Nieuwe game pc (even nakijken)

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcarrelus

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2010
Berichten
52
Hallo iedereen,

ik ben van plan om deze zomer een nieuwe pc te kopen die vooral zou dienen voor te gamen (en uiteraard hard te werken :p). Ik heb al wat zitten opzoeken maar met al die verschillende onderdelen, merken en series zie je al snel niet meer het bos door de bomen. Ik heb zelf al even iets samengesteld op azerty:

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[477517]=1&product[394013]=1&product[7517]=1

Zouden jullie even willen nakijken of ik niets essentieel vergeten ben, en even kijken naar het moederbord, want daar begrijp ik het minst van.

Ik heb nog een vraagje: het systeem dat ik nu gepost heb ik qua prijs het absolute maximum. Zijn er manier om de prijs nog wat te drukken zonder al te veel prestatieverlies? Ik heb de AMD radeon HD 7870 gekozen omdat die zowat het dichtst bij de GTX 580 ligt. Met een systeem als dit kun je er toch wel weer een paar jaar tegenaan zeker? Ik sta op het punt om mijn studies informatica te beginnen en het is dus vanzelfsprekend dat deze pc zeer intensief zal gebruikt worden :d.

Marcarrelus
 
Een moederbord van 229 euro........ :shocked:
Mijn eerste reactie zonder de specs van het bord gezien te hebben luidt : een plankje van 100 euro of daaromtrent is ruimschoots voldoende.

Hm, die krengen voor 2011 zijn zo duur, veel goedkoper dan zo'n 170 euro lukt mij zo snel ook niet : http://nl.hardware.info/reviews/2610/16-intel-x79-socket-2011-moederborden-review

Tja en verder, leuke machine : voor je studie informatica (non-grafische studie) kun je met een pc van 10 jaar oud al ruimschoots uit de voeten, voor gaming en games in de (nabije) toekomst zit je idd. vast aan de wat nieuwere en dus duurdere hardware.

Wat prijzen betreft : als je maar goed genoeg gaat zoeken en links en rechts je onderdelen wegslobbert, dan kan je nog wel wat in prijs naar beneden. Nadeel is dan weer wel dat je zelf moet gaan assembleren en zodoende denk ik dat je voor je huidige configuratie met assemblage geen schokkende prijsdaling kunt bewerkstelligen. Hooguit geheugen van een tientje of wat minder en op de overige onderdelen links en rechts wat losse eurootjes beknibbelen, maar echt schokkend zal dat niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Zojuist heb ik ook een nieuwe pc gekocht en heb hiervoor ook informatie gevraagd op helpmij Thread: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/711249-2-x-7850-beter-als-1-x-7970.

Ik weet niet welke spellen je wilt gaan spelen met deze pc, maar ik denk dat de videokaart niet voldoende is om bijvoorbeeld op hoge kwaliteid battlefield 3 aan te kunnen. (zie de youtube link afkomstig uit mijn aangemaakte thread)

Moet mijn mening even bijstellen zie ik,

http://www.youtube.com/watch?v=7BeKb9M5zV0

Zie dat volgens deze info een cf7850 net wat beter is als een 7970.(stop op 9sec)
 
Voor de specificaties die je geeft:

LGA 2011 systeem is op geen enkele manier nodig
I7 is ook onnodig tenzij je verwacht veel VM's te draaien of veel te compileren.
Je gekozen koeler werkt niet op het gekozen systeem
16 gig mem is overkill tenzij je dus dingen gaat doen die hier gebruik van kunnen maken.

al met al kan er bijna 300 euro vanaf zonder dat game-performance wordt aangetast.
 
Het belangrijkste wat je wilt hebben is een gamepc als ik jouw post correct begrijp. Studie informatica heb je volgens mij geen zware PC voor nodig (?), dus onderstaande link bevat ook voornamelijk een gamepc:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...433238]=1&product[517496]=1&product[353613]=1

Zoals je ziet heb ik heel wat veranderd.
Jouw socket 2011 cpu heb ik vervangen met een 1155 i5 3570K, stuk goedkoper en voor een gamepc is dit helemaal top. Vanzelfsprekend een goedkoper maar prima moederbord erbij gedaan.
De videokaart, dat is een gtx670 geworden van ASUS, deze heeft prima koelprestaties en komt in de benchmarks naar voren als een van de beste kaarten op dit moment.

Als je echt nog geld wilt gaan besparen kun je het volgende overwegen:
- assemblage zelf uitvoeren
- kiezen voor een goedkopere grafische kaart; (van hoog naar laag) sapphire 7950 OC, amd 7950, sapphire 7870OC, of een gewone amd 7870, de laatste optie scheelt je zo'n 100 euro. Ligt er dus een beetje aan of je het waard vindt om in te boeten op kwaliteit om geld te besparen of andersom.
- hier en daar een iets andere component uitkiezen
 
@Viperr : ik ben op het 2 onderdelen niet met je eens. Marcarrelus vrqaagt expliciet om de komende paar jaar voorruit te kunnen. Niets is zo vergankelijk als pc hardware en ik kan je nu al garanderen dat een I7 in 2014 '' hopeloos' verouderd is t.o.v. wat dán te koop zal zijn. Wil je nú dus een machine waar je ook games op kunt draaien die in 2013, '14 en in '15 uitkomen, dan doe je er niet handig aan om nu een CPU in te laten bouwen die een trapje onder het maximum haalbare zit. Een vergelijkbaar argument zou ook voor het geheugen én GPU op kunnen gaan.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de delta tussen beide systemen ook nog een beetje beknibbelen door een iets kleinere voeding te nemen. Als je niet gaat overclocken en met de opstelling van viperr gaat is 650W meer dan voldoende. Beetje extra is natuurlijk niet heel verkeerd voor de toekomst, maar het kan wat minder.

@gast0225: i7 presteert niet beter dan een i5 in spelletjes. upgraden naar een i7 verbeterd de toekomstige waarde dus niet.
De GPU is een van de snelste nu. €200 extra voor een 680 is het niet waard tov de extra prestatie. Geheugen slots zijn nog open en kan in de toekomst eenvoudig voor een paar euro worden bijgestoken.

Ik vind de keuzes van viperr, ook gezien het stricte budget verdedigbaar
 
Laatst bewerkt:
@gast0225
Ik volg je niet helemaal, ik heb een i5 3570k in de samenstelling gezet en geen i7...
En wat bedoel je met jouw laatste zin?
 
Laatste zin betekent zoveel als wanneer een videokaart wordt uitgebracht, deze 6 maanden later veelal al weer door sneller broeders is opgevolgd en dat een gamer een topkaart (uit 2009) nu niet eens meer gratis zou willen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Deze topkaarten zijn dit jaar pas uitgekomen, de gtx 670 is pas twee maanden oud, dus ik weet niet waar je het over hebt.
Daarnaast zal dit de komende jaren een prima kaart blijven.
En het geheugen is een beetje onzin, kleine moeite om er straks (over 2/3 jaar) nog even 8gb bij te prikken.
Geheugen wat ik geselecteerd heb is gewoon zo ong. het beste wat er te krijgen is.
 
Mijn reactie goed lezen ? (over videokaarten en meerjaarse ouderdom)
 
Je hebt je reactie aangepast, er stond "deze topkaarten", nu staat er opeens een topkaart uit 2009.
Ja zo werkt de markt nu eenmaal, kan ik ook niets aan doen, wat wil je ermee zeggen, want in jouw verhaal meld je dat het niet verstandig is om iets te nemen wat onder de top zit, en dan neem ik een kaart die juist bovenaan staat en dan is het ook niet goed. Ik heb dus geen idee waar je naartoe wilt en wat dan volgens jou het alternatief is ???
 
Marcarrelus heeft nu diverse meningen over het e.e.a., iig zodanig dat hij er denk ik wel uit gaat komen. Het gaat zijn machine worden, betaald door zijn eurootjes.

En ja, men leest berichten zelf wel eens door en komt dan tot de conclusie dat de zinsopbouw niet helemaal jofel is en dan pas je een bericht aan. (veelal binnen een minuut of 3 na plaatsing ;) )
 
Laatst bewerkt:
Al veel reactie zie ik ondertussen. Bedankt iedereen.
@ Viperr: zeer bedankt voor het systeem dat je voorstelt (hetgeen ik voorstelde stelde niet veel voor idd :p). Je heb het goed begrepen dat het vooral voor te gamen is. Ik had nooit verwacht dat ik zo'n een prachtige graka zou kunnen veroorloven met zo'n budget. Ik heb wel nog een klein vraagje: voor wat gebruik ik de ssd? Is dat om het besturingssysteem van te booten?

Ten slotte nog: als ik jullie goed begrijp is een I7 processor niet nodig en kies ik beter een goede processor uit de I5 reeks?
 
Opstelling van Viper is inderdaad heel mooi, maar persoonlijk zou ik 2 dingen veranderen. Ik zou een andere voeding nemen, een OCZ ModXStream 700W bv, heb je ook uitbreidingsmogelijkheid en is een zeer goede voeding voor 10 euro minder. En met die 10 euro zou je de Asus GTX670-DC2T-2GD5 kunnen nemen, die is hoger geklokt en persoonlijk vind ik dat die 10 euro waard. Maar het blijft tenslotte jou mening en de opstelling van viper is heel mooi (zoals ik al eerder heb gezegd)
 
Een core-I7 is erg goed in:

Virtual machines
compiling
CPU based transcoding
archiveren
servers
andere, hoog-parallelle, cpu-intensieve taken

Voor bijna alle andere zaken is een i5 net zo snel als een i7 (bij de 1155 socket CPU's). SSD gebruik ja als bootdisk en eventueel aan paar spelletjes. laadtijden zijn enorm veel korter. Ook dingen zoals browsers, office e.d. laden veel sneller.
 
@Marcarrelus; ja, de ssd gebruik je om windows op te installeren en daar zet je jouw belangrijkste programma's en games op.

@Ozanishier, 650W is volgens mij al ruim voldoende hoor, ook als je wilt overklokken. Daarnaast zou ik persoonlijk ook voor de asus 670 top gaan alleen is dit model matig beschikbaar (bij azerty minstens 10 werkdagen) en daarom heb ik hier dus een gewone asus 670 bijgezet. Marcarrelus, als je het top model wilt hebben (http://tweakers.net/pricewatch/310942/asus-gtx670-dc2t-2gd5.html) dan moet je even kijken of je hem misschien bij een andere winkel ergens op de kop kan tikken, deze kaart heeft in ieder geval betere prestaties dan de kaart die nu in de samenstelling staat en is slechts een paar eurootjes duurder.
 
Ok, dan rest mij nog enkel jullie allemaal te bedanken. Alles is duidelijk en de opstelling van Viperr is inderdaad zeer verleidelijk. Het is altijd handig om eens raad te kunnen vragen aan de experts hier op Helpmij :D

Marcarrelus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan