Jammer dat de Helpmij chat niet meer bestaat, anders had ik met TeamViewer wel met je mee willen kijken wat er aan de hand is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Is de router of modem router al eens van de spanning geweest voor een reset?

Zo ja, je zou in veilige modus een herstelpunt, indien je systeemhersel gebruikt, terug kunnen zetten naar een datum van voor het probleem.
 
Ik heb nog twee toevoegingen gebaseerd op wat wat er op de Asus website staat:
a.
Please first install the Wireless Console Utility before this driver installation
Mogelijk levert mijn verhaal over apparaat verwijderen en herinstalleren dit op, anders de wifi driver software verwijderen via appwiz.cpl en daarna die driver-software opnieuw installeren.
b. De driver-software die wordt genoemd hebben alle 3 een verbindingsutility erbij. Mogelijk moet je dus de verbindingutility gebruiken om wifi verbindingen op jouw ingebouwde wifi adapter te beheren/toevoegen/etc., dus niet "de Windows manier".
c. Er zijn 3 drivers mogelijk vanaf de Asus website, en ze zijn allemaal oud.
Achterhaal de Hardware ID van de ingbouwde wifi adapter en meld die ons, dan kunnen we wellicht betere drivers vinden:
In Apparaatbeheer: Dubbelklik op de ingebouwde wifi adapter, ga naar tabblad Details, kies Hardware ID's uit het keuze menu en kopieer de bovenste teruggemelde Hardware ID naar het klembord en plak die in je volgende posting.
Bij Azurewave Wireless Lan Driver and Application hoort:
HardwareID=PCI\VEN_168C&DEV_002B
HardwareID2=PCI\VEN_168C&DEV_002A
HardwareID3=PCI\VEN_168C&DEV_0024
HardwareID4=PCI\VEN_168C&DEV_001C
Bij AW-NE771 Wireless Lan Driver and Application en AW-NE785 hoort (incl. SUBSYS varianten):
PCI\VEN_168C&DEV_001C
PCI\VEN_168C&DEV_002A
PCI\VEN_168C&DEV_0024
[De AW-NE785 Wireless Lan Driver and Application driver is dezelfde als de AW-NE771 driver (geen idee waarom beiden apart worden beschikbaar gesteld voor download).]
Zie dat alle drivers ong. hetzelfde ondersteunen, m.u.v. de PCI\VEN_168C&DEV_002B die alleen door de eerste driver wordt ondersteund.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als reactie op je eerste post Tijs, het lampje is groen, ook na een herinstallatie. TCP/IP reset hielp ook niet. Na beide gevallen heb ik mijn laptop opnieuw opgestart.

Lange Pier, router is niet het probleem, hij vindt namelijk geen enkele router (ook niet bij werk/anderen thuis). Herstelpunt maken in veilige modus was ook tevergeefs.

Jouw laatste reactie Tijs werd voor mij iets te ingewikkeld. Ik heb wel het volgende uit apparaatbeheer gehaald.
PCI\VEN_168C&DEV_002B&SUBSYS_10891A3B&REV_01
eigenschappen wifiadapter.PNG

En wat bedoel je precies met de software via appwiz verwijderen, en indien ik appwiz.cpl moet deleten, welke? :p
appwiz.jpg

Mijn laptop is ondertussen al een aantal jaren meegegaan, het kan natuurlijk ook zo zijn dat het probleem hardwarematig is. Ik heb mijn scherm even opengehaald om te controleren of er geen sprake is van kabelbreuk/losse componenten. Ik zal binnenkort even de weerstand opmeten met een DMM, om dit helemaal uit te sluiten. Ook heb ik een nieuwe maar wel dezelfde netwerkkaart erin gestoken (vraag niet hoe ik hieraan kom, ja die heb ik echt). Het leek toen even dat mijn netwerkadapter het weer deed, maar dit was vals alarm, want zodra ik de usb netwerkapdater eruit trok, was de connectie van mijn wifi adapter ook weg.
achterkant laptopscherm.jpg
rechts- en linksboven zitten de twee WLAN receivers (groen van kleur)

mvg
Jorrit
 
Laatst bewerkt:
Uh... Software verwijderen via [Windows-toets]+r -> appwiz.cpl
appwiz.cpl moet je zelf niet verwijderen, alleen software verwijderen die in appwiz.cpl wordt getoond...

Je Hardware ID komt overeen met de Azurewave Wireless Lan Driver and Application software op de website van Asus, maar (ook) met de AR9285 Atheros wifi netwerkchip.
Ik heb even de nieuwste driver voor je geupload, win7-10.0.0.328-whql.zip
Downloaden, uitpakken, Apparaatbeheer starten, rechtsklikken op de wifi adapter, kiezen voor Stuurprogramma bijwerken, aangeven dat de driver lokaal staat, bladeren naar de map waar je de driver had uitgepakt.

Tijs.
 
Dat appwiz.cpl commando moet ik onthouden ;) Die nieuwste driver heb ik al een keer geïnstalleerd/geüpdate (zie allereerste bericht). Ik heb even gecontroleerd en ik heb inderdaad versie 10.0.0.328.
 
Blijft voor mij het volgende scenario:
a. Deinstalleer alle Asus wifi software in appwiz.cpl, incl. de ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility software. Verwijder in Appraatbeheer de USB wifi module (zet niet het vinkje dat de je de driver wilt verwijderen). Haal de USB wifi module uit de laptop. Herstart daarna Windows.
b. Herinstalleer de ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility software. Herstart Windows.
c. Zet de wifi module aan via de Fn+F2 toetscombinatie. Kijk of met die ingebouwde wifi netwerkadapter wifi netwerken te zien zijn. Zo ja, probeer met een daarvan te verbinden.

Tijs.
 
Ja, ik heb nu de lijst van mijn wifi netwerken terug. Ik kan alleen geen connectie maken met de router :confused:

Jorrit

-edit- Ik kom hier morgen op terug, dan weet ik zeker dat het niet aan mijn router ligt.
 
Laatst bewerkt:
Let even goed op: Jackall citeerde, qua specificaties:
Integrated 802.11a/b/g/n or 802.11b/g

Dus als jouw wifi netwerk is ingesteld op (puur) 802.11n dan zou het kunnen zijn dat je geïntegreerde wifi adapter daar geen contact mee kan maken, indien die van het '802.11b/g-soort' is (zie specs), dus niet kan verbinden met 802.11n...
Ik zou toch maar eens gaan spelen in de router met de wifi instellingen, zoals vast kanaalnummer instellen (kanaal 11 of lager) en 802.11g only...

Tijs.
 
Ik heb mijn laptop meegenomen naar mijn werk, hier kon ik gewoon verbinding maken. Thuis is het nu ook gelukt, zonder dat ik gek genoeg iets aan de router had veranderd. Ik had de router wel een keer uit- en aangezet (dit keer kwam er ook bij het inlogscherm dat ik met de router verbinding kon maken door op de knop te drukken met hetvolgende symbool erbij weergegeven: )
routersymbool.gif
Ik denk dat truc van het herinstalleren van alle wireless software initieel de oplossing was voor mijn probleem.
De niet aanwezige lan adapter in adapterinstellingen heb ik ook meteen opgelost door 'Realtek PCIe GBE Family Controller' te verwijderen uit apparaatbeheer (zonder vinkje). Hier ging ik al vanuit, ik wilde alleen zeker weten dat 'Realtek PCIe GBE Family Controller' ook daadwerkelijk mijn lan adapter was.

Heel erg bedankt voor jullie hulp, en met name Tijs,

Jorrit
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat het opgelost is.

Graag nog even deze vraag de status opgelost geven, bijv. door te klikken op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.] of door te klikken op Zet status opgelost (o.i.d.) rechts onder de eerste posting van je in deze discussiedraad.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan