• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

NPS score berekenen in excel via draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

petercirk

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2007
Berichten
18
Hai,

Ik heb op mijn werk een groot document met data waar ik met behulp van draaitabellen reultaten over medewerkers uit kan halen, werkt super... echter nu moet ik de NPS (*) toevoegen en krijg dit niet voor elkaar.

Bijgaand heb ik een document toegevoegd (mbv fictieve namen en scores) waar ik de NPS van moet berekenen via een draaitabel (het kan via formules, maar het gehele document is gebaseerd op veel meer namen en scores en het is ondoenlijk om van draaitabellen af te stappen...) Achter de rij cijfers heb ik wel via formules de nps berekend maar deze zijn puur illustratief en ter ondersteuning.

Kan iemand me helpen hoe ik met een draaitabel de NPS naar voren kan toveren (zonder VBS)?...

ps. als er een extra kolom nodig is bij de data is dat mogelijk...


(*) NPS is de netto promotor score, een manier om klanttevredenheid te berekenen. Bij NPS kunnen er rapportcijfers gegeven worden waarbij de cijfers geclassificeerd zijn tot 3 categorieën... de detractors (de cijfers 1 tm 6, de passives (cijfers 7+8) en promotors (cijfers 9+10). De NPS is (percentage promotors - percentage detractors) * 100
 

Bijlagen

  • NPS voorbeeld.xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 82
Het is inderdaad een beetje toveren, maar in bijlage een optie om de NPS naar voren te laten komen in een draaitabel.
 

Bijlagen

  • NPS voorbeeld (AC).xlsx
    17 KB · Weergaven: 133
Hai AlexCEL, het lijkt erop dat dit idd werkt op deze wijze én het is een manier die erg lijkt op mijn manier van werken. Thnx, ik kan hiermee aan de slag :thumb:

(ik wacht nog even met afsluiten tot alles definitief werkt)
 
Hai AlexCEL en anderen die hiermee geholpen kunnen worden in een toekomst.
De oplossing die hierboven staat lijkt te werken, tot het punt waarbij ik de NPS op een gegeven moment over een beperkte periode wil zien. Dat is me wel gelukt uiteindelijk door in de draaitabel een berekend veld toe te voegen met daarin de volgende formule:

=((PROMOTER/(DETRACTOR+PASSIVE+PROMOTER))-(DETRACTOR/(DETRACTOR+PASSIVE+PROMOTER)))*100

Bijgaand een draaitabel voorbeeld met (natuurlijk) fictieve namen...
 

Bijlagen

  • NPS voorbeeld.xlsx
    27 KB · Weergaven: 65
Code:
=(promoter-detractor)/(detractor+passive+promoter)*100

Deze kortere formule doet het zelfde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan