Nieuwe gaming PC hulp bij samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

InTotal

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2012
Berichten
16
Goedenavond,

Ik ben 16 jaar en heb al een tijdje voor een goede gaming computer gewerkt.
Ik heb een nogal brede vraag, het gaat om een nieuwe gaming PC.
Ik zou graag een nieuwe willen aanschaffen en ik heb ongeveer 600 euro tot mijn beschikking.
Ik heb al een paar speakers, een gaming muis, een scherm (met HDMI en SCART) en een toetsenbord (goed genoeg).
Wat ik dus nodig heb, is de computer zelf en de componenten.

Ik wil hem graag zelf bouwen en dus de onderdelen bestellen. Ik heb dit nog nooit gedaan maar heb van anderen gehoord dat dit makkelijk gaat als je je goed aan de instructies houdt.
Mijn vraag luidt: Welke onderdelen en case zal ik bestellen die goed genoeg zijn om op goede kwaliteit spellen te spelen (nieuw uitgekomen spellen)? Een goede video kaart en hoge processor snelheid is dus erg fijn.

het liefst dus de lijst met onderdelen en case. Ik kan p zich best zelf de beste koopjes opzoeken maar die links zijn ook welkom ;)

Met vriendelijke groeten,

InTotal
 
Beste,

Ik heb het volgende voor je samengesteld bij azerty: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...528633]=1&product[479109]=1&product[498015]=1
In de samenstelling zit een SSD van samsung van 64 GB, hierop kan je bijv. windows zetten en veel gebruikte games, er zit geen harde schijf bij, die kost nog zo'n 70 euro extra(1Tb).
Ik zou iets langer sparen zodat je voor een 7850 kan gaan ipv de 6870, maar dat kost ong. 60 euro meer. Er zit een voeding van 700Watt in, zodat je later eventueel nog een extra videokaart erin kan zetten.
 
Heel erg bedankt voor je snelle reactie! Een paar vraagjes nog:
- Denk je dat ik dit zelf in elkaar zou kunnen zetten? Ik heb gehoord dat het erg makkelijk is..
- Ik heb dan geen garantie toch?
- In het moederbord zit al een grafische kaart? Of lees ik dit verkeerd?
Oh en ik heb heel erg geluk! Mijn vader neemt net een grafische kaart van zijn werk mee die hij niet meer nodig had.. Hij werkt in de ICT dus waarschijnlijk overgebleven bij een deal. Maar dit is een saphire Radeon 6850! Denk je dat dit werkt en of hij goed genoeg is? want dit zou geniaal zijn omdat er dan een last van 160 euro wegvalt dat betekent een externe schijf en nog eens 90 voor ???

Samengevat:
- Ik heb een grafischekaart Saphire Radeon HD 6850 thuis liggen en daarmee valt er 160 euro van de prijs weg, minus de externe schijf is er 90 overgebleven euro. Waar zal ik dit voor gebruiken?
- Is het bouwen van een computer echt moeilijk en hoe zit het met garanties. Ik heb nul ervaring met computers bouwen. Wel wat Youtube filmpjes gekeken maar volgens mij is het moeilijker dan het lijkt.

InTotal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die 6850 is wel wat minder krachtig, maar om te gamen kan hij bijna alle game op hoog aan. De grafische kaart zit niet IN het moederbord, maar die zet je in een slot erop. Bij sommige processor zit een geïntegreegde grafische kaart, die is meestal niet krachtig genoeg om mee te gamen, maar wel prima om filmpjes te kijken. Je hebt wel garantie, maar niet op het hele systeem, wel op de componenten apart, vaak gaat dit via de maker van het product. Als ik jou was zou ik een grotere SSD nemen, bijv. de 128GB versie van de samsung series 830 of de crucial M4 deze zijn betrouwbaar en in de praktijk lekker vlot, hierop zou ik windows en een aantal veelgebruikte games zetten, en je kan daarbij nog een gewone harde schijf nemen van 500Gb, 1Tb of zelfs nog meer, maar dit moet je zelf weten, als ik jou was zou ik een vrij goedkope nemen, hier een aantal suggesties:
http://tweakers.net/pricewatch/261662/samsung-ecogreen-f4eg-hd204ui-2tb.html
http://tweakers.net/pricewatch/155791/hitachi-deskstar-7k1000-hds721010kla330-1tb.html
http://tweakers.net/pricewatch/271563/seagate-barracuda-green-st1500dl003-15tb.html

Deze zijn qua prijs per Gb vrij goedkoop en hebben ook lekker veel ruimte, de 1e heeft 2Tb, de 2e 1, en de 3e 1,5 Tb, je moet dan zelf kijken welke prijs je het beste ligt.
 
[Weer heel erg bedankt voor je hulp, echt fantastisch!

En anders kan ik een nieuwe grafische kaart er later nog in zetten. Die zijn volgens mij wel makkelijk te vervangen.
Ook gaat met mij meer om mijn CPU grootte en processor snelheid omdat games zoals Shogun 2 Total War en andere veel geheugen vragen.

Ook heb je nog niet echt beantwoord of het nu makkelijk is om een computer in elkaar te zetten, zou je dit nog willen doen?

Oh en wat is het verschil tussen een harde schijf en een SSD? Geen toch, het staat voor solid state drive dacht ik.
Want dan past die W7 gewoon op mijn SSD en doe ik de rest op mijn harde schijf van 1TB.
Ook hoef ik maar 1TB dus ik denk dat ik voor die Hitachi Deskstar 7K1000 HDS721010KLA330, 1TB ga, of weet je een betere/goedkopere van 1TB?

InTotal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een pc in elkaar zetten is niet vrij moeilijk, als je maar weet wat alle onderdelen zijn, en als je voorzichtig doet, ook moet je jezelf eerst ontladen, anders is je hardware naar de haaien :confused:
Hier een voorbeeld video(zijn er genoeg te vinden op youtube) http://www.youtube.com/watch?v=KfvkldQS6KQ
Ook zou je eventueel een extra videokaart er nog in kunnen plaatsen later(wel dezelfde) en deze dan crossfire/sli draaien, dat kan niet bij het moederbord dat nu in de samenstelling zit(zit maar 1 aansluiting voor de videokaart op, dan zou je een ander moederbord moeten nemen). Ik snap niet wat jij bedoelt met : 'het geheugen van de processor', de processor heeft namelijk niet echt geheugen, ik denk dat je het RAM-geheugen bedoelt, dit stond in de samenstelling, 4Gb die draait op 1333Mhz, je kan misschien beter 8Gb nemen, dan heb je over het algemeen veel soepeler pc gebruik, dit kost wel ong. 22 euro meer, het is de investering wel waard!
Een ssd is veeeeel sneller dan een HDD, een Ssd bevat geen bewegende onderdelen en is dus stil, de gegevens worden op een andere manier opgeslagen.

Hier nog even de goedkoopste 1Tb schijf die ik op dit moment kan vinden(op tweakers): http://tweakers.net/pricewatch/155791/hitachi-deskstar-7k1000-hds721010kla330-1tb.html.
Echter bij azerty hebben ze deze nog(is nog goedkoper) http://azerty.nl/8-857-511590/seagate-barracuda-st1000dm005-.html, over deze harde schijf kan ik niet veel vinden, ik weet alleen dat deze te koop is bij azerty :D
En de processor die in de 1e samenstelling zit(van mij) is lekker snel, in game zou je vrij weinig verschil merken tussen een I5 en I7 omdat games vooral veel vragen van de videokaart. Ook moet je als je een ssd in je systeem zet, eerst een 2,5" bracket kopen, want in de meeste pc kasten past het niet, want een ssd is kleiner, de hdd gaat wel in een gewoon bracket passen.
Sorry voor de lange post, en graag gedaan ;)
 
Ik ga hier morgen even goed naar kijken heel erg bedankt al vast!

maar alvast wat vragen, god wat ben ik toch lastig/dom :p
Ja ik bedoelde het RAM geheugen. Ik denk dat ik dan een 8GB neem als dat maar 22 euro is.
Maar SSD, in wat is dit vergeleken met een harde schijf dan sneller? In het downlaoden naar de SSD van een andere locatie? Bijvoorbeeld een download van internet.
Ook is die hardeschijf van Zerty (1TB) dan minder snel dan die Hitachi?
Misschien kan ik mijn 6850 wel verkopen en dan een betere kopen of is dit weinig verschil? Is het dat ik met die 6870 ultra (bijvoorbeeld) kan spelen en die 6850 high op een spel?
Heeft het dus een grote invloed en is het prijsverschil het waard?
 
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...383042]=1&product[485286]=1&product[397470]=1

Een goede opstelling, heeft een voeding die genoeg kan geven om er later een eventuele 2e HD 6850 in te zetten. Heeft een aftermarket koeler die van topkwaliteit is, je pc wordt hierdoor stille en je processor wordt beter gekoeld. De moederbord ondersteunt Crossfire en is ook van de z77 chipset, dus je kan ook overklokken dat makkelijk zal gaan met dat moederbord. 8GB aan Ram, kost niet veel meer en het is goed voor sommige games. Een SSD heb ik echter niet genomen omdat ik denk dat je met dit budget meer op de prestaties moet richten. Een SSD is meer een extra, en die kan je later altijd in je pc steken als je het koopt.

@Ihlju, je bent een DVD-ROM vergeten in je opstelling. Daarmee kan je je windows niet installeren.
 
@ozanishier die ben ik niet vergeten, deze zit erin: Sony Optiarc AD-5280S, en waarom neem je een z77 chipset moederbord? Dit heeft alleen meerwaarde als TS wil gaan overklokken, maar aan de processor te zien niet, die processor is net minder snel, en wrm neem je een 64 Gb ssd? Het zou voor TS meerwaarde hebben om een grotere ssd te nemen, daar zou hij dan bijv. naast windows ook nog games op kunnen zetten die dan ook razendsnel starten. Verder is de voeding overbodig duur, je zou makkelijk een voeding kunnen nemen van zo'n 30 euro goedkoper, die TS dan weer aan de videokaart kan besteden(als hij de 6850 verkoopt, of met 2 kaarten wil draaien), de harde schijf kan ook nog goedkoper en de scythe mugen koeler is wel goed, maar waarom zou je die nemen als TS niet gaat overklokken? Je hebt ook overbodig duur RAM geheugen genomen, 1600Mhz is dan wel sneller maar om nou 10 euro meer daaraan te besteden....

Ik heb hier een nieuw lijstje gemaakt bij azerty met een aantal toevoeging/verbeteringen van ozanishier(zonder de processor koeler, die standaard van intel voldoet):http://azerty.nl/winkelmandje/winke...521298]=1&product[511590]=1&product[435818]=1
Er zit een duurdere voeding in, de andere kon ook, maar hiermee zou je meer kunnen upgraden, 8Gb ram(draait op 1600Mhz), een snellere processor, een moederbord met chipset H77(niet overklokbaar), 1Tb harde schijf, 128 Gb SSD, een een DVD-speler/brander(die er al inzat!), en dan nog een coolermaster 430 kast.
 
@ozanishier
Heel erg bedankt voor je mening en hulp.
En van mij hoeft een SSD ook niet zo zeer, ik heb het altijd zonder gedaan en die extra seconde dat iets opstart (wat waarschijnlijk minder is) makat mij niet veel uit. Zeker ook als je het vergelijkt met de prijsstijging door een SSD.

@Ihlju
Dankjewel voor de nieuwe lijst!
Hierin zit dus geen 2e videokaart in? Maar dat is wel een mogelijkheid? (er staat: "niet overklokbaar" maar ik heb werkelijk geen idee wat dat precies inhoud)
Ook zou ik wel graag een 2e erin willen omdat deze al wat sneller te oud is en ik hem niet weg wil gooien. Hij is volgens mij nu nieuw ongeveer 100 euro waard maar er zal niet erg veel belangstelling voor zijn.
Verkopen sluit ik dus uit.

@Ihlju @ozanishier
Ook met het bouwen, heb ik daar bepaald gereedschap voor nodig?
Mijn moeder (ja ik weet het...) is er fel op tegen. Zij zegt dat ik in een stofvrije ruimte met speciale armbanden die mij statisch neutraal maken moet werken en dat we beide niet hebben. Ook gereedschap is er niet en als ik iets fout doe, wat doe ik dan? Ik kan niet terug er mee naar een winkel.
Misschien argumenten tegen haar of weerleggingen van haar argumenten?

Misschien laat ik hem wel door een professional bouwen? Want ik wil het liefst geen samenstel site omdat je daar gewoon meer voor betaalt.

Nu betaal ik hier 600 euro voor. Maar in een maand heb ik wel genoeg voor een nieuwe videokaart van 160 euro. Zal ik dan die 6870 doen?

Ik denk dat ik toch voor een 64gb SSD ga, zolang W7 er maar op past. Dat is fijn want dan start dat bij het opstarten van de computer gewoon lekker snel op en zet ik belangrijke progamma's zoals een antivirus en mijn favoriete spel(len) op. Hoeveel gb is W7, 30 ofzo?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KfvkldQS6KQ#t=392s Ik heb geen connectorblok dan toch?
 
Laatst bewerkt:
Op tweakers zijn genoeg mensen die van jou een 6850 voor rond de 80 euro willen overnemen, 100 euro is teveel, dus 70/80 euro moet lukken. Overklokken houd in dat je de normale kloksnelheid omhoogschroeft, dat het sneller gaat, maar omdat jij er nog niks van weet zou ik dit ook niet doen, bij de I5 zit namelijk al een turbo modus die zichzelf regelt en niet hoger gaat van de baseclock. Als je het niet zelf wilt bouwen kan azerty dit doen voor 60 euro, +1 jaar garantie. Dus als je dan zo'n 80 euro extra hebt, zou je dit aan die nieuwe videokaart kunnen besteden, ik zou zelf voor de amd hd 7850 gaan, kost zo'n 220 euro, en is lekker snel, kun je nog ff mee vooruit :p Die ssd kan je dan dus goedkoper nemen, en daarop kun je windows zetten(idd ong. 30Gb) en een aantal games. Dat bouwen is niet heel lastig, je moet wel voordat je begint de aarde in het stopcontact aanraken(ontlaad jezelf, die bandjes kunnen ook) Je hebt ook een schroevendraaier nodig, kijk anders ook ff hier: http://www.bouweenpc.nl/handleidingen-tips/bouw-je-eigen-computer-anno-2011
Windows kan je makkelijk zelf installeren, ik raad wel aan als je dit doet de hardeschijf eruit te halen, dan ben je zeker dat windows op de ssd komt te staan.
 
Dan wordt dit het http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?verwijder=496883
Ik heb 128 naar 64gb veranderd en dan met een AMD Radeon HD 6850(?) (kan ik niet op Azerty vinden) is het in totaal:
580 voor het winkelmandje + 120 = 700 euro.
Dat valt nog wel te doen zeker als ik mijn oude verkoop voor 70 euro.
Prachtig. Want mijn uiterlijke prijs is toch wel 720 euro plus dan die 70 euro is 790 euro.

Dan kan ik de rest van dat geld aan het laten bouwen van dit systeem spenderen.
Dan heb ik nog 30 euro over.. ik denk eerder wat meer geheugen? Of zal ik die nog in een betere grafische kaart pompen?
Wat stel je voor? Ik ga sowieso nu die grafische kaart proberen te verkopen want ik weet zeker dat ik die niet gebruik ;)

Waar staat de optie om hem te laten bouwen bij Azerty?
 
Laatst bewerkt:
Je winkelmandje werkt niet :S je moet boven je winkelmandje klikken op directe link. Als je bij azerty gewoon zoekt op assemblage, dan vind je de assemblage direct. Als jij dan kan zorgen dat je het goede winkelmandje hebt, dan kijk ik of er nog geld valt te besteden aan de videokaart, de 6870 is prima, maar de 7850 is nog een tikie sneller, als je nog meer te besteden had zou ik voor de 7870 gaan want die word ook nog eens in prijs verlaagd. Verder is het systeem, aan je tekst te zien niet veel verandert. Ik zou nog ff naar je lijstje kijken, en veel plezier alvast, trouwens de asemblage+1 jaar garantie kost 60 euro, als je de volgende code gebruikt bij het bestellen krijg je nog korting: http://www.helpmij.nl/hardware.php
Als je meer garantie wil, is dat vrij duur, op de componenten apart heb je wel gewoon garantie, je hebt geen garantie als je de componenten bijv. verkeerd op elkaar hebt aangesloten.
 
Ik heb net even de thread doorgelezen en ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je vorige post dat de SSD eruit is. Ik hoop niet dat je bedoelt dat je geen SSD gaat kopen.

Maar gebaseerd op je wensen heb ik dit systeempje in elkaar gezet:

http://goo.gl/3zu95

Moet wel even de andere experts ernaar laten kijken, het is namelijk de eerste keer dat ik voor iemand een systeem bij elkaar zoek :rolleyes:

Veel van deze onderdelen heb ik zelf en ik kan dus uit eigen ervaring zeggen dat ze goed zijn.

Het in elkaar zetten raad ik je echt aan zelf te doen. Gewoon heel veel youtube filmpjes kijken en forums doorlezen. Het is gewoon ZO leuk om te doen.

Groeten, Yannick

P.S. Ik weet niet of je het nodig hebt, maar je moet natuurlijk wel een schijfje van windows hebben. Ik zie dat je vader bij een ICT bedrijf werkt, misschien kan hij via slim.nl of surfspot.nl wel heel goedkoop Windows 7 Ultimate voor je kopen, die is dan slechts 17 euro. Of je moet de niet zo legale manier kiezen maar dat is niet aan te raden voor een pc die je dagelijks gebruikt.

P.S.S Nog iets, sommige zeggen misschien dat de waterkoeling overbodig is maar dit vind ik zeker een waardige investering. Zeker omdat de Ivy Bridge processoren redelijk warm lopen door de 22nm productie. De Corsair H60 is dan ook maar 20 euro duurder dan de Mugen2 die eerder aangeraden werd maar doet zeker zijn werk. Mijn 3570k op normale frequentie is op ide 30 graden en onder full load (100% processorgebruik) slechts 60-65. Met de koeling zit je denk ik wel goed. Volgens mij zitten er al 2 in de case, en één komt er mee met de H60. Dus als je er dan 2 naar binnen laat blazen en die van de waterkoeling naar buiten dan heb je voldoende airflow en positieve luchtdruk in je case (dit is belangrijk zodat je geen stof naar binnen zuigt).
 
Laatst bewerkt:
Water koeling heeft ie niet nodig, past niet in zijn budget, een beetje nutteloze samenstelling.
De ssd hadden we eruit gehaald, ts zal die later kopen en daarop dan windows zetten, want nu past het niet in het budget.
Die videokaart is een forse downgrade in verhouding tot de 7870 die er in zat....
Het in elkaar zetten wil hij toch niet zelf doen, met assemblage komt hij met de helpmijkorting precies aan het budget...
Ik zou een systeem snel zometeen voor TS erin zetten, zodat hij later bijv. crossfire zou gaan kunnen draaien.
Ik heb voor je(intotal), een nieuwe samenstelling gemaakt,met een I3 processor, dit heeft geen invloed op je game prestaties, misschien wel op andere dingen, als je meer geld hebt, kan je alsnog de I5 kopen, las je ontevrede bent :p
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...496877]=1&product[479109]=1&product[441090]=1
 
De waterkoeling is niet veel duurder maar ok.

Een SSD is niet iets wat je naderhand nog installeerd tenzij je windows geheel opnieuw wil gaan installeren. De maximale snelheid wordt nooit behaald met clonen.

De videokaart kan idd wel beter maar voor de meeste games is dit ruim voldoende, of je moet nog voor de OC versie gaan.

Over de i3, daar ben ik het wel met je eens. Dit is een goede besparing.

Het RAM vind ik nog steeds belachelijk duur voor iets wat er uit ziet alsof het 10 jaar oud is.

Ook zou ik dan toch een aftermarket luchtkoeler nemen. De boxed koeler is gewoon te slecht voor woorden.
 
Die boxed koeler voldoet, we hebben een hele discussie met paranoid gehad, over de videokaart.
Ts wil de komende jaren, ik denk wel min 4, lekker kunnen gamen, het ram is in verhouding zeer goedkoop, 8Gb voor 43 euro valt mee.
En waarom een andere koeler lees dit artikel maar eens.....http://nl.hardware.info/reviews/1966/21/12-budget-cpu-koelers-review-conclusie
En misschien moet je maar het hele topic goed doorlezen.....
Die ssd is logisch, hij koopt eerst de ssd, zet er windows op, koopt later de hdd. Of andersom.
Ik denk dat TS het eens is met de SSD, hij heeft zelf in de chat gezegd: eens per half jaar herinstalleer ik windows, hij weet zelf wel dat het anders niet past in het budget.

En YannickdV, jij zei dat de videokaart voor zover niet uitmaakt? Kijk naar benchmarks.....
En die 560 die jij voorstelde is nog slechter dan het eerste voorstel, de 6870, dus misschien kan je ook kijken wat TS wil, hij wil er nog een tijd lang van kunnen genieten, dus daarom die duurdere videokaart, en niet een oudere die op dit moment bijna alle games, medium/high kan, maar een videokaart die nu alles high kan, en over 3 jaar nog steeds bijna alles high kan spelen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan