• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Om en om kleuren in Excel 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

rlb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 sep 2012
Berichten
2
Ik heb een groot overzicht in excel 2010.
Om het overzichtelijk te houden heb ik waarden die bij elkaar horen om en om een kleur gegeven.
Dit doe ik telkens handmatig, maar kost enorm veel tijd.

Weet iemand hoe ik dit middels een formule of conditional formatting of iets kan doen?

Alvast bedankt.

Hierbij een stukje voorbeeld van mijn overzicht met fictieve data.

Bekijk bijlage example.xlsx
 
Het ligt er een beetje aan.
Je kunt bij voorwaardelijke opmaak vertellen dat alle cellen met waarde 234234BC geel moeten worden en cellen met een waarde 901901IJ lila moeten worden.
Wanneer je echter 500 unieke waarden krijgt worden het erg veel voorwaardelijke opmaakcriteria.

Het kan ook wanneer alleen het laatste deel van de waarde bijv. IJ is of BC.

Groeten Marcel
 
Bedankt voor je reactie.
Het zijn inderdaad erg veel waardes, dat is vooral ook het probleem en het komt ook voor dat die lettercombinaties in verschillende nummers onder elkaar voorkomen en dan zouden ze nog dezelfde kleur krijgen...
 
Dit werkt je moet alleen voor iedere unieke waarde een aparte regel maken in de voorwaardelijke opmaak.
vwopmaak.png


Groeten Marcel
Bekijk bijlage VW-opmaak.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Of met een korte macro:


Code:
Sub kleuren()
    Application.ScreenUpdating = False
    Range("A2:EB" & Sheets("sheet1").Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).Interior.Color = xlNone
    
    For Each cl In Range("B2:B" & Sheets("sheet1").Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row)
        If cl.Offset(-1, 0).Value <> cl.Value And cl.Interior.Color = cl.Offset(-1, 0).Interior.Color Then
            Range("A" & cl.Row & ":E" & cl.Row).Interior.Color = vbYellow
        ElseIf cl.Offset(-1, 0).Value = cl.Value Then
        kleur = cl.Offset(-1, 0).Interior.Color
        If kleur = 16777215 Then kleur = xlNone
        Range("A" & cl.Row & ":E" & cl.Row).Interior.Color = kleur
        End If
    Next
    
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

kleur kolom a t/m f op voorwaarde van de waarde in kolom B


Niels
 
Hier een vbtje met VO

De kleur is om en om afhankelijk van de inhoud van kolom 'Description'
 

Bijlagen

  • Copy of example.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 44
Of opmaken als tabel, en een opmaak kiezen die de regels om en om een kleurtje geeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan